آمریکا رای پارلمان روسیه درباره منطقه دونباس را محکوم کرد

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا، رای پارلمان روسیه برای درخواست از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور در به رسمیت شناختن دو منطقه جداشده تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین را محکوم کرد.

به گزارش مشرق، بر اساس گزارش رسانه های آمریکایی، وزیر امور خارجه آمریکا  روز چهارشنبه به وقت محلی اظهار داشت واضح بگویم، تایید این درخواست از سوی کرملین به منزله رد کامل تعهدات دولت روسیه در توافقنامه های مینسک است که روند ادغام مجدد کامل سیاسی، اجتماعی و اقتصادی مناطقی از دونباس اوکراین تحت کنترل نیروهای وابسته به روسیه و نیروهای سیاسی  نیابتی آن را مشخص می کند.

بلینکن ادامه داد: تصویب این قطعنامه حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین را بیشتر تضعیف می کند، نقض فاحش قوانین بین المللی است، تعهد اعلام شده روسیه برای ادامه مشارکت در دیپلماسی جهت دستیابی به راه حل مسالمت آمیز این بحران را زیر سوال می برد و پاسخی سریع و قاطع از سوی آمریکا با هماهنگی کامل متحدان و شرکا  را ضروری می سازد.

نمایندگان مجلس دومای دولتی با اکثریت آرا پیش نویس قطعنامه به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک را تصویب کردند.

نمایندگان مجلس دومای دولتی روز سه شنبه با اکثریت آرا پیش نویس قطعنامه ای که به درخواست  ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری این کشور برای به رسمیت شناختن استقلال جمهوری های خودخوانده دونتسک و لوهانسک تهیه شده بود، را تصویب کردند.

۳۵۱ نماینده به این پیش نویس رای مثبت، ۱۶ نماینده مخالف و یک نماینده نیز به آن رای ممتنع دادند.

نمایندگان پارلمان ابراز اطمینان کردند که به لطف به رسمیت شناختن این جمهوری های به رسمیت شناخته نشده می توان از مردم در برابر تهدیدات خارجی محافظت و از "نسل کشی علیه ساکنان جمهوری ها" جلوگیری کرد.

نمایندگان مجلس دوما همچنین این به رسمیت شناختن را فرصتی برای "راه اندازی روند به رسمیت شناختن بین المللی هر دو کشور" دانستند.

همزمان، دیمیتری پسکوف سخنگوی رئیس جمهوری روسیه به شناسایی استقلال جمهوری‌های لوگانسک و دونتسک اشاره کرد و گفت: رئیس جمهوری روسیه این درخواست دومای روسیه برای به رسمیت شناختن دو کشور را مستقل دریافت کرده و آن را مورد توجه قرار می دهد.

 وی در همین حال به این نکته اذعان کرد که به رسمیت شناختن استقلال این دو منطقه با توافقنامه مینسک مطابقت ندارد.

به گفته سخنگوی رئیس جمهوری روسیه، پوتین مایل به مذاکره است.

رئیس جمهوری روسیه پیش از این گفته بود آنچه که در منطقه دونباس (منطقه مناقشه در شرق اوکراین) می گذرد، نسل کشی است.

منطقه دونباس در شرق اوکراین از مناطق دونتسک و لوهانسک و نیز چند منطقه روس نشین دیگر تشکیل شده و این دو استان در سال ۲۰۱۴ پس از تغییر حکومت در اوکراین بطور یکجانبه از کی یف اعلام استقلال کردند.

روسیه بارها خواستار مذاکره دولت اوکراین با نمایندگان این دو منطقه برای دستیابی به توافق و حل و فصل اختلافات شده است اما کی یف مسکو را به حمایت و تشویق جدایی طلبان متهم و مذاکره با نمایندگان این مناطق را رد می‌کند.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس