کد خبر 133332
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۱ - ۲۱:۵۱

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: منطقه سرافرازان كانون سالك مشهد است.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، دكتر رضا سعيدي روز 13 تير ماه در نشست خبري بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان كه در دفتر معاون بهداشتي دانشگاه برگزار شد، افزود: مكان‌هايي مانند سرافرازان كه كانون سالك در مشهد است به علت بافت و ساخت و ساز بي‌رويه دچار مشكل شده‌اند.

وي تصريح كرد: بيماري‌هاي مشترك بين انسان و حيوان از دو نظر اقتصادي و بهداشتي اهميت دارد، از نظر بهداشتي تحت تاثير قرار دادن سلامت و از لحاظ اقتصادي، خسارات عمده‌اي است كه اين بيماري‌ها به صنايع غذايي و دامداران وارد مي‌سازد و هزينه‎هاي درماني افراد اطلاق مي‌شود.

سعيدي خاطرنشان كرد: در فرانسه هر مورد تب مالت حدود دو هزار دلار هزينه درمان و 800 دلار هزينه از كار افتادگي دارد همچنين بيماري سل در گاو كاهش 30 درصدي شير، افت توليد مثل و كاهش ارزش دامي گاو مي‌گردد كه در آمريكا اين بيماري حدود 100 ميليارد دلار يعني ساليانه 125 ميليارد دلار آمريكا ضرر اقتصادي مي‌رساند.

وي اظهار كرد: در بحث سالك مشهد يكي از مناطق مهم است كه در چند سال اخير سير تحولي داشته به طوري كه اين ميزان در سال 88، 5 هزار و 600 مورد، در سال 89، 3 هزار و 500 مورد در سال 90 اين ميزان به 3 هزار و 200 مورد كاهش يافته است.

معاون بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد با بيان اينكه در بحث حيوان گزيدگي 10 درصد كل كشور را دارا هستيم، ادامه داد: بيش از 12 هزار مورد حيوان گزيدگي اعلام شده است كه 82 درصد آن ناشي از گازگرفتگي سگ و 13 درصد آن مربوط به گربه است كه به دنبال گازگرفتگي هاري مطرح مي‌شود كه علي‌رغم 12 هزار و 275 مورد گازگرفتگي كه در سال قبل گزارش شده هيچ مورد هاري گزارش نشده است.

وي گفت: هزينه درمان حيوان گزيدگي براي هر فرد 100 هزار تومان است و هر فرد به وسيله بهترين واكسن‌هاي موجود كه از فرانسه وارد مي‌شوند، درمان مي‌شوند.

سعيدي در خصوص تب كريمه كنگو خاطرنشان كرد: 15 مورد مثبت از 81 مورد مشكوك، مشخص شده كه دو مورد فوتي داشتيم كه به دليل آن اطلاع رساني خوب به مردم و رعايت نكات بهداشتي است.

وي گفت: بيشترين ميزان تب كنگو در خراسان و سيستان و بلوچستان است كه ذبح دام و داشتن مرز مشترك با افغانستان عامل اصلي افزايش آمار است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس