فقیه و متکلمی متواضع و با اخلاص

زهد، تقوی، اخلاص، قناعت، توکل، سعه صدر، صراحت لهجه و امر به معروف و نهی از منکر، از ویژگی‌های مهم روحی- اخلاقی این فقیه بزرگوار بود.

به گزارش مشرق، آیت الله شیخ لطف الله صافی گلپایگانی مرجع عالیقدر تشیع، فقیه، اسلام شناس و اندیشمند بزرگ معاصر شب گذشته در سن ۱۰۲ سالگی پس از تحمل دوره‌ای بیماری به ملکوت اعلی پیوست.

مرحوم آیت الله شیخ لطف‌الله صافی در ۳۰ بهمن ۱۲۹۷ هجری شمسی در گلپایگان متولد شد. وی تحصیلات خود را در گلپایگان آغاز کرد و ادبیات عرب، کلام، تفسیر قرآن، حدیث، فقه و اصول را تا پایان سطح، در زادگاه خود به سرانجام رساند.

لطف‌الله صافی گلپایگانی، در ۲۳ سالگی از گلپایگان به قم هجرت کرد و در درس آیت الله سید محمدتقی خوانساری، آیت الله سید محمد حجت کوه‌کمره‌ای، آیت الله سید صدرالدین صدر، آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی و آیت‌الله بروجردی حاضر می‌شد. او پس از چهار سال اقامت در قم، به مدت یک سال در نجف ساکن شد و در درس آیت الله محمدکاظم شیرازی، آیت الله سید جمال‌الدین گلپایگانی و آیت الله شیخ محمدعلی کاظمی حضور یافت. او با دختر آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی ازدواج کرد.

فقیه و متکلمی متواضع و با اخلاص

آیت الله لطف‌الله صافی، از شاگردان برجسته آیت‌الله بروجردی بوده و توانایی ویژه علمی او موجب شد پاسخگویی به سوالات فقهی و کلامی و همچنین نگارش کتاب منتخب الاثر، از سوی آیت الله بروجردی به وی واگذار شود. او همچنین از مشاوران نزدیک و همچنین از اعضای شورای استفتای آیت‌الله بروجردی بوده است.

آیت‌الله صافی گلپایگانی، پس از درگذشت آیت‌الله سید محمد رضا گلپایگانی در آذرماه ۱۳۷۲ شمسی، به عنوان مرجع تقلید شناخته شد. آیت الله سید محمدرضا گلپایگانی در وصیت‌نامه خود، ایشان را مجتهد مسلم و عادل خوانده بود.

قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، حضور در صحنه‌های مختلف مبارزه با رژیم ستم شاهی باعث حساسیت ساواک، نسبت به این فقیه آگاه گشت و بالاخره به توقیف یکی از کتب ایشان که حاوی مطالبی در نقد فساد رژیم شاه بود، منجر شد. فعالیت‌های علمی و حوزوی این مرجع عالیقدر باعث نشد که از حضور اجتماعی و سیاسی پرهیز کند. او عضویت در مجلس خبرگان قانون اساسی که از ۲۸ مرداد تا ۲۴ آبان ۱۳۵۸ شمسی تشکیل شده بود و مسئولیت تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران را به عهده داشت. همچنین در سال ۱۳۵۹ شمسی، با حکم حضرت امام خمینی، عضو فقهای شورای نگهبان و اولین دبیر شورای نگهبان بود.

فقیه و متکلمی متواضع و با اخلاص

همچنین می‌توان آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی را از نویسندگان پرکار شیعی دانست، آنچنان که بیش از ۸۰ عنوان کتاب از وی به زبان‌های فارسی و عربی منتشر شده است. برخی از آثار او به زبان‌های انگلیسی و اردو ترجمه شده و پاره‌ای از این کتاب‌ها برنده جایزه کتاب سال ولایت و کتاب سال مهدویت شده‌اند. ازآن جمله می‌توان به «منتخب الاثر فی الامام الثانی عشر» اشاره کرد که درباره امام مهدی (عج) و در ده فصل است. نصوص مرتبط با دوازده امام، نصوص مرتبط با امام زمان، و تاریخ زندگی و چگونگی ظهور آن امام، بخش‌های اصلی کتاب است. این کتاب در سال ۱۳۸۰ شمسی، در سه جلد چاپ شده که مجموعاً ۱۴۰۰ صفحه است. منتخب الاثر، در اولین دوره کتاب سال ولایت، اثر برگزیده شناخته شد و در اولین دوره کتاب سال مهدویت، اثر برتر نام گرفت.

فقیه و متکلمی متواضع و با اخلاص

از آثار دیگر این مرجع فقید می‌توان به کتاب‌های زیر اشاره کرد:

  1. الاحکام الشرعیة ثابتة لا تتغیر
  2. التعزیر، احکامه و ملحقاته
  3. اوقات الصلوات
  4. بیان الاصول
  5. ثلاث رسائل فقهیة
  6. ضرورة وجود الحکومة او ولایة الفقهاء فی عصر الغیبة
  7. فروغ زیارت
  8. سفرنامه حج
  9. پرتوی از فضائل امیرمومنان علی (ع) در ۱۱۰ حدیث از کتب اهل سنت
  10. پیام غدیر
  11. پیام‌های قرآنی
  12. بهار بندگی
  13. عالی‌ترین مکتب تربیت و اخلاق یا ماه مبارک رمضان
  14. رمضان در تاریخ (حوادث تاریخی)
  15. احکام نوجوانان
  16. دیدارها و رهنمودها
  17. پاسخ کوتاه «به ۵۷۰ پرسش از احکام»
  18. با جوانان
  19. توضیح المسائل (رساله عملیه)
  20. پیرامون معرفت امام
  21. پرتوی از عظمت امام حسین (علیه السلام)
  22. نوید امن و امان
  23. پیام‌های مهدوی (مجموعه پیام‌های آیت الله العظمی حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی
  24. پیام‌های مهدوی
  25. نیایش در عرفات؛ شرحی بر دعای عرفه
  26. اصالت مهدویت
  27. رسالت عاشورایی (ده درس و سخنرانی ویژه مبلغان)
  28. با عاشوراییان
  29. از نگاه آفتاب (سیمای امام حسین (ع) از نگاه احادیث پیامبر (ص))
  30. آئینه جمال (نگرشی بر مکارم اخلاق حضرت اباعبدالله الحسین (ع)
  31. صراط مستقیم (پاسخ به شبهات وهابیت)
  32. ولایت تکوینی و ولایت تشریعی
  33. معرفت حجت خدا (شرح دعای اللهم عرفنی نفسک…)
  34. عقیده نجات‌بخش، پیرامون عقیده به ظهور و حکومت حضرت مهدی (ع)
  35. گفتمان عاشورایی
  36. به سوی دولت کریمه
  37. نظام امامت و رهبری
  38. انتظار عامل مقاومت
  39. گفتمان مهدویت
  40. پاسخ به ده پرسش: پیرامون امامت، خصایص و اوصاف حضرت مهدی (ع)
  41. وابستگی جهان به امام زمان (ع)
  42. باورداشت مهدویت
  43. فروغ ولایت در دعای ندبه
  44. تجلّی توحید در نظام امامت
  45. صبح صادق
  46. فخر دوران
  47. آئین قضاوت در اسلام
  48. حدیث خوبان

این مرجع عالیقدر، ولایت فقیه جامع‌الشرایط را از افتخارات شیعه می‌دانست و در این باره می‌گفت: تقدم بر فقها و علما و دوری از آنها موجب ضلالت و گمراهی است. اگر بخواهیم نظام اسلامی محفوظ باشد باید دین خود را از آنان بگیریم و بدانیم امروز این نظام دشمنان زیادی دارد که همه می‌خواهند به نظام ضربه بزنند.دلسوزان انقلاب باید هوشیار باشند و بدانند که غیرت و سربلندی کشور وابسته به حفظ هویت اسلامی و پیروی واقعی از احکام می‌باشد.همه احزاب و گروه‌ها باید برای رسیدن به هدف والای انقلاب اسلامی، روحیه انتقادپذیری داشته باشند و حتی از حقوق مسلم خود برای حفظ وحدت و امنیت و آرامش کوتاه بیایند.

تواضع مثال زدنی از خصوصیات آیت الله صافی بود.چند سال قبل در جریان مراسم عمامه گزاری طلاب غیر ایرانی در قم حضرت آیت الله صافی گلپایگانی بر دست یکی از طلاب آفریقایی بوسه زدند. این مراسم در مدرسه عالی امام خمینی در شهر قم برگزار شده بود و معظم له پس از گذاشتن عمامه بر سر یکی از طلاب از قاره آفریقا دست او را (به این نیت که خدمتگزار دین است) بوسیدند.

فقیه و متکلمی متواضع و با اخلاص

زهد، تقوی، اخلاص، قناعت، توکل، سعه صدر، صراحت لهجه و امر به معروف و نهی از منکر، از ویژگی‌های مهم روحی- اخلاقی این فقیه بزرگوار بود.وجودش، دریای بی کرانه عشق به انوار مقدس ائمه معصومین علیهم‌السّلام بود و هر صبح بعد از اقامه نماز، در دعای عهد، می‌شد ترنم تمنای دل عاشق و شیدایش نسبت به امام زمان (عج) را دشنید و او را عصرهای جمعه، میان خیل عاشقان امام زمان (عج)، میهمان لحظه‌های پر معنویت مسجد جمکران دید.

مشرق رحلت این مرجع عالیقدر تشیع و فقیه بزرگوار را تسلیت می‌گوید.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    10 7
    خدا رحمتش کنه. نثار روح همه در گذشتگان یک حمد وسوره صلواتی بفرمایید. اٰللـــٌّٰـهًٌُمٓ صَلِّ عٓـلٰىٰ مُحَمَّدٍ وُاّلِ مُحَمَّدٍ وٓعٓجٓلِ فٓرٰجٰهٌٓمّ -
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم..خدارحمتشون کنه..
  • محمد مهدی اسلامی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۲
    0 0
    رحمت واسعه و رضوان خدای تعالی بر این استوانه ی بزرگ عالم علم و تقوی جا دارد که در سوگ او بگوئیم : از مؤمن سحر خیز این رحلت غم انگیز __ تاب و توان ستاند ، بیش از هجوم چنگیز __ هر روز که واردش شد ، گفتا که شاهدم باش __در عالم قیامت هر گز نگویم ای کاش ___ نا گفته بودم آن حرف ، نا کرده بودم این کار ___بینی تمام نیکان هستند همه بمن یار __

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس