کد خبر 1337411
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۸
۵ دقیقه تا توافق، ۳۰ دقیقه تا خرابکاری!

یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا هم گفته توافق در دسترس است، اما همزمان ۳۳سناتور امریکایی درباره توافق با ایران نامه‌ای تهدیدآمیز به بایدن نوشته‌اند.

به گزارش مشرق، اوضاع در محافل سیاسی واشنگتن همزمان با تحرکات دیپلماتیک در وین، آشفته و مشوش است. روس‌ها می‌گویند تا توافق فقط ۵ دقیقه فاصله است. یکی از سخنگویان وزارت خارجه امریکا هم گفته توافق در دسترس است، اما همزمان ۳۳سناتور امریکایی درباره توافق با ایران نامه‌ای تهدیدآمیز به بایدن نوشته‌اند. اگرچه دیگر طرف‌های مذاکرات در وین نیز نسبت به دستیابی به توافق ابراز خوش‌بینی کرده‌اند، اما شرایط سیاسی در امریکا تا بدان اندازه مبهم و بی‌ثبات است که شاید آینده هرگونه توافق با امریکا نیز نامشخص و نامعلوم باشد.

فاصله کاخ سفید تا کنگره امریکا در شهر واشنگتن با پای پیاده کمتر از ۳۰ دقیقه است، اما فاصله کارگزاران این دو نهاد در تصمیم‌گیری‌های سیاسی بسیار بیشتر از این حرف‌هاست و شکاف دو طرف اکنون در جریان مذاکرات وین با ایران بیش از هر زمان دیگری نمایان شده است.

همزمان با آغاز دور جدید تحرکات دیپلماتیک در وین، روز سه‌شنبه یکی از سخنگویان وزارت امور خارجه امریکا گفت که توافق هسته‌ای در وین میسر بوده و باید به فوریت حاصل شود. خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از این مقام امریکایی که نامش را فاش نکرد، نوشت: «توافقی که نگرانی‌های تمامی طرف‌ها را مدنظر قرار دهد در دسترس است، ولی اگر (چنین توافقی) در هفته‌های آتی انجام نشود، پیشرفت‌های هسته جاری ایران بازگشت ما به برجام را غیرممکن خواهد ساخت.»

البته دولت بایدن برخی اقدامات دیگر را در آستانه مذاکرات وین نیز انجام داده و روز دوشنبه معافیت‌های تحریمی مربوط به همکاری‌های صلح‌آمیز با برنامه هسته‌ای ایران را که قبلاً توسط دولت ترامپ لغو شده بود بار دیگر برگرداند. هرچند ناظران و تحلیلگران می‌گویند بازگرداندن این معافیت‌ها به جهت آنکه دربردارنده انتفاع اقتصادی برای ایران نیست، امتیازی به شمار نمی‌رود.

خوش‌بینی‌های ۵ دقیقه‌ای برجام

علاوه بر برخی مقامات امریکایی در واشنگتن، نمایندگان دیگر کشورهای طرف مذاکره با ایران در وین نیز نسبت به دستیابی به توافق در این دور از گفتگوها و در آینده بسیار نزدیک خوش‌بین هستند. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین گفـته است: «روند مذاکرات برجام به خط پایان نزدیک شده و یک سند نهایی ۲۰ صفحه‌ای در مورد احیای توافق در روی میز مذاکره آماده شده است.»

اولیانوف در گفتگو با روزنامه روسی کامرسانت در پاسخ به این سؤال که مذاکرات وین اکنون در چه مرحله‌ای است و آیا می‌توان آن را نهایی نامید، افزود: «فکر می‌کنم، بله. مرحله فعلی را می‌توان مرحله نهایی نامید. روند مذاکرات قبلاً راه طولانی را طی کرده بود. چندین نکته وجود دارد که نیاز به توضیح بیشتر دارد، اما توافق از قبل روی میز است. این مبنایی است که بر اساس آن می‌توان مذاکرات را در زمان نسبتاً کوتاهی تکمیل کرد.»

اولیانوف همچنین گفت: «به هر حال ما به دنبال به سرانجام رساندن مذاکرات در اسرع وقت هستیم، ترجیحاً در ماه جاری.» نماینده روسیه همچنین تأکید کرد که «مسکو خواسته‌های ایران را درک می‌کند و فقط ۵ دقیقه تا نقطه پایان و توافق فاصله داریم.»

علاوه بر نماینده روسیه، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان هم دوشنبه درگفت‌وگو با روزنامه امریکایی واشنگتن‌پست گفت که به لحظه تعیین‌کننده‌ای در مذاکرات رسیده‌اند. وی مسئولیت نتیجه مذاکرات را برعهده ایران دانست و گفت: «ما به آن‌ها پیام روشنی داده‌ایم که هم‌اکنون زمان تصمیم‌گیری و پیشرفت و نه طولانی کردن این فرآیند است. ما امیدواریم که آن‌ها از این فرصت استفاده کنند.»

سنگ‌اندازی کنگره پیش پای وین

رابرت مالی، سرپرست تیم مذاکره‌کننده امریکا در مذاکرات وین روز سه‌شنبه در نشستی محرمانه با اعضای کنگره درباره روند گفتگوهای وین گزارش خود را ارائه داد. این اولین بار است که مالی در نشستی محرمانه با اعضای کنگره به آن‌ها درباره روند مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گزارش می‌دهد، اما از سوی دیگر شاید رفتن مذاکره‌کننده ارشد امریکا به کنگره نشانه‌ای از نزدیک شدن واشنگتن به توافق با ایران باشد.

البته از سوی دیگر، حاضر شدن رابرت مالی در کنگره می‌تواند یکی دیگر از نشانه‌های چنددستگی در حاکمیت امریکا در قبال ایران و برجام باشد. همچنین گروهی از قانونگذاران امریکا چند روز پیش در نامه‌ای به وزارت خارجه این کشور گفته بودند رابرت مالی باید با حضور در جلسه استماع کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان به این سؤالات پاسخ دهد: «چرا مقام‌های وزارت خارجه از تیم مذاکره‌کننده کنار گذاشته می‌شوند؟ موضع دولت بایدن درباره رفع تحریم‌ها علیه ایران چیست؟ چرا تحریم‌ها علیه بخش انرژی ایران به‌طور کامل اجرا نمی‌شود؟ وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و افزایش غنی‌سازی اورانیوم این کشور چیست؟»

از طرف دیگر ۳۳ سناتور جمهوریخواه روز دوشنبه به جو بایدن هشدار دادند برای ممانعت از اجرای هرگونه توافق هسته‌ای جدید با ایران تلاش خواهند کرد. این سناتورها به رهبری تد کروز که از مخالفان دیرینه توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ ایران هستند، در نامه خود به بایدن گفتند که از «تمام گزینه‌ها و اهرم‌های موجود» در برابر توافق با ایران استفاده خواهند کرد و اگر وی به تعهدات قانونی با هدف تضمین نظارت کنگره بر بازنگری‌ها یا تغییرات در توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ عمل نکند، اجرای هرگونه توافق جدید اگر به‌طور کامل با مشکل مواجه نشود، دست‌کم به شکل جدی با مانع برخورد خواهد کرد.

هشدار این سناتورها در حالی صورت گرفته که هر توافقی که در سنا به شکل یک معاهده درنیاید، احتمالاً در روزهای آغازین دولت بعدی از بین خواهد رفت و اگر توافق با ایران نیز نتواند رأی لازم را در کنگره کسب کند، احتمالاً توافقی ناپایدار خواهد بود. از سوی دیگر تبدیل توافق به معاهده در کنگره امریکا نیازمند کسب رأی دوسوم نمایندگان است و در حال حاضر هم حزبی‌های دولت بایدن در بهترین حالت فقط کنترل نیمی از کرسی‌ها را در سنا دارند و حتی ممکن است آن‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای اواخر سال جاری، کنترل سنا و مجلس نمایندگان را از دست بدهند.

علاوه بر این، به گفته سناتورهای مخالف توافق با ایران، کاخ سفید ملزم است هرگونه «توافق جدید» مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را برای یک دوره بازنگری ۶۰ روزه به کنگره ارسال کند که طی آن کنگره می‌تواند قطعنامه‌ای را در مخالفت تصویب و اساساً از اجرایی شدن هرگونه توافق احتمالی با ایران جلوگیری کند.

منبع: روزنامه جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    16 0
    کلا نمیشه روش حساب کرد و متاسفانه ضررش به ما بر میگرده ما نباید از یک سری تحریم ها سه باره ضرر ببینیم
    • سید IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      6 2
      یادتان هست که روحانی در سال آخر حکمرانیش التماس می کرد که نمایندگان کوتاه بیایند تا دولتش بتواند با غربی ها به توافق برسد! اما امروز دولت یانکی ها از نمایندگان مجلس آمریکا درخواست دارد که کوتاه بیایند تا با ایران به توافق برسد! چرا؟! چون آن زمان حسن روحانی نیازمند به توافق بود و امروز جو بایدن محتاج آن است! اما ریشه موضوع در جبن و ترسویی حسن روحانی و اعوان و انصارش در دولت قبل و شهامت و شجاعت رئیسی و اعضای دولتش است که این پایداری سبب عقب نشینی غرب از مواضع تهاجمی و اتخاذ سیاست تدافعی گشته است!
    • محسن IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      1 0
      جشن ذلالها یه باز توافق باز اونها میرن بیرون از توافق باز زمینها گرون میشه دلار گرون میشه ماشین گرون میشه ......میشه بهشت دلالها .مردمی هم که کار میکنند عرق میریزندمیشن بیچاره
  • IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 4
    اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان گفت که به لحظه تعیین‌کننده‌ای در مذاکرات رسیده‌اند. وی مسئولیت نتیجه مذاکرات را برعهده ایران دانست و گفت: «ما به آن‌ها پیام روشنی داده‌ایم که هم‌اکنون زمان تصمیم‌گیری و پیشرفت و نه طولانی کردن این فرآیند است.
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    12 1
    آمریکا یعنی فساد، تجاوز، دسیسه و خیانت! درود بر روح حضرت امام راحل که آمریکا را شیطان بزرگ معرفی نمود.
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    3 0
    لابد کنگره امریکا و دولت امریکا هر دو از یک جناح و انقلابی نیستند و قوا مستفل از یکدیگرند
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
      1 0
      هرچیوازهرجناحی باشن درموردایران توافق نظردارن(ضدایرانین )...درضمن بایدن یک نفره کنگره سنابایدبیشترین رای روبده که نمیده!ایران شکست میخوره....
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    10 0
    فاصله کاخ سفید تا کنگره امریکا در شهر واشنگتن با پای پیاده کمتر از ۳۰ دقیقه است، اما فاصله کارگزاران این دو نهاد در تصمیم‌گیری‌های سیاسی بسیار بیشتر از این حرف‌هاست. عزیزم شما چه ساده‌ای اینا هیچ اختلافی ندارن دارن هردو نقش بازی میکنن هدفشان بی تردید یکی است.
  • یدالله IR ۰۹:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    10 6
    هرگونه تفاهم با امریکا خیانت به مردم ایران و جهان است .
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    13 0
    آمریکا باید جواب این سوال و به مردم ایران بده.چرا باید بهش اعتماد کنیم؟
  • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    5 6
    هرچه پوتین و‌دوستانش بگن
  • بنده خدا US ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    4 0
    توافق با غرب بخصوص آمریکا یعنی خسارت محض. فقاتلوا ائمه الکفر انهم لا ایمان لهم
  • يحيا IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    6 0
    آمريکا و اروپا چون به اين آيه 102 سوره نساء عمل ميکنند، امکان توافق وجود ندارد. اگر توافق هم بشود رفع تحريمي در کار نخواهد بود. ... وَلْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ ... وَلْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَأَسْلِحَتَهُمْ .... وَدَّ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوْ تَغْفُلُونَ عَنْ أَسْلِحَتِكُمْ وَأَمْتِعَتِكُمْ فَيَمِيلُونَ عَلَيْكُمْ مَيْلَةً وَاحِدَةً ...وَخُذُوا حِذْرَكُمْ. بايد اسلحه خود را به دست بگيريد حتي در حالت نماز، ديگران هم بايد زره و سلاح خود را به دست بگيريند. کافران آرزو دارند تا شما از سلاح خود غفلت کنيد تا به يکباره به شما هجوم آورند، پس سلاح خود را رها نکنيد و از دست ندهيد. چرا؟ چون تحريم تنها سلاح باقيمانده غرب بر عليه ايران است که آن را تا زمان کند شدن و يا شکستن دور نخواهد انداخت همچنان که تا کنون چنين کرده با حيله هاي مختلف. مگر اينکه شاه سلطان حسن فريدونهاي ايران آن را دوباره تيز بکنند.
  • رضا IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    2 0
    همه شان غلط می کنند به محض آماده شدن تفاهم نامه، برجام را در مجلس آتش خواهیم زد. چند تا هم موشک هوا می کنیم و دو سه تا هم سفارت آتش می زنیم تا از برجام (این خسارت محض) دست بکشند. ضمنا استخر فرح هم آماده است.
  • حسن IR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 0
    ما باید به قدرت اتمی دست پیدا کنیم تا دست از سرما بردارن مردم مظلوم ما که زجرتحریمارو کشیدن بایدبه مردم رسیدگی شود و برنامه اتمیو پیش برد
  • FR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    از پنج دقیقه تا چند روز و چند هفته و چند ماه تا ... هرگز ! ‌تهدید به پلان B شبیه سریال روزهای زندگی امریکایی ست سریالی پایان ناپذیر تکراری کسل کننده بی ارزش و سر کاری ...
  • kian IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    بخدا که مردم فقط دنبال رفع تحریم داخلی هستن. هوای مردم را داشته باشن از جنس مردم باشن این ملت مظلوم دنیا رو میگیرن. چرا یک نظر سنجی تو شبکه ها نمیزارن نظر مردم هم بپرسن
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 0
    به هر میزان که به‌دنبال مذاکره و هر نوع توافق با شیطان بزرگ و دنباله‌روهای اروپایی‌اش باشیم اقتصاد کشور به همان نسبت شرطی شده و با شکست مواجه خواهد شد؛ اما اگر مذاکرات و تعهدات هسته‌ای برجامی خود را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن به حال تعلیق در آوریم و به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن باشیم، قطعاً نقمت و تهدید تحریم را به نعمت و فرصت تبدیل کرده‌ایم؛ در این‌صورت حربه‌ی تحریم برای همیشه از دست دشمنان گرفته خواهد شد و در جنگ اقتصادی موفق خواهیم شد، و این تنها راه موفقیت است.
  • IR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    1 0
    به هر میزان که به‌دنبال مذاکره و هر نوع توافق با شیطان بزرگ و دنباله‌روهای اروپایی‌اش باشیم اقتصاد کشور به همان نسبت شرطی شده و با شکست مواجه خواهد شد؛ اما اگر مذاکرات و تعهدات هسته‌ای برجامی خود را تا زمان لغو تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی آن به حال تعلیق در آوریم و به دنبال مقاوم‌سازی اقتصاد و خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با بالاترین سطح و سرعت ممکن باشیم، قطعاً نقمت و تهدید تحریم را به نعمت و فرصت تبدیل کرده‌ایم؛ در این‌صورت حربه‌ی تحریم برای همیشه از دست دشمنان گرفته خواهد شد و در جنگ اقتصادی موفق خواهیم شد، و این تنها راه موفقیت است.
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    2 0
    برای اجرای سیاست قطعی یعنی لغو تمام تحریم‌ها از سوی آمریکا و راستی‌آزمایی آن توسط ایران هیچ مذاکره‌ای لازم نبوده و نیست؛ چه رسد به‌اینکه مذاکره فرسایشی شده و زمزمه‌ی مذاکره‌ی مستقیم با آمریکا مطرح می‌شود! از وزارت امور خارجه می‌خواهیم تا مذاکرات را در اسرع وقت به حالت تعلیق در آورند و تا زمانی‌که غربی‌ها به تعهدات خود عمل ننموده‌اند، به مذاکرات باز نگردند.
  • IR ۰۵:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۸
    0 0
    اگر انرژی هسته ای و حتی بمب هسته ای بد هست پس هیچ کس نباید داشته باشه . ایران باید درخواست خلع سلاح هسته ای قدرت های دارنده اون و همچنین تحت نظارت شدید قراردادن آنها را داشته باشد و بگوید انتظار توافقی با قدرت های زورگو ، متقلب و ریاکار ندارد مگر این که خلافش ثابت بشود . اول از همه باید از رژیم صهیونسیتی شروع کنه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس