‌رتبه بندی بنگاه‌های اقتصادی از سال آینده

وزیر صنعت، معدن و تجارت از رتبه بندی واحدهای تولیدی، تجاری و صنعتی در سال آینده خبر داد و گفت: به‌زودی مناسبات وزارت صنعت با بنگاه‌های اقتصادی، بر اساس این رتبه بندی انجام خواهد گرفت.

به گزارش مشرق، ‌سیدرضا فاطمی امین در مراسم نوزدهمین دوره جشنواره تولید ملی، افتخار ملی که با حضور اهالی خانه صنعت و معدن و همچنین دادستان کل کشور در سالن خلیج فارس مرکز نمایشگاه‌های بین المللی تهران برگزار شد با اشاره به تحولات ایجاد شده در ساختار جدید وزارت صنعت گفت: در این ساختار جدید در هر دفتر ۴ گروه جدید پیش بینی شده که یکی از مهمترین این گروه‌ها، گروه سرمایه انسانی و کسب و کارهاست و این امر نشان می‌دهد نگاه دولت به کسب و کارها به عنوان یکی از دارایی‌های مهم و معنوی هر کشور، چگونه است.

وی افزود: رتبه بندی بنگاه‌های اقتصادی سال آینده به‌طور کامل انجام خواهد شد و یکی دیگر از اقدامات ما در سال آینده رده بندی واحدها بر اساس رشته- فعالیت خواهد بود.

وزیر صمت افزود: هم اکنون رتبه بندی واحدها بر اساس شاخص‌هایی، چون فعال یا غیر فعال بودن یا نمونه بودن تنظیم می‌شود، اما شاخص‌هایی، چون ثبات یا بی ثباتی، چالش‌های موجود، توانمندی و ... ملاک رتبه بندی بر اساس رشته- فعالیت خواهد بود.

وی توازن بخشی به بازار و نیازهای واحدهای صنعتی را یکی دیگر از برنامه‌های وزارت صمت اعلام کرد و افزود: در این برنامه شاخص‌هایی، چون تامین مواد اولیه، تناسب هزینه و درآمد، توانمندی و همچنین پیش بینی پذیری ملاک عمل است و یکی از این اقدامات توازن بخشی در زمینه فولاد انجام شد که در این صنعت بهع ثبات نسبی رسیده‌ایم.

فاطمی امین افزود: در موضوع فولاد، واحدهای صنعتی از ترس اینکه ۳ ماه آینده فولاد گیر نیاورند شروع به خرید می‌کردند و در نتیجه سرمایه در گردش صنعت تحلیل می‌رفت، بنابراین تلاش کردیم با عرضه فولاد در بورس و توازن بخشی به بازار آن، این دغدغه صنعتگران را برطرف کنیم.

وی با بیان اینکه تامین مالی زنجیره‌ای در دستور کار وزارت صمت است گفت: تامین مالی سرمایه ثابت و سرمایه در گردش از مشکلات اصلی صنعت است و برای حل آن توافقنامه‌ای با ۷ بانک به امضا رساندیم.

وزیر صمت افزود: ورق فولاد تا دو ماه قبل سهمیه بندی بود و معلوم نبود سهمیه یا نیاز هر واحد چقدر است، اما هم اکنون ورق بدون سهمیه بندی و با قیمت متعادل عرضه می‌شود.

وی درج قیمت تولید کننده روی محصول را یکی دیگر از اقدامات وزارت صنعت دانست و گفت: پیشتر ۳ هزار قلم کالا مشمول این طرح شده بودند و ۳ هزار قلم کالای جدید هم از این هفته مشمول درج قیمت تولید کننده شدند.

وزیر صنعت پروژه شفافیت جریان کالا را یکی از اقدامات مهم وزارت صنعت دانست و گفت: این طرح در ۱۶ شاخه فعالیت، اجرایی می‌شود و هم اکنون قطعات یدکی خودرو و مواد معدنی مشمول این پروژه شده اند.

وی افزود: از ۱۵ فروردین سال آینده بر اساس این پروژه و به کمک زیرساخت‌های انجام شده، همه قطعات تقلبی و قاچاق بازار لوازم یدکی شناسایی خواهند شد و از پانزدهم هر ماه در سال آینده، یک گروه کالایی جدید مشمول پروژه شفافیت جریان کالا خواهد شد.

به گفته وزیر صنعت، تمرکز اصلی وزارت صمت در سال جاری با اجرای صد پروژه مختلف، ایجاد یک جعبه ابزار مدیریتی بود تا نوع حکمرانی و مدیریت و مداخله دولت در صنعت اصلاح شود و از سال آینده بسیاری از قابلیت‌های ایجاد شده عملیاتی می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس