کد خبر 1351311
تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۳
وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به همتای ایرانی پیام داد

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در پیامی به امیرعبداللهیان به مناسبت سی‌امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور اعلام کرد: یقین دارم که مشترکا در راستای تعمیق مناسبات دوستی دیرینه و همکاری متناسب با منافع ملت‌هایمان تلاش خواهیم کرد.

به گزارش مشرق، «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان به مناسبت سی امین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران برای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه پیامی ارسال کرد.

متن پیام وزیر امور خارجه جمهوری آذربایجان به شرح زیر است:

جناب آقای حسین امیرعبداللهیان وزیر محترم امور خارجه جمهوری اسلامی ایران

جناب وزیر گرانقدر، 

در ابتدا مایلم به مناسبت سی امین سالروز برقراری روابط دیپلماتیک بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران از صمیم قلب به جنابعالی تبریک عرض کنم. روابط فیمابین دو کشور از اراده مردمانمان که در طول تاریخ همراه با دوستی و حسن همجواری زیسته و در ارزش‌های معنوی مشترک سهیم هستند، نشأت گرفته و مشترکات تاریخی، فرهنگی و دینی بنیان روابط مان را تشکیل می‌دهد.  

در این پیام آمده است: سطح کنونی مناسبات بین دو کشور متکی بر اراده مردمان و سران دولت‌هایمان است. تبادل نظر و مذاکرات مبسوط انجام شده در تاریخ ۲۸ نوامبر ۲۰۲۱ در چارچوب پانزدهمین نشست سران سازمان همکاری اقتصادی و ملاقات صورت گرفته بین رئیس جمهور محترم جمهوری آذربایجان عالیجناب جناب آقای الهام علی اف و رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی ایران عالیجناب جناب آقای سید ابراهیم رئیسی در عشق آباد محرک توسعه هر چه بیشتر روابط مان و ورود به مرحله کیفی جدید بود. چارچوب فعالیت متقابل‌مان در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، نیرو، حمل و نقل، لجستیک و سایر زمینه‌های مهم به صورت روزافزون توسعه می‌یابد و در طول سال‌های گذشته پروژه‌هایی که مشترکا انجام داده‌ایم به پیشرفت هر چه بیشتر روابط مان کمک می‌کند.

وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در این پیام عنوان کرده است: علاوه براین، تمایل دارم که به فعالیت کمیسیون دولتی همکای‌های اقتصادی، تجاری و بشردوستانه بین جمهوری آذربایجان و جمهوری اسلامی ایران به طور ویژه تأکید کنم. در ۳۰ سال گذشته بین پارلمان‌های کشورهایمان و سایر نهادهای دولتی روابط متقابل برقرار شد و امروزه این همکاری‌ها با موفقیت در حال تداوم است. یقین دارم که از این پس نیز مشترکا در راستای تعمیق مناسبات دوستی دیرینه و همکاری متناسب با منافع ملت‌هایمان تلاش خواهیم کرد. فرصت را مغتنم شمرده به مناسبت این روز خاص، یکبار دیگر خدمت شما تبریک گفته و برای جنابعالی صحت و سلامتی و موفقیت در انجام مسئولیت و برای مردم  دوست و برادر ایران نیز صلح، رونق و رفاه آرزو می‌کنم.

گفتنی است حسین امیرعبداللهیان نیز بدین مناسبت پیامی برای همتای آذربایجانی خود ارسال کرد. وزیر امور خارجه در این پیام با بیان اینکه همواره از تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان حمایت کرده ایم، اعلام کرد: ظرفیت های دو کشور و فرصت های جدید ناشی از آزادسازی اراضی جمهوری آذربایجان افقهای جدیدی را برای تحکیم مناسبت ترسیم می‌کند.

به گزارش مشرق، وزرای خارجه دو کشور ۱۷ اسفند ماه نیز تلفنی گفت‌وگو کردند. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای آذربایجانی بر افزایش تعداد پروازها و لزوم بازگشایی مرز زمینی بین دو کشور تأکید و آمادگی ایران را برای گسترش روابط اقتصادی با جمهوری آذربایجان به ویژه در حوزه انرژی اعلام کرد.

گفتنی است الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز بدین مناسبت پیامی برای آیت الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور اسلامی ایران ارسال کرد. در پیام علی اف به آیت الله رئیسی آمده است: امروز چشم اندازهای زیادی برای توسعه بیشتر همکاری های متقابل و سودمند وجود دارد. بدون شک، احیای مرزهای دولتی آذربایجان و ایران در نتیجه آزادسازی سرزمین های تاریخی و باستانی ما از اشغال، شرایط مساعدی را برای استفاده کامل از ظرفیت های موجود در زمینه های مختلف و مشارکت مشترک در اجرای کریدورهای حمل و نقل و ارتباطی ایجاد کرده است. در این راستا، مایلم بر اهمیت یادداشت تفاهم بین دولت جمهوری آذربایجان و دولت جمهوری اسلامی ایران در خصوص ایجاد ارتباطات جدید بین منطقه اقتصادی زنگه زور شرقی جمهوری آذربایجان و جمهوری خودمختار نخجوان تاکید کنم.در حال حاضر، کار بازسازی و مرمت گسترده ای در مناطق آزاد شده ما در حال انجام است. ما خوشحال خواهیم شد که در آینده نزدیک شاهد مشارکت شرکت های کشور شما در این فرآیند باشیم. معتقدم که روابط آذربایجان و ایران که در خدمت منافع مردم ما و منافع کشورهای ما است، با تلاش های مشترک ما با موفقیت به توسعه و تقویت ادامه خواهد داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    2 0
    اوضاع اوکراین را دیدن ترسیدن
  • ملت IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    0 0
    دولت منافق الهام خانم از در ریاکاری با ایران آمده که باز از مهربانی ایران سو استفاده کند وبعد در کنار الدنگ ترکیه عیش ونوش کنه ایران باید منافع خودش را در نظر بگیره
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    2 0
    استان باکو درسته.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    2 0
    جیحون بایراموف عزیز، خبر حمله موشکی ایران به پایگاه های آمریکا و اسرائیل در اربیل را شنیدی؟ حواست باشد که شما به جاسوس های اسرائیل در کنار مرزهای ایران دارید پناه می دهید. این یعنی چه؟ حواستان را به الزامات "حسن همجواری" جمع کنید
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۲
    2 0
    الهام علیف یه عوضیه به تملم معناست دوتاموشک هم این میخواد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس