ادعای آمریکا درباره قصد روسیه برای برگزاری رزمایش بزرگ هسته ای

مقام های اطلاعاتی آمریکا ادعا کرده اند که مسکو قصد دارد رزمایش بزرگ هسته ای را در ماه جاری (فوریه) برای هشدار دادن به کشورهای عضو ناتو و بازداشتن آنها از مداخله در روابط روسیه با اوکراین، برگزار کند.

به گزارش مشرق به نقل از تارنمای فایننشنال تایمز چاپ لندن؛ یکی از کارکنان کنگره آگاه از نشست محرمانه روز پنجشنبه مجلس نمایندگان گفته است که ژنرال مارک میلی رئیس ستاد مشترک و آوریل هینز مدیر سازمان ملی اطلاعات آمریکا به اعضای مجلس نمایندگان گفته اند که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه قصد دارد این رزمایش را در میانه فوریه برگزار کند.

روابط آمریکا و غرب با روسیه از سال ۲۰۱۴ به دنبال الحاق شبه جزیره کریمه به آن کشور، متشنج شد؛ غرب به بهانه دخالت روسیه در اوضاع داخلی اوکراین، روسیه را بارها تحریم کرده است؛ اما مسکو این ادعای غرب و همچنین قصد حمله به اوکراین را رد می‌کند.

با اینکه رزمایش هسته ای سالانه روسیه برای آزمایش موشک های بالستیک قاره پیمای زمین، دریا و هواپایه به صورت معمول در پائیز برگزار می شود، اما واشنگتن براین باور است که پوتین تصمیم گرفته که در سال جاری به منظور نمایش قدرت در صورت صدور دستور درگیری ارتش روسیه با نیروهای اوکراین، آن را زودتر برگزار کند.

کارشناسان ایالات متحده، بهترین زمان درگیری احتمالی روسیه با اوکراین را از میانه فوریه تا پایان مارس ارزیابی می کنند.

به گفته انجمن دانشمندان آمریکا؛ برگزاری رزمایش هسته ای روسیه هم زمان با حمله به اوکراین، یادآوری نیرومندی به ناتو در باره توانایی نیروهای هسته ای روسیه خواهد بود که با در اختیار داشتن زرادخانه ای با ۴۵۰۰ کلاهک هسته ای، در رتبه یکم جهان قرار دارد.

کارشناسان نظامی ایالات متحده بر این باورند که روسیه از توانایی استقرار نیروهای کافی برای حمله تمام عیار تا میانه فوریه برخوردار است که با آغاز رزمایش هسته ای آن هم زمان خواهد بود.

 تارنمای "اسپوتنیک" روز ۱۱ بهمن ماه نوشت که فرماندهی استراتژیک آمریکا که تسلیحات هسته‌ای این کشور و مسائل مربوط به استفاده از آن‌ها (از جمله ارتباطات راهبردی) را کنترل می‌کند، رزمایش موسوم به "رعد جهانی" را آغاز کرده است تا آمادگی خود برای یک جنگ اتمی را محک بزند. گرچه این رزمایش از قبل برنامه‌ریزی شده، اما در زمانی برگزاری می‌شود که آمریکا دائماً در مورد حمله ادعایی روسیه به اوکراین ابراز نگرانی می‌کند و اعلام کرده است گزینه‌های تلافی جویانه علیه مسکو را بررسی می‌کند.

این رزمایش شامل هیچ گونه بمب اتمی یا حتی پرتاب موشک نمی‌شود. در عوض، فرماندهی استراتژیک آمریکا شبکه‌های فرماندهی و کنترل هسته‌ای را بررسی می‌کند، نوآوری‌های سال گذشته را در تاکتیک‌های قبلی گنجانده و تصمیم گیری را مطابق با یک طرح جنگ هسته‌ای آزمایش می‌کند.

آخرین رزمایش "رعد جهانی" در ماه آوریل ۲۰۲۱ برگزار شد و آمریکا از سناریوی استفاده از سلاح‌های اتمی به عنوان بازدارنده در یک رویارویی فرضی با روسیه استفاده کرد. سال گذشته مقامات روسی اعلام کردند که آمریکا استفاده از سلاح هسته‌ای علیه روسیه را در رزمایش سالانه رعد جهانی تمرین کرده است.

روسیه بارها ادعاها در مورد حمله به اوکراین را رد کرده و اعلام کرده که قصد حمله به هیچ کشوری را ندارد، روسیه همچنین هشدار داده است که اقدامات ناتو در نزدیکی مرزهایش تهدیدی برای امنیت ملی است و این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که نیروها را به دلخواه در قلمرو مستقل خود جابجا کند.

هم زمان با مذاکرات آمریکا و ناتو با روسیه، دولت بایدن همچنان خود را برای حمله احتمالی مسکو به اوکراین آماده می‌کند که شامل تهدید به استفاده از تحریم‌های مخرب علیه روسیه، ارسال سلاح و مهمات و دیگر تجهیزات به اوکراین و آمادگی برای اعزام ۸ هزار و ۵۰۰ نیرو به کشورهای ناتو در شرق اروپا است.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس