کد خبر 1351193
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۹:۵۶
باکو: یادداشت تفاهم جدید با ایران، رویداد تاریخی است

یک مقام ارشد دولت جمهوری آذربایجان گفت، دوستی، اعتماد متقابل و همسایگی با ایران در سی سال گذشته در اجرای پروژه‌های مهم نقش حیاتی دارد.

به گزارش مشرق، یک مقام ارشد دولت جمهوری آذربایجان روز شنبه اظهار داشت، یادداشت تفاهم امضا شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران مبنی بر ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی «زنگزور» و جمهوری خودمختار «نخجوان» از طریق خاک ایران، یک رویداد تاریخی است.

به گزارش خبرگزاری «آذرتاج» «حکمت حاجی‌اف» معاون رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در این زمینه گفت: «زمانی که "الهام علی‌اف" رئیس جمهور آذربایجان از هیاتی به سرپرستی "رستم قاسمی" وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران، رئیس مشترک کمیسیون دولتی همکاری‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه ایران و آذربایجان، استقبال کرد، به ویژه تاکید کرد که راه‌های ارتباطی جدید یک کریدور بین‌المللی مهم برای حمل و نقل و انتقال برق خواهند بود.»

وی افزود: «رئیس جمهور ما همیشه این پروژه مهم حمل و نقل و ارتباط را در کانون توجه قرار داده و در مورد اجرای آن به مقامات مربوطه دستور داده است. سیاست محاصره نخجوان از سوی ارمنستان به لطف اجرای این پروژه متوقف خواهد شد.»

 حاجی‌اف افزود: «از طریق خاک ایران بین دو منطقه زنگزور شرقی و نخجوان ارتباط جاده‌ای، راه آهن و انرژی  برقرار می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد که بیش از همه، این پروژه به طور کامل تصویر حمل و نقل و ارتباط منطقه را تغییر می دهد و زمینه ایجاد یک کریدور چند منظوره جدید را فراهم می‌کند که شامل جاده‌ها، راه آهن، خطوط برق و ارتباطات دیجیتال است که جمهوری آذربایجان، ایران و ترکیه را در اوراسیا متحد می‌کند.

حکمت حاجی اف گفت: «این امضای یادداشت تفاهم مصادف با سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری آذربایجان و ایران است. روابط دوستانه، اعتماد متقابل و همسایگی بین جمهوری آذربایجان و ایران در ۳۰ سال گذشته نقش مهمی در اجرای این پروژه دارد.»

وی گفت: «ما اطمینان داریم که کریدور جدید فرصت های مساعدی را برای همکاری‌های منطقه‌ای، توسعه و رفاه مردم منطقه و گسترش روابط اقتصادی و تجاری باز خواهد کرد.»

از سویی دیگر سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان چهارشنبه گذشته در گفت‌وگویی اظهار داشت، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند برای ایران و ارمنستان و سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند، فرصت‌های فراوانی ایجاد می‌کند.

«عباس بدخشان ظهوری» سفیر ایران در ارمنستان نیز اخیرا به خبرنگاران گفت که ایران برای جاده‌های عبوری از ارمنستان و جمهوری آذربایجان اهمیت زیادی قائل است.

به گفته سفیر ایران در ایروان، مسیر ترانزیتی خلیج فارس به دریای سیاه می‌تواند نه تنها برای ایران و ارمنستان بلکه برای سایر کشورهایی که از آن عبور می‌کنند، فرصت‌های بزرگی ایجاد کند. وی گفت: «جنبه حقوقی این موضوع در حال بررسی است و به زودی جلسه مربوطه تشکیل خواهد شد.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    3 12
    استان باکو و استان اناتولی
    • ایرانی IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      1 1
      خاک تو سرت تروریست کرد یا ارمنی قاتل شیعه هستی ببین تا کحات سوخته
    • بهزاد US ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      0 0
      ایرانویج به ناحیت آذربایجان است.بندهشن، فصل چهاردهم
  • IR ۲۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 1
    شنیده ایم که دولت ترکیه نوکری برای ایرانیان را تمام کرده و برای شاه ایرانی آلب ارسلان بزرگ، مراسم یادبود میگیرند.
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    3 2
    درود بر دو کشور مسلمان و شیعه
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 4
    شنیده ایم که دولت ترکیه نوکری برای ایرانیان را تمام کرده و برای شاه ایرانی آلب ارسلان بزرگ، مراسم یادبود میگیرند.
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 5
    همسر محترم آقای اردوغان به دیوان مثنوی مولانا خیلی علاقه دارند و بارها گفته اند که این کتاب پرشکوه را مطالعه میکنند. (دیوان شعر فارسی وقتی ترجمه بشود هیچ ارزش ادبی ندارد چون شعر شکرین فارسی پر از صنایع شعری زبانی است)_ پس خانم رییس جمهور شما زبان اجدادی تان یعنی فارسی را بلد هستید چرا پنهان میکنید؟
  • IR ۲۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 4
    وقتی از آریایی صحبت میکنی داری از تمدن های بزرگ آریایی ایران، روسیه، اکراین، امریکا، انگلیس،‌اسپانیا، استرالیا، پرتغال و ... صحبت میکنی، برو نقشه آریایی ها را در اینترنت ببین و با نقشه دروغین باغچه ترک هم مقایسه کن______ من آذری هم از قوم پرشکوه آریایی ی ماد اولین امپراطوری بشر مدرن هستیم.
  • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 4
    آذری ها بازماندگانِ آریاییِ امپراطوریِ آریاییِ ماد هستند___خاطر چندتا فاحشه خانه و صنعت مونتاژی ترکیه ی جهان سومی بیاید و مولانای فارسی زبان را نبیند و سرش را مثل کبک زیر برف کند و خودش را از خانواده وسیع و بزرگ آریایی ها خارج کند و وارد قرقیز و ازبک و ترک بکند واقعا جای تعجب دارد.___ آریایی یعنی تمدن ایران، روسیه، اکراین، آمریکا، اسپانیا، انگلیس و ....
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 4
    بیچاره ترکیه شاعر ملی شون مولانی مثنوی فارسی هست.سریال قهرمانی میسازند مجبورند از آلب ارسلان شاه ایران بسازند. ۴۰درصد جمعیتش غیرترک است. اونوقت اسمش ترکیه است. آخه کشور انقدر جعلی!؟ مگه داریم مگه میشه
  • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    4 1
    آذربایجان به هیچ عنوان نمیگذارد که کریدور جنوب شمال از ارمنستان بگزرد.ارمنستان زیر ساخت این پروژه عظیمو نداره ضمنا با روسیه مرز مشترک نداره و ...ارمنستان اصا کجاس؟¿
    • ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      2 0
      ارمنستان در قلب نژادپرستانِ ضدخدا یعنی پانترک ها قرار دارد.
  • ساسان IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 4
    دالان تورانی که با جنگ نگرفتند با پیمانها و توافقات اقتصادی گرفتند باید تمام دلال گرها و مزدوران و ستون پنجم نوادگان عثمانی در نظام و وزیر امورخارجه دستگیر و محاکمه کرد آنقدر خوبی به این نمک نشناسها باکو کردید آخر با اسراییل و ترکیه جفت شدند و جفتک انداختند به ایران و ایرانی
    • ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      0 0
      تمام پیمان های اقتصادی استان باکو بدون اجازه پتیتخت (تهران) معتبر نیست. درضمن دالان زنگزور هم در هیچ قراردادی نیانده است.
  • ساسان IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    0 4
    دالان تورانی که با جنگ نگرفتند با پیمانها و توافقات اقتصادی گرفتند باید تمام دلال گرها و مزدوران و ستون پنجم نوادگان عثمانی در نظام و وزیر امورخارجه دستگیر و محاکمه کرد آنقدر خوبی به این نمک نشناسها باکو کردید آخر با اسراییل و ترکیه جفت شدند و جفتک انداختند به ایران و ایرانی
    • ۰۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
      0 0
      توران را تورج شاه ایرانی فرزند فریدون شاه امپراطور ایران بزرگ تاسیس کرد. حتی آرزوها و افسانه‌ها و رویاهای ترک ها هم ایرانی است. چون ترک جعلی است. حتی رویا هم ندارد و رویا دزدی و افسانه دزدی میکند. __آذری ها اصالتا ایرانی تبار و فرزندان امپراطوری ماد هستند
  • ۲۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۱
    1 5
    پدران عثمانی بر مادران آذری و فارس و کرد تجاور میکردند و خانه هایشان را غارت میکردند کسی که پدرش بر ناموست تجاوز کرده اصلا مهم نیست هم زبان تو باشد یا خیر بلکه انتقام خون و تجاوز باید از عثمانی و فرزندانش گرفته شود.
  • NL ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 0
    نخجوان را بگیرید و سپس فراخوان بدهید خود ما ترکهای ایران برای فتح آنکا.را کفایت میکنیم لازم‌به دیگر برادران ایرانی مان نیست._ آلب ارسلان‌دیگری خواهیم شد و انکا.را را دوباره دست بسته جلوی مادرمان ایران می اندازیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس