تظاهرات در بغداد؛ اعتراض به نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری

تظاهرات در بغداد؛ اعتراض به نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری

به گزارش مشرق، امروز (دوشنبه؛ ۳۱ ژانویه)، میدان «النسور» در مرکز بغداد، شاهد برگزاری تظاهرات مردمی در رد نامزدی «هوشیار زیباری» برای پست ریاست‌جمهوری عراق  است.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز» تصاویری از این تظاهرات را منتشر کرد که در آن معترضان با در دست داشتن تصاویری از هوشیار زیباری، او را فاسد و جدایی‌طلب توصیف کردند.

دلیل اعتراض شدید در میان مردم و احزاب کُرد به نامزدی هوشیار زیباری برای ریاست‌جمهوری، وجود پرونده‌های فساد متعدد علیه او است. پرونده‌هایی که پیشتر موجب استیضاح و برکناری وی از پست وزارت شده است.

اعتراض به نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری

در حالی که بیش از سه ماه از برگزاری انتخابات پارلمانی عراقی می‌گذرد اما هنوز تکلیف دو پست ریاست‌جمهوری و نخست‌وزیری عراق مشخص نیست.  در عرف سیاسی عراق، که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ میلادی تا به امروز ادامه داشته، پست ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کُردها و پست نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد.

اعتراض به نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری

ریاست جمهوری عراق از زمان سقوط صدام، طبق یک توافق داخلی میان دو حزب اتحادیه میهنی و دموکرات کردستان عراق، در اختیار اتحادیە میهنی کردستان بودە اما در دورە پیشین و سال ۲۰۱۸ حزب دموکرات کردستان عراق نیز برای تصدی آن تلاش کرد و این موضوع موجب بروز اختلاف و کشمکش جدیدی میان دو حزب شد.

اکنون نیز در حالی که حزب اتحادیه میهنی کردستان بر ضرورت نامزدی مجدد «برهم صالح» برای تصدی این پست تاکید دارد، حزب بارزانی‌ در تلاش است تا این‌بار، امتیاز تصدی پست ریاست‌جمهوری را برای خود کسب کند. در همین راستا نیز تحرکاتی را آغاز کرده است.

همزمان با برگزاری این تظاهرات، منابع رسانه‌ای عراقی اعلام کردند که «محمد الحلبوسی»، رئیس مجلس عراق و «نچیروان بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق برای دیدار با «مقتدی الصدر» وارد نجف اشرف شده‌اند.

خبرگزاری رسمی عراق (واع) در این خصوص نوشت که الحلبوسی و بارزانی برای دیدار با مقتدی الصدر وارد نجف اشرف شده‌اند. هفته آینده قرار است جلسه پارلمان عراق برای انتخاب رئیس جمهور جدید این کشور برگزار شود.

اعتراض به نامزدی «هوشیار زیباری» برای ریاست‌جمهوری

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس