کد خبر 1338405
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۹
بلینکن: در قبال چین، هیچ چیز اجتناب ناپذیر نیست

وزیر خارجه آمریکا پیش از دیدار با همتایان خود در پیمان چهارجانبه «کوآد»، پکن را به رفتار تهاجمی در منطقه راهبردی ایندوپاسیفیک متهم کرد.

به گزارش مشرق به نقل از آسوشیتدپرس، «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا گفت که رویارویی با چین اجتناب ناپذیر نیست، اما ایالات متحده باید در کنار متحدان خود برای سیستمی مبتنی بر قوانین که ستیزه جویی چین آن را تهدید می‌کند، بایستد.

بلینکن در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه آیا تقابل با چین در منطقه ایندوپاسیفیک اجتناب ناپذیر است، گفت: هیچ چیز اجتناب ناپذیر نیست.

بیشتر بخوانید:

بحران اوکراین از منظر همگرایی چین-روسیه/خط قرمزی که پاک نمی‌شود

وی ادامه داد: گمان می‌کنم که ما نگرانی‌هایی مشترک را درباره اینکه چین داریم که در سال‌های اخیر در منطقه و در واقع به طوری بالقوه فراتر از آن تهاجمی‌تر عمل کرده است.

وزیر خارجه آمریکا افزود که شرکای پیمان «کوآد» با «دیدگاهی مثبت برای آنچه آینده می‌تواند به ارمغان بیاورد» و «تعهد به دفاع از سیستم مبتنی بر قوانین که ما زمان و تلاش زیادی را صرف ساختن آن کرده ایم»، متحد شده‌اند.

بلینکن این اظهارات را پیش از دیدار با همتایان خود از کشورهای استرالیا، ژاپن و هند مطرح کرد.

پیشتر «ماریس پین» وزیر خارجه استرالیا اعلام کرده بود وزیر خارجه آمریکا قرار است در ماه فوریه برای دیدار با همتایان استرالیایی، ژاپنی و هندی خود در جهت گفتگو درباره اوضاع «ایندوپاسیفیک» به استرالیا سفر کند.

قرار است در دیدار چهارجانبه مذکور، گفتگوهای امنیتی بین وزرای خارجه کشورهای آمریکا، استرالیا، ژاپن و هند در مورد به اصلاح چالش‌هایی که چین در برابر آنها قرار داده است بحث شود و این در حالی است که آمریکا اوضاع امنیتی در اروپا را به بهانه اوکراین به شدت متشنج کرده است و تنش‌ها با روسیه بالا گرفته است.

چین پیمان کواد را محکوم کرده و از آن به عنوان ابزاری در دست ایالات متحده در راستای جنگ سرد با پکن یاد کرده است.

آمریکا و متحدانش در راستای سیاست ایندوپاسیفیک سعی دارند تا با به کاری گیری سیاست‌های تفرقه انگیزانه و همچنین با حمایت از جدایی طلبان مناطق مختلف در چین از جمله تایوان، هنگ کنگ و تبت، قدرت روزافزون پکن را مهار نمایند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس