کد خبر 1331541
تاریخ انتشار: ۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۳
اضطراب و نگرانی عامل اصلی افزایش بیماری قلبی در مردان

پژوهش های جدید نشان می دهد اضطراب و نگرانی ممکن است احتمال ابتلا به بیماری های قلبی، سکته و حتی دیابت را در مردان افزایش دهد. در واقع سلامت روانی منفی معمولا مردان را به سوی زندگی ناسالم سوق می دهد.

به گزارش مشرق، نگرانی می تواند بر روان همه افراد تأثیر بگذارد، اما تحقیقات جدید نشان می دهد که وقتی مردان میانسال بیش از حد عصبانی می شوند، با خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت، بیماری های قلبی یا سکته مواجه می شوند. در واقع این افزایش خطر با خطرات سلامتی مرتبط با نوشیدن زیاد الکل برابری می ‌کند.

لوینا لی (Lewina Lee) استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون و روانشناس تحقیقات بالینی مرکز ملی اختلال استرس پس از سانحه سیستم مراقبت بهداشتی VA بوستون و از پژوهشگران این تحقیقات جدید توضیح می دهد اضطراب با فرآیندهای بیولوژیکی ناسالم مرتبط است و راه را برای ابتلا به بیماری قلبی و دیابت در مردان هموار می‌ کند. انجام اقداماتی برای بهبود سلامت روان ممکن است به کاهش خطرات بیماری قلبی و دیابت کمک کند.

این پروژه تحقیقاتی شامل بیش از هزار و ۵۵۰ مرد (به طور متوسط ۵۳ ساله) سفید پوست بود که در مطالعه هنجاری پیری شرکت کردند. این مردان در ابتدای مطالعه هیچ بیماری عمده ای نداشتند.

محققان هفت عامل خطر بیولوژیکی از جمله فشار خون، کلسترول، چربی خون موسوم به تری گلیسیرید، شاخص توده بدنی، قند خون و نشانگر التهاب را هر سه تا پنج سال تا زمانی که مردان از دنیا رفتند یا از مطالعه خارج شدند، بررسی کردند.مردان برای هر عامل خطر بالا یک امتیاز دریافت کردند. آنها همچنین به پرسشنامه های استانداردی که اضطراب و نگرانی را هنگام شروع مطالعه اندازه گیری می کرد، پاسخ دادند.

محققان دریافتند مردانی که سطوح بالاتری از اضطراب را گزارش کردند، ۱۰ تا ۱۳ درصد شانس بیشتری برای رسیدن به خطر بیولوژیکی بالای بیماری های قلبی، سکته مغزی یا دیابت در طول دوره ۴۰ ساله پیگیری داشتند. البته این مطالعه برای بیان اینکه مشخص کند چگونه نگرانی و اضطراب خطر ابتلا به بیماری را افزایش می دهد طراحی نشده بود، اما نشان داد افراد نگران احتمال بیشتری داشت تا به کشیدن سیگار یا مصرف الکل روی آورده و یا از انجام ورزش به طور منظم خودداری کنند.

لی در توضیحاتش افزود: عوامل روانی اجتماعی مرتبط با اضطراب، مانند تمایل قوی ‌تر به تفسیر حتی موقعیت‌ های خنثی به‌ عنوان استرس‌ زا یا اجتناب از موقعیت‌ های ناراحت‌ کننده، ممکن است به این معنا باشد که افراد مضطرب در مقابله با عوامل استرس ‌زا مهارت کمتری دارند و به طور کلی در معرض خطر بیشتری برای سلامت روان ضعیف هستند که به نوبه خود خطر بیماری های دیگر را افزایش می دهد.

مردان مضطرب دارای تعداد بیشتری از عوامل پرخطر در تمام سنین بودند و این یافته ها حتی پس از اینکه محققان سایر خطرات شناخته شده بیماری قلبی مانند سابقه خانوادگی را کنترل کردند، حفظ شد.  این خطرات مقدم بر تشخیص هر بیماری است و فرصتی برای پیشگیری را نشان می دهد.

دکتر گلن لوین (Glenn Levine)، رئیس بخش قلب و عروق در مرکز پزشکی میشائیل ای دیبیکی در هیوستون در این باره اظهار داشت: سلامت روانی منفی، مانند اضطراب، می‌ تواند افراد را به سمت شیوه‌ های زندگی ناسالم مانند تغذیه نامناسب، ورزش نکردن، مصرف نکردن دارو، و عدم پیگیری بررسی ‌های سلامت سوق دهد. همچنین ممکن است در دراز مدت اثرات فیزیولوژیکی نامطلوب مستقیم تری بر قلب و بدن داشته باشد. این یافته به ما یادآوری می کند که سلامتی ما می تواند تحت تاثیر وضعیت عاطفی ما باشد.

شرح کامل این تحقیقات و یافته های حاصل از آن در آخرین شماره مجله انجمن قلب آمریکا (American Heart Association) به صورت آنلاین منتشر شده و قابل دسترس است. 

منبع: سیناپرس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس