کد خبر 1316190
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۸
ایران رتبه ۷۱ نوآوری و فناوری را در جهان دارد

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم گفت: در گذشته رتبه ۹۵ را در نوآوری و فناوری داشتیم که خوشبختانه هم‌اکنون به رتبه ۷۱ در این زمینه دست یافته‌ایم و البته باید این ارتقا استمرار داشته باشد.

به گزارش مشرق، با اعلام وزارت علوم، دکتر علی خیرالدین در نشست رؤسای پارک‌های علم و فناوری در محل سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با بیان این نکته گفت: مطابق صحبت‌های مقام معظم رهبری دو جمله وجود دارد. اولی اینکه گفتمان پایه‌های کشور باید گفتمان پیشرفت علم و فناوری باشد و وزارت علوم روی این مسئله در جهت فرهنگ‌سازی حوزه فناوری تاکید دارد و دوم اینکه، شرکت‌های دانش بنیان یکی از بهترین مفاخر و مؤثرترین مؤلفه‌های اقتصاد مقاومتی هستند.

وی تصریح کرد: ایجاد معاونت فناوری و نوآوری از برنامه‌های پیشنهادی وزیر علوم به مجلس شورای اسلامی بود و توانستیم در کوتاه مدت این معاونت را ایجاد کنیم تا بتوانیم باعث ارتقای شاخص‌های شرکت‌های دانش بنیان و پارک‌های علم و فناوری شویم.

خیرالدین اضافه کرد: با ایجاد معاونت باید بتوانیم بستری مناسب برای نخبگان علمی ایجاد کنیم و به گسترش آنها بپردازیم و این موضوع تکمیل اکوسیستم فناوری را به همراه داشته باشد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم تاکید کرد: معاونت فناوری وزارت علوم ماموریت‌هایی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها بحث تمرکز و سطوح آماری نوآوری میانی و افزایش متقاضیان ورود به مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری است که باید در اولویت قرار گیرد.

خیرالدین افزود: بحث کارآفرینی دانش‌بنیان هم از اولویت‌های برنامه وزارت علوم است که امیدواریم بتوانیم با ایجاد واحدهای فناور و شرکت‌های دانش‌بنیان بحث اشتغال را به درجه خوبی برسانیم.

وی گفت: زیست بوم فناوری و نوآوری امروز در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران رونمایی می‌شود.

خیرالدین بیان کرد: رتبه ۱۶ تولید علم در جهان و رتبه یک تولید علم در منطقه را داریم که نشان‌دهنده سرمایه گذاری خوب کشور در تحقیقات بنیادی است و باید به صیانت و حفظ و ارتقای آنها بپردازیم.

معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: در بحث نوآوری و فناوری رتبه ۹۵ را داشته‌ایم و هم اکنون به رتبه ۷۱ دست یافته‌ایم.

خیرالدین ادامه داد: در شاخص نوآوری رتبه ۶۰ را داریم که در سال ۲۰۱۴ شاخص جهانی نوآوری ایران عدد ۱۲۰ بوده است و در این زمینه ابتدای کار هستیم و باید رتبه‌ها را ارتقا دهیم.

وی گفت: بحث فناوری برای وزارت علوم بسیار مهم است چرا که نشان می‌دهد در چه زمینه‌ای باید کار کنیم تا مانند ستاد نانو در جهان شاخص شویم. کار آفرینی و اشتغال مسئله بسیار مهمی است که بیش از ۴۰ درصد بیکاران کشور را فارغ التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و دانشجویانی که مهارت آموزی کردند مانند دانش آموختگان فنی و حرفه‌ای و علمی کاربردی اکثراً جذب کار شده‌اند.

خیر الدین بیان کرد: حدود ۵۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی وارد شرکت‌های دانش بنیان شده‌اند و باید در شغل و حرفه مرز جدیدی را خلق کنند و استانداردهای موجود در حرفه خود را ارتقا دهند و کارآفرینی برای وزارت علوم به ویژه در حوزه فرهنگ سازی و هدایت شغلی بسیار مهم است.

وی اظهار داشت: دانشگاه صنعتی شریف مدرسه اشتغال را پیشنهاد داده بود که آن را به مرحله اجرایی رساند و با برآوردهای وزارت علوم الگوی بسیار موفقی است و در حال پیگیری هستیم تا با شکل گیری مدرسه اشتغال در تمام دانشگاه‌های کشور خودشناسی و هدایت فارغ التحصیلان دانشگاهی را متناسب با رشته خود به بازارکار ایجاد کنیم.

خیرالدین تاکید کرد: در دوران کرونا شرکت‌های دانش‌بنیان تأثیر ۵۰ درصدی مانند تولید ماسک و … داشته‌اند که دستاورد مهمی این و جایگاه پارک‌های علم و فناوری را نشان می‌دهد.

معاون نوآوری و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: بیش از ۵۰ هزار شغل ایجاد کرده‌ایم و ۱۰ هزار و ۷۰۰ واحد فناور و ۱۸۰۰ شرکت دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری و ۷۲ هزار میلیارد ریال درآمد داریم.

وی تاکید کرد: بیش از ۴۹ پارک علم و فناوری در کشور داریم که ۱۱ عدد از آن دانشگاهی هستند و گفتنی است که با پیگیری‌های انجام شده بجای ۴ منطقه هیئت امنا ۶ منطقه هیئت امنا شکل گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس