کد خبر 1340316
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶
مهدی فضائلی نمایه

«فساد» نامش هم ملال‌آور است و هر فرد سلامتی از شنیدن آن ناخرسند می‌شود. در بین مفاسد، فساد اقتصادی به دلایلی تنفربرانگیزتر است و افکار عمومی را بیشتر می‌رنجاند.

به گزارش مشرق، «مهدی فضائلی» تحلیلگر مسائل سیاسی طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

«فساد» نامش هم ملال‌آور است و هر فرد سلامتی از شنیدن آن ناخرسند می‌شود.

در بین مفاسد، فساد اقتصادی به دلایلی تنفربرانگیزتر است و افکار عمومی را بیشتر می‌رنجاند خصوصاً در جامعه‌ای که طبقاتی از آن در عسرت و تنگدستی باشند. وقتی این فساد ملال‌آور در یک نهاد انقلابی رخ دهد، تأسف‌ها افزون‌تر و رنجش‌ها بیشتر هم می‌شود.

بیشتر بخوانید:

ماجرای یک فایل صوتی و فسادستیزی سپاه

در عین حال، در کنار آرمان عدالت و مدینه فاضله مصون از فساد، واقعیت این است که فساد و خصوصاً فساد اقتصادی، اژدهای هفت‌سری است که رهایی از آن به سادگی میسر نیست و حتی نهادهای انقلابی از آن ایمن نبوده و نخواهند بود.

درخصوص فایل صوتی که به تازگی بازنشر شده است (البته موضوع آن چندسال پیش مطرح شد) نکات زیر در خور توجه است:

نخست اینکه، همانگونه که هم سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی توضیح داد و هم منابع دیگر، این پرونده حدود ۳سال پیش مورد رسیدگی قرار گرفته، با عوامل متخلف آن برخورد شده  و هم‌اکنون در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند و اموال مورد سوءاستفاده نیز به بیت‌المال برگردانده شده است.

بیشتر بخوانید:

فایل صوتی سپاه با چه هدفی بازنشر شده است؟ 

این مسئله نشان می‌دهد اگرچه فساد وجود دارد اما اراده برخورد با آن هم وجود دارد و سیستم فاسد نیست و دستگاه‌های نظارتی داخل سپاه وظیفه خود را انجام داده و بدون مماشات و لاپوشانی با تخلف و متخلف برخورد کرده‌اند.
این اراده از لابه‌لای پرونده‌های دیگر فساد که در کشور مطرح بوده و هست نیز آشکار می‌شود. هر چند ایده‌آل آن است که اصلاً فسادی نباشد اما واقعیت‌ها همواره با ایده‌آل‌ها فاصله دارند.

مرحله پس از ایده‌آل آن است که فساد پذیرفته نشود و هم سازوکارهای کشف آن وجود داشته باشد و هم مورد اغماض قرار نگیرد که بحمدالله چنین بوده است.

نکته دوم آن است که کشف این پرونده‌ها باید سیستم را به دو پیش‌نیاز مهم برای تکرار نشدن یا کاهش جدی اینگونه مفاسد رهنمون گرداند.

یک اینکه سازوکارهای پیشگیری را تقویت کند که یکی از مهم‌ترین آنها به‌کارگیری افراد ریشه‌دار و امتحان پس‌داده است و دوم اینکه سازوکارهای کنترل و نظارت تقویت شود. سومین و آخرین نکته‌ای که در این مجال به آن اشاره می‌کنم، انگیزه منتشرکنندگان و گسترش‌دهندگان این فایل صوتی است.

تردیدی وجود ندارد که رسانه بیگانه منتشرکننده این فایل و دیگر رسانه‌های بیگانه و داخلی گسترش‌دهنده آن، به هیچ وجه دغدغه فساد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را ندارند بلکه نگرانی آنها اصل وجود این چنین نهادی است؛ نهادی برآمده از انقلاب، مردمی و ایستاده در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمنان مردم و انقلاب.

در واقع توجه داشته باشیم که هیاهو درباره این فایل خیرخواهانه نیست و ابزاری شده است برای عقده‌گشایی از سپاه و نه مقابله با فساد و سالم‌سازی‌ این نهاد!

لذا مراقب باشیم تخلف چند نفر کمتر از انگشتان یک دست رشادت‌ها و ایثار ده‌ها هزار پاسدار جان بر کف را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
    8 6
    و تو چه ميداني ماله چيست؟!
    • محمدایوب IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      1 21
      ماله وسیله ای است که روی سر امثال تو میکشند که بوی گندش درنیاید. البته خلایق هرچه لایق. روزی برادر رییس جمهور دزد بود آن هم عیان رییس جمهور دکترای تقلبی ودرانگلیس تحصیل کرده دو کلمه انگلیسی بلد نبود گفته بود دست به برادر دزدم بزنید جنگ راه میندازم. وبرادر معاون اولش هم دزد از آب درآمد گفت سیاسی است واز قضا داماد وعروس ودختر وپسر وزرایش هم دزد وقاچاقچی درآمدند و مدیریت خصوصی سازی ورییس هلال احمر. وووو. همه دزد آنها را ذخایر نظام خواندند. آنگاه احمق‌ها حرفی از شناخت ماله ماست مالی نزدند.
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۷
      2 5
      و تو چه دانی قدرت تفکیک و تمیز دادن وقایع از هم یعنی چه.
    • US ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۸
      1 0
      محمد ایوب!! نهار خوردی یا بگیم بهت بدن!!!؟! همه از دم تعطیلات رفته اند! اصولگرا و اصلاحطلب نداره! همه دچار مشکلات عدیده شده اند! فیلمها،فامیلها،تمام اسناد و مدارک،علیه همه طرفهاست! فرقی نداره! باید فکر چاره ای بود تا کشور و ملت از هم نپاشیده!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس