ارمنستان: خواستار تقویت هرچه بیشتر روابط با ایران هستیم

رئیس دستگاه دیپلماسی ارمنستان در پیام تبریکی به همتای ایرانی خود بر تقویت هرچه بیشتر روابط دوجانبه تاکید کرد.

به گزارش مشرق، وزیر امور خارجه ارمنستان در پیام تبریکی به «حسین امیرعبداللهیان» وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران به مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط دوجانبه، ابراز امیدواری کرد که ارمنستان به تقویت هرچه بیشتر روابط موثر و دوستانه با ایران در جهت رفاه دو ملت و صلح پایدار در منطقه کمک کند.

به گزارش خبرگزاری «آرکا» «آرارات میرزویان» وزیر امور خارجه ارمنستان در پیام خود به ویژه اشاره کرد که روابط ارمنستان و ایران مبتنی بر همکاری‌های نزدیک و ناگسستنی است که مبتنی بر احترام متقابل و پیشینه تاریخی چند صد ساله بوده است.

بیانیه برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری ارمنستان و جمهوری اسلامی ایران در ۹ فوریه ۱۹۹۲ در تهران به امضا رسید و در آوریل ۱۹۹۲ سفارت جمهوری اسلامی ایران در ایروان افتتاح و در دسامبر همان سال سفارت ارمنستان در تهران افتتاح شد.

ایران یکی از شرکای مهم سیاست خارجی و اقتصادی ارمنستان است. پروژه‌های زیربنایی بزرگی توسط دو کشور در زمینه های انرژی، حمل و نقل، کشاورزی، داروسازی و سایر بخش ها در حال اجراست.

ارمنستان از میان چهار کشورهمسایه خود فقط با ایران و گرجستان مرزهای باز دارد. مقامات ایرانی از جمله به دنبال تقویت روابط تجاری و سیاسی با کشورهای اتحادیه اروپا از طریق خاک ارمنستان هستند.

طبق آمار رسمی، ایران سومین شریک تجاری خارجی ارمنستان است. تجارت ارمنستان با ایران در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۵۰۲.۸ میلیون دلار بوده که نسبت به سال قبل ۲۵.۲ درصد رشد داشته است.

سفیر جمهوری اسلامی ایران  در ارمنستان روز چهارشنبه ضمن اشاره به اهمیت جاده‌های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان، بر فایده مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه تاکید کرد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان روز چهارشنبه در گفت‌وگویی اظهار داشت، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند برای ایران و ارمنستان و سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند ، فرصت‌های فراوانی ایجاد کند.

به گزارش خبرگزاری نیوز آرمنیا «عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان روز چهارشنبه به خبرنگاران گفت که ایران برای جاده‌های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی قائل است. به گفته سفیر ایران در ایروان، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند نه تنها برای ایران و ارمنستان بلکه برای سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند ، فرصت‌های بزرگی ایجاد کند.

وی گفت: «جنبه حقوقی این موضوع در حال بررسی است و به زودی جلسه مربوطه تشکیل خواهد شد.»

این دیپلمات ایرانی در خصوص «کریدور زنگزور» یادآور شد که مقامات بلندپایه ارمنستان بارها موضع خود را در این زمینه اعلام کرده اند.

ظهوری گفت: «مسیر ترانزیتی که خلیج فارس را به دریای سیاه وصل می‌کند، ربطی به "کریدور زنگزور" ندارد و این مسیری جداست.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    ارمنستان را باید یه ایران متصل کنیم یکی از ارامنه اصفهان که به ارمنستان مهاجرت کرده بسیار پشیمون بود میگفت خیلی برای دوستان مسلمونم در اصفهان دلم تنگ شده هرچند دوستان به دیدنم میاند ولی اصفهان که بودم خیلی بهتر بود.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس