کد خبر 1332123
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۸
الحسکه

فراکسیون نظامی پارلمان سوریه حوادث استان «الحسکه» را طرحی برای ادامه حضور نظامیان آمریکایی در سوریه دانست.

به گزارش مشرق، فراکسیون نظامی پارلمان سوریه امروز (پنج‌شنبه) به درگیری میان تروریست‌های داعش با شبه‌نظامیان کُرد در استان الحسکه در شمال شرق سوریه واکنش نشان داد و آن را طرح و نقشه آمریکایی‌ها برای ادامه اشغالگری دانست.

بیشتر بخوانید:

شبه نظامیان کرد سوریه کنترل زندان الحسکه را به دست گرفتند

به نوشته وبگاه شبکه المیادین، در بیانیه این فراکسیون آمده است که حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه، هیچ عنوانی جز اشغالگری ندارد و دولت آمریکا با نقض تمامیت ارضی و اشغال بخش‌هایی از سوریه، قطعنامه‌های ۱۵۱۴ و ۲۶۲۵ شورای امنیت سازمان ملل را به روشنی نقض کرده است.

در این بیانیه تأکید شده است که حضور نظامی آمریکا در خاک سوریه هیچ توجیهی نداشته و با هیچ کدام از مجوزهای سازمان ملل برای حضور نظامی در خارج مرزها، تطابقت ندارد و اینکه آمریکا با پشتیبانی از طرح تجزیه شمال شرق سوریه حقوق مدنی و سیاسی اکثریت مردم سوریه را نقض می‌کند.

فراکسیون نظامی پارلمان سوریه در ادامه به درگیری هفت روز گذشته تروریست‌های داعش در زندان الحسکه با شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «قسد» اشاره کرد و گفت که حوادث الحسکه برنامه و طرحی برای ادامه اشغالگری آمریکا در این منطقه است و این کشور قصد دارد با توانمندسازی قسد برای ایجاد نهادهای سیاسی، جای نهادهای رسمی سوریه را در حسکه بگیرد.

در این راستا «بسام صباغ»، نماینده دائمی سوریه در سازمان ملل متحد نیز در خصوص حوادث اخیر در شهر «الحسکه» گفت که آن‌چه که در این شهر روی داد از جمله حمله تروریست‌های داعش، کشتارهای شبه‌نظامیان قسد و تخریب زیرساخت‌ها توسط هواپیماهای اشغالگران آمریکایی؛ «در چارچوب تلاش‌های واشنگتن برای بازیافت داعش و توجیه بقای نیروهایش» صورت می‌گیرد.

وی طی نشست سازمان ملل گفت: «آن‌چه در شهر الحسکه رخ داده و در حال رخ دادن است ایجاب می‌کند که شورای امنیت عواقب این حوادث خطرناک ناشی از جنایات سازمان تروریستی (داعش)، شبه نظامیان جدایی طلب (قسد) و نیروهای اشغالگر آمریکایی را به فوریت بررسی کند».

صباغ افزود که این رویدادها همچنین نتیجه «اصرار دولت‌های برخی کشورها برای عدم پذیرش مسئولیت خود در بازگرداندن تروریست‌ها و خانواده‌های آن‌ها که در کمپ‌ها و بازداشتگاه‌ها در شمال شرق سوریه به سر می‌برند است».

نماینده دائم سوریه در سازمان ملل توضیح داد که آن‌چه در الحسکه رخ داد، شورای امنیت را ملزم به تلاش برای پایان دادن به حضور نیروهای اشغالگر آمریکایی در شمال شرق سوریه و منطقه التنف و پایان دادن به حمایت آن‌ها از شبه نظامیان جدایی‌طلب (قسد) و گروه‌های تروریستی می‌کند.

تروریست‌های داعش از پنجشنبه هفته گذشته زندان «الصناعه» الحسکه را تصرف کرده و درگیری سختی بین آن‌ها با شبه‌نظامیان قسد که قصد تسلط دوباره بر این زندان را دارند، به وقوع پیوسته است حال آنکه ۸۵۰ کودک در این زندان هستند. قسد ادعا می‌کند که کنترل زندان صنعتی شهر الحسکه را به طور کامل به دست گرفته و تمامی اعضای داعش در داخل آن تسلیم شده‌اند.

اما طبق گزارش منابع رسانه‌ای ده‌ها نفر از تروریست‌های داعش از روز پنجشنبه به مناطقی در اطراف زندان فرار کرده‌اند. شبه‌نظامیان قسد می‌گویند که تعداد کشته‌ها تاکنون به حدود ۲۰۰ زندانی و ۲۷ نفر از عناصر قسد رسیده است و بیش از ۵۵۰ زندانی نیز تسلیم شده‌اند. برخی منابع نیز می‌گویند که درگیری‌ها همچنان ادامه دارد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس