محمدی گلپایگانی: آیت‌الله صافی به‌روز بود/ امامی کاشانی: کتاب «منتخب الاثر» منطبق با زمان است

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی گفت: او در عین حال که مرجع و دانشمند بود اما هیچ گاه قلمش از کار نمی‌افتاد و محافظه‌کار نبود، همچنین وی بسیار به‌روز بود و...

به گزارش مشرق، در آستانه چهلمین روز از درگذشت آیت‌الله صافی گلپایگانی(ره)، مراسم تجلیل از مقام علمی ایشان و نکوداشت هفتادمین سال تالیف کتاب «منتخب‌الاثر»، شامگاه روز گذشته چهارشنبه ۱۸ اسفندماه با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر مقام معظم رهبری، از سوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برگزار شد.

محمدی گلپایگانی: آیت‌الله صافی به‌روز بود

در این مراسم که با حضور اندیشمندان و صاحبنظران مختلف برگزار می‌شد، ابتدا علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به ایراد سخن پرداخت و گفت: به عنوان کسی که وظیفه خود را ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی برای نسل جوان کشور می‌دانم به معرفی یکی از آثار این مرحوم می‌پردازم. کتابی تحت عنوان «احکام نوجوانان، مطابق با فتاوی لطف‌الله صافی گلپایگانی» که در سال ۱۳۷۷ از سوی نشر راسخون منتشر شد.

وی بیان کرد: همین کتاب بعدها در سال ۱۳۹۰ با عنوان «با جوانان» از سوی مسجد جمکران در ۱۲۰ صفحه منتشر شد که مباحث آن در سه فصل تعلیم و تربیت، نصایح و ازدواج که عمدتا پاسخ‌های آن مرحوم به ۲۶ پرسشی است که برای او ارسال شده بود، تنظیم شده است. همچنین دو نامه در این کتاب وجود دارد، یکی به فرزندش مرتضی صافی و  دیگری به عروسش و نگاه پدرانه او و محبتش به فرزندش در ذیل آموزش احکام و معنویات، مخاطبان زیادی را جذب کرده و آنان از دریای معرفت ناب اسلامی که در کلمه به کلمه این کتاب آمده است سیراب شدند.

در ادامه مراسم متن پیام تسلیت مقام معظم رهبری آیت ‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی خوانده شد و سپس پیام آیت الله استادی برای حضار پخش شد که بیان کرد: نگارش کتاب در زمینه فقه و اصول و مباحث متفرقه از فعالیت‌های مهم آیت‌الله صافی گلپایگانی بود که با صرف نظر از فعالیت‌های فقهی‌ای که انجام داده‌اند، بهترین اثر در بین تالیفاتشان همین کتاب منتخب‌الاثر است.

محمدی گلپایگانی: آیت‌الله صافی به‌روز بود

وی اظهار کرد: برخی تصورشان این است که این کتاب مجموعه‌ روایاتی است که ایشان جمع‌آوری کرده و چنین کاری نه کاری مشکل است و نه علمی. اما این اشتباه است و ایشان ۱۳۰۰ روایت را از این جهت که چه موضوعاتی در آنها مطرح است، مورد بررسی قرار داده و به این نتیجه رسیده که ۹۴ موضوع در ارتباط با امام زمان(عج) مطرح شده است. علاوه بر این صافی گلپایگانی این مساله را بیان کرده است که برخی از این روایات به یک مطلب نپرداخته است بلکه دو یا چند مطلب را مورد بررسی قرار داده‌اند و مشخص کرده است که هر یک از این روایات به چند مطلب پرداخته است.

در ادامه این مراسم پیام آیت‌الله امامی کاشانی نیز به‌صورت تصویری برای حضار پخش شد که وی در این پیام تصویری درباره کتاب «منتخب الاثر» بیان کرد: وقتی این کتاب منتشر شد در زمان خودش خیلی بدیع و نو بود و اکنون نیز وقتی به این کتاب می‌نگریم این ابتکار و نوبودن و منطبق با زمان بودن را می‌توان در این اثر یافت.

او گفت: کتاب‌هایی که از سوی آیت‌الله صافی گلپایگانی منتشر شده، سنی و شیعه را در کنار هم آورده و این یک مساله تازه‌ای بود. زیرا معمولا کتاب‌هایی که علمای شیعه یا محدثین نوشته‌اند روایات شیعه را نوشته‌اند، ولی ایشان از اهل سنت و شیعه روایات را در کنار هم آورده است و این یک نکته بسیار مهم است که کتاب را در همان زمان موثر کرد.

سپس حجت‌الاسلام رضا مختاری رییس موسسه کتاب‌شناسی شیعه ضمن اشاره به تصویرسازی آیت‌الله صافی گلپایگانی از کتاب‌های مربوط به شیعه که در یکی از کتابخانه‌های هند قرار داشت، بیان کرد: حدود ۱۰ سال پیش تعدادی کتاب‌های نسخ خطی در مورد شیعه بود که در حال انتقال به خارج از کشور بود و ایشان هزینه زیادی را در آن زمان پرداخت کردند تا این کتاب‌ها در کشور بماند.

محمدی گلپایگانی: آیت‌الله صافی به‌روز بود

در ادامه این مراسم، حسن طارمی معاون علمی بنیاد دایرالمعارف اسلامی با بیان این مطلب که با وجود محدودیت منابع غنی، آیت‌الله صافی گلپایگانی برای تالیف کتاب «منتخب الاثر» از کتاب‌های خوبی بهره بردند بیان کرد: آیت‌الله صافی گلپایگانی در این کتاب به موضوع امام زمان(عج) به خوبی می‌پردازند و این اثر جزو یکی از بهترین متون تاریخی در مورد امام عصر(عج) محسوب می‌شود. این عالم ربانی در این کتاب در مورد هر موضوعی آدرس‌های دقیق منابع را ارائه می‌کند و معتقد است مساله مهدویت یک مساله اسلامی و یک موضوع ایجابی است.

در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام محمدی گلپایگانی رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی با ابلاغ سلام رهبر معظم انقلاب به همه حضار و دست‌اندرکاران برگزاری این مراسم اظهار کرد: پیام رهبر انقلاب در مورد این عالم ربانی و آنچه در مورد شخصیت وی بیان کردند بیانگر بزرگی آیت‌الله صافی است.

گلپایگانی اظهار کرد: اولین ویژگی این عالم ربانی تقوا و خداباوری بود. در واقع ایشان خود را همیشه در محضر خدا می‌دید. وی در سکوت و حرف زدن با همه وجود به خدا فکر می‌کرد. همچنین از دیگر ویژگی‌های ایشان می‌توان به اجرای شرع به طور کامل اشاره کرد. او همچنین خیلی به روز بود و با وجود اینکه در حاشیه بود اما در متن اصلی قرار داشت. در عین حال که مرجع و دانشمند بود اما هیچگاه قلمش از کار نمی‌افتاد و محافظه‌کار نبود، از طرفی دیگر برای اهل‌بیت(ع) و به ویژه حضرت فاطمه الزهرا(س) و امام حسین(ع) از خود بی‌خود بود.

او افزود: همان کاری که زمان جاهلیت قبل از اسلام کفار قریش می‌کردند و اساساً مرکز فساد و فحشا مکه معظمه بود، دختر می‌کشتند، شراب‌خواری می‌کردند، اکنون هم همان جاهلیت هست منتها به شکل مدرن. اکنون ظرفیت توسعه فساد با زمان جاهلیت قبل از اسلام قابل مقایسه نیست و دولت‌های فاسد جهان خوار، دولت‌ها و ملت‌ها را از بین برده‌اند.

گلپایگانی اضافه کرد: می‌دانید این انگلیس خبیث چه کرد؟ اگر امروز این تکه‌های مختلف کشور اسلامی که پاره پاره شده است و یکی شام است، یکی فلسطین و یکی ایران، و اینها از هم جدا و پراکنده شده‌اند، نقشه‌ آنها بود. در مورد اوکراین هم تصمیم داشتند کاری کنند که روسیه هم به همین امر دچار شود که رئیس جمهور روسیه پیش‌دستی کرد. امروز جاهلیت مدرن دارد دنیا را به فساد می‌کشاند و ان‌شاالله این مقدمه ظهور حضرت ولی عصر خواهدبود.

رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب اسلامی در پایان بیان کرد: اتفاقات امروز دنیا مقدمه ظهور منجی عالم ولی‌عصر(عج) است. در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است که قبل از ظهور فرزندم مهدی(عج) دو ثلث مردم دنیا کشته می‌شوند که نصف آنها به مرگ سرخ و نیمی به مرگ سفید» می‌میرند. در این میان راوی از امام پرسید تکلیف ما شیعیان چیست و امام فرمودند: «شما آن یک ثلثی هستید که باید برای یاری امام زمان(عج) بمانید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس