رتبه اول ایران در منطقه در پژوهش‌های مربوط به کرونا

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: درحوزه پژوهش‌های مربوط به کووید۱۹ هم اکنون ایران رتبه ۱۲ جهانی و رتبه اول منطقه را داراست.

به گزارش مشرق، یونس پناهی با اعلام این که علوم پزشکی ایران در عرصه جهانی از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۱ شاهد رشد ۹۳ درصدی بوده است؛ در بیست و هفتمین جشنواره علوم پزشکی رازی اظهار داشت: هم اکنون ایران با پیشی گرفتن از ترکیه در مرجعیت علمی در عرصه علوم پزشکی، کشور اول منطقه است.

وی با اشاره به این‌که مرجعیت علمی و تولید دانش در ایران یکی از دغدغه‌های مقام معظم رهبری است، اظهار داشت: ایران در سال ۲۰۲۱ از نظر کمی و کیفی رشد چشمگیری در تولید دانش داشته و هم اکنون از نظر کمّی دارای رتبه ۱۶ جهانی است و به زودی به رتبه ۱۵ جهان می‌رسد. این در حالی است که در سال ۲۰۱۰ دارای رتبه ۲۱ جهان بودیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: از نظر کیفی که دغدغه مقام معظم رهبری است نیز ارتقای قابل توجهی داشته‌ایم و دارای جایگاه ۱۵ جهانی هستیم که در سال ۲۰۱۰ این رتبه ۲۹ بود.

رتبه ۱۲ جهانی در پژوهش‌های حوزه کووید ۱۹

پناهی افزود: درحوزه پژوهش‌های مربوط به کووید ۱۹ هم اکنون ایران رتبه ۱۲ جهانی و رتبه اول منطقه را داراست.

وی اضافه کرد: ۱۰ هزار طرح تحقیقاتی و پایان‌نامه‌ها در عرصه کووید ۱۹ توسط دانشمندان ایران تولید شده است.

وی بیان کرد: در توسعه فناوری سلامت شاخص جهانی نوآوری با ۷ رتبه ارتقا نسبت به گذشته ایران در حال حاضر رتبه ۶۰ را در بین ۱۳۲ کشور جهان داراست.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: هزار و ۶۷۰ شرکت دانش بنیان علوم پزشکی در کشور فعالیت دارند و ۹۵ مرکز رشد فناوری، ۳۴۳ محصول فناورانه و ۳۳۵ ثبت اختراع پزشکی داریم.

پناهی با اشاره به تولید و عرضه ۶ نوع واکسن ایرانی، بیان داشت: به برکت امام رضا (ع) هشت محور تحول در حوزه پژوهش در معاونت تحقیقات و فناوری در اجلاسیه معاونان تحقیقات و فناوری دانشگاه های علوم پزشکی کشور که در مشهد برگزار شد، تبیین شده است.

وی بیان کرد: دیده‌بانی نظام سلامت، رویکرد پاسخگویی پژوهش‌ها، عدالت در توزیع منابع تحقیقات، تربیت نیروی انسانی توانمند و پاسخگو، توسعه مرزهای دانش با ایجاد رشته‌های میان رشته‌ای، شبکه سازی حوزه تحقیقات، نهادینه سازی اخلاق در پژوهش، تحقیقات و چاپ مقالات، خلق ثروت دانش بنیان به وسیله پژوهش، محورهای مذکور هستند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس