کد خبر 1336956
تاریخ انتشار: ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۱۶
بازار سیمان و میلگرد به ثبات رسید

وزارت صنعت، معدن و تجارت از ثبات قیمت‌ها و تعادل پایدار بازار فولاد و سیمان علی رغم نوسانات ارزی اخیر خبر داد.

به گزارش مشرق، وزارت صمت در آستانه چهل و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بخشی از گزارش عملکرد و اقدامات خود را منتشر کرد.

در این گزارش به ثبات قیمت‌ها و تعادل پایدار بازار فولاد و سیمان در عین نوسانات ارزی اخیر به عنوان نشانه تحقق راهبرد مقاوم سازی اقتصادی و خنثی سازی تحریم‌ها در وزارت صنعت، معدن و تجارت اشاره شده است.

نوسانات ارزی همزمان با کسری عرضه مواد اولیه و پایه حوزه صنعت و خدمات، طی سالیان اخیر از عمده‌ترین مشکلات حوزه تولید بوده که خروجی آن منتج به سهمیه‌بندی خوراک صنایع و عدم امکان استفاده از ظرفیت کامل واحدهای صنعتی شده است.

هدف گذاری برای محدود کردن ارتباط مستقیم قیمت مواد اولیه با نوسانات ارزی

به منظور رفع این مشکل، وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم با یک تغییر استراتژی، هدف را بر تأمین حداکثری مواد اولیه حوزه صنعت قرار داده و به دنبال حذف سهمیه‌ها و محدود کردن ارتباط مستقیم قیمت مواد اولیه با نوسانات ارزی کشور شد تا با کاهش تورم تولید (PPI)، در ادامه شاهد افت تورم مصرف کننده (CPI) در کشور و رشد تولید و تقاضا باشیم.

در این راستا با بررسی تجربیات تأمین مواد اولیه حوزه تولید و خدمات در کشورهای مختلف و نشست‌های مشترک با انجمن‌های تخصصی مربوطه، پروژه اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه در قالب سبد پروژه‌های تحولی وزارت صمت به اجرا درآمد.

طراحی الگوی جدید ساماندهی بازار کالاهای پایه بر مبنای ۲۶ ابزار مختلف حاکمیتی

بر اساس این پروژه، کالاها به شش گروه مازاد عرضه و کسری عرضه بر اساس عملکرد دوره‌های گذشته تقسیم‌بندی شد و الگوی جدید ساماندهی بازار کالاهای پایه بر مبنای ۲۶ ابزار مختلف حاکمیتی طراحی گردید.

این الگو بر روی کالاهای پایه قابل عرضه در بورس کالا به صورت تدریجی پیاده‌سازی شد، پذیرش انبارهای تولیدکنندگان توسط بورس کالا، راه اندازی معاملات بلند مدت کشف پریمیوم، راه اندازی معاملات عرضه تلفیقی و لغو سهمیه بندی کالاهای دارای مازاد عرضه در این راستا انجام گرفت.

انجام بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان معامله کالاهای پایه در بورس کالا

بر این اساس بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان معامله کالاهای پایه در بورس کالا بر مبنای الگوی جدید انجام شد که انتظار می‌رود این رقم تا پایان بهمن ماه ۱۴۰۰ از ۳۰ هزار میلیارد تومان عبور کند.

در این چارچوب، توسعه سامانه‌های مرتبط با پیاده سازی الگو شامل سامانه جامع تجارت، سامانه‌های بورس کالا و انبارها و اتصال آن به یکدیگر و سامانه‌های گمرک انجام شد و اتصال به سامانه مالیات و بانک‌ها نیز به صورت محدود برقرار شده که در آینده نزدیک کامل خواهد شد.

همچنین دسته بندی ابزارها به حوزه اختیارات صمت، دولت و مجلس و اقدام به منظور استفاده از کلیه ابزارها (اخذ مجوز ستاد تنظیم بازار دولت، ارسال درخواست به شورای اقتصاد و ارسال درخواست اصلاح قوانین به مجلس و… و.) نیز در دستور کار قرار گرفت.

ثبات در بازار سیمان و فولاد با اجرای الگوی جدید ساماندهی بازار کالاهای پایه

به رغم افزایش قیمت دلار، بازار فولاد با ثبات بوده و پیروی قیمت محصولات فولادی از دلار حذف شده است. همچنین بازار سیمان علی رغم افزایش قیمت در تابستان ۱۴۰۰، از آبان‌ماه با ثبات شده و قیمت سیمان به مبالغ قبل از افزایش قیمت‌ها کاهش یافته است.

تحقق راهبرد مقاوم سازی اقتصاد و خنثی سازی تحریم‌ها در وزارت صمت

ثبات و تعادل بازار سیمان و فولاد در عین نوسانات اخیر بازار ارز نشانه تحقق راهبرد مقاوم سازی اقتصاد و خنثی سازی تحریم‌ها در وزارت صمت است. از ابتدای کار دولت سیزدهم حسب تأکید وزیر صنعت، معدن و تجارت تمامی برنامه‌های مرتبط با تنظیم بازار به نحوی پیش رفت که در صورت تداوم تحریم‌های ظالمانه دشمنان و همچنین نوسانات ارزی در کشور، کمترین تأثیر ممکن در قیمت، ثبات و تعادل بازار داخلی اتفاق بیفتد که ثبات این روزهای بازار سیمان و فولاد در همین نوسانات ارزی نشان دهنده تحقق این راهبرد وزارت صمت است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • لیلا IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    9 0
    میلگرد 230هزار تومانی و سیمان 40هزار تومانی به ثبات برسه
  • ایرج مسیب نژاد IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    8 1
    فرمودید قیمت ب قبل برگشته!!!
  • امیر IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 0
    قیمت سیمان تو این ماه حدود پنج هزار هر پاکت رفته بالا
  • MD ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    2 3
    خدا رو شکر. امیدوارم که تمامی قیمتها به ثبات برسد و اثرگذاری دشمن و دلار آنها در بازار ما به حداقل برسد و پس از آن به اصلاح دستمزدها و حقوقها پرداخته شود تا همه چیز سامان بگیرد. انشاءالله اللهم عجل لولیک الفرج، اللهم اصلح کل فاسد من امور المسلمین، سریعاً سریعاً من این رو هر روز در قنوت نماز تکرار میکنم از همه میخواهم که این را بگویند.
  • US ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    4 0
    کاش تشریف ببرین فروشگاه ها استعلام قیمت انجام بدین
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    5 0
    راست میگه با میلگرد و اهن با دلار افزایش یافت ولی با کاهش دلار پایین نیومد چون به ثبات رسیده بود..این است معنی ثبات!!!
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    4 0
    ثبات یعنی چی
  • مهرزاد IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    بابا سیمان میدن ۶۰ تومن بداد مردم برسید مدیریت کنید تو را بخدا
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۰
    0 0
    هيج كس ساخت وساز نميكند حالا سيمان به جه دردي ميخورد كيسه10هزارهم ارزش ندارد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس