ابهام در آمار واکسیناسیون/ ۸ میلیون واکسن نزده گمشده اند

آمارهای روزانه وزارت بهداشت از واکسیناسیون در کشور، نشان می دهد که حداقل ۱۵ میلیون نفر از جمعیت هدف هنوز واکسن نزده اند.

به گزارش مشرق، بر اساس آمار روزانه‌ای که وزارت بهداشت منتشر می‌کند، تا کنون ۶۰ میلیون و ۵۱۳ هزار و ۸۵۵ نفر دوز اول، ۵۳ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۶۵۷ نفر دوز دوم و ۱۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۷۶۴ نفر، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

بر همین اساس، مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۲۷۶ دوز رسیده است.

این در حالی است که از زمان آغاز برنامه ملی واکسیناسیون کشوری، جمعیت هدف را حدود ۷۵ میلیون نفر اعلام می‌کردند. یعنی از جمعیت ۸۴ میلیونی، حداقل باید ۷۵ میلیون نفر واکسن بزنند تا ایمنی جمعی در کشور ایجاد شود.

بیشتر بخوانید:

امیکرون پایان کرونا است؟

در همین حال، مدیران فعلی وزارت بهداشت و البته برخی از اعضای کمیته علمی کشوری کووید ۱۹، در مصاحبه‌هایی که داشته‌اند، عنوان کرده‌اند که ۷ میلیون نفر تاکنون واکسن نزده‌اند.

محسن زهرایی رئیس اداره ایمن سازی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، در تاریخ ۲۳ دی ماه ۱۴۰۰ عنوان کرده بود که هنوز ۷ میلیون نفر از جمعیت هدف در کشور، واکسن کرونا نزده‌اند.

وی در عین حال پیش بینی کرده بود که تا اواخر بهمن بیش از ۲۲ میلیون نفر جهت تزریق نوبت سوم واکسن مراجعه کنند.

در همین حال، وزیر بهداشت در تاریخ ۲۷ آبان در زنجان عنوان کرده بود که تاکنون ۸۴ درصد گروه هدف کشور که جمعیتی بالغ بر ۶۷ میلیون نفر را شامل می‌شود یک دوز واکسن کرونا تزریق کرده‌اند. همچنین، ۶۸ درصد مردم نیز دو دوز واکسن تزریق کرده که امیدواریم در چند هفته آینده این رقم به بالای ۸۰ درصد برسد.

این آمار و ارقام که وزیر بهداشت اعلام کرده بود، نشان می‌دهد که با آمار روزانه واکسیناسیون، همخوانی ندارد.

چطور می‌شود که ۳ ماه قبل، ۶۷ میلیون نفر دوز اول واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند و آمار روز گذشته وزارت بهداشت نشان می‌دهد که ۶۰ میلیون نفر دوز اول واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند.

این تناقض آماری باعث می‌شود آمارهای وزارت بهداشت زیر سوال قرار بگیرد.

گرچه مراکز درمانی کشور از چند روز گذشته به حالت آماده‌باش در آمده‌اند اما آنچه که با شیوع سویه اومیکرون در دنیا دغدغه اصلی مقامات بهداشتی کشور را در پی داشته، متوجه واکسینه نشده‌ها است.

بر اساس نتایج یک تحلیل، اومیکرون در افراد واکسینه شده در مقایسه با انواع قبلی واریانت‌ها تا ۷۰ درصد کمتر نیاز به مراقبت‌های بیمارستانی دارد.

همچنین نشانه‌هایی وجود دارد که اثر دوزهای واکسن در حال کاهش است و دو دوز از یک واکسن محافظت محدودی در برابر ابتلاء به اومیکرون ایجاد می‌کند که با تزریق یک دوز تقویت کننده سیستم ایمنی بدن بازسازی می‌شود. با این حال گزارش‌ها می‌گوید محافظت واکسن‌ها بین ۱۵ تا ۲۵ درصد پس از ۱۰ هفته کاهش می‌یابد و بهترین راهکار تزریق دوز تقویتی است.

ابراهیم قادری رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که ۱۰ درصد تست‌ها که مثبت می‌شود، اومیکرون است، گفت: علت اینکه هنوز سویه اومیکرون در کشور شدت نگرفته است، به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی پیک پنجم و واکسیناسیون است. اما نباید از شرایط موجود غفلت کنیم و اجازه بدهیم وضعیت بدتر شود.

وی افزود: اگر رعایت پروتکل‌ها کم رنگ شود، قطعاً با سمت افزایش موارد اومیکرون در کشور خواهیم رفت و در آن صورت، می‌تواند پیک بعدی مثل پیک قبلی شود.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: با توجه به اینکه موارد تست اومیکرون در کشور زیاد نیست، در حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد موارد ابتلاء با علائم خفیف و یا بدون علائم هستند.

وی افزود: کسانی که دوز دوم و سوم را نزده‌اند، سریع‌تر اقدام کنند تا ایمنی جمعی در کشور ایجاد شود.

اگر قرار باشد جمعیت هدف واکسیناسیون در کشور را حداقل ۷۵ میلیون نفر در نظر بگیریم، باید گفت که حدود ۸ میلیون نفر از این جمعیت، واکسن نزده‌اند و در آمار وزارت بهداشت نیز قرار ندارند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    11 0
    ضمن تمام این توضیحات لطفا از وزارت بهداشت مطالبه کنید که آمار فوتیهای واکسن را هم اعلام کنند.
  • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    6 0
    سوال اصلی که باید پرسیده بشه اینه : چرا یه عکس واقعی و زیر میکروسکوپ از این ویروس هنوز تو دنیا مشاهده نشده و صرفا یه طرح گرافیکی کامپیووتری (ویروس شاخدار) به مردم نشون داده میشه آیا این ویروس ساختگی نیست تا باهاش به اهداف دیگه ای برسن اگر دروغ میگم اینترنت رو زیر رو رو کنید عمرا بتونید یه موسسه معتبر پیدا کنید که از این ویروس یه عکس واقعی داشته باشه حقیقت اینه که کرونا اصلا وجود نداره و در اصل کرونا همون cov sars 2 هست والسلام
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    4 0
    اونهایی که رفتن خارج از کشور واکسن زدن که کارت ندارن آمار اونها چند نفره؟
  • مهدی مختاری 291 IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    3 0
    با سلام. شرکت های فایزر و مدرنا توسط اسرائیلی های ملعون تأسیس شده اند. اطلاعاتی دربارۀ ماسک های سه بعدی: ماسک های سه بعدی (سه تکه ای) از روبرو به شکل ستارۀ صهیونیستی دیده می شوند؛ این نوع ماسک برای اولین بار بعد از شیوع ویروس منحوس کرونا، توسط «شرکت آمریکایی صهیونیستی 3m» طراحی و ساخته شد؛ سپس خیلی زود شرکت های «فست ماسک KF94 در شهر اصفهان» و «ماسک بوفالو MB601 در شهر تهران» از روی آن کپی برداری کردند. شرکت آمریکایی 3m سابقۀ زیادی در طراحی و تولید انواع ماسک دارد این شرکت یکی از پیشگامان تولید لوازم ایمنی و ماسک است. اطلاعاتی دربارۀ زنوبات و نانو ربات: دانشمندان یک نوع ربات را با استفاده از «سلول های بنیادی قورباغه» ساخته و اندام های آن را نیز با استفاده از کامپیوتر طراحی کرده اند و نام آن را «زنوبات» گذاشته اند. زنوبات یک نوع ربات زنده است که می تواند تولید مثل کند؛ این ربات به روش «خود تکثیر شونده» تولید مثل می کند. اندام های این موجود زنده مثل سایر ربات ها قابل برنامه ریزی هستند به همین دلیل به آن ها «ربات زنده» گفته می شود. این ربات های چند میلیمتری به وسیلۀ اَبر کامپیوتر طراحی و با دست ساخته شده اند. زنوبات ها وظایف خود را بر اساس برنامه هایی که بر روی اندام های آن ها نوشته می شوند انجام می دهند؛ مثل انتقال دارو به قسمت های مختلف بدن بیماران. نانو ربات ها هم یک نوع ربات مکانیکی در اندازۀ بسیار ریز هستند که می توان آن ها را به وسیلۀ یک سرنگ درون بدن مردم تزریق کرد. ممکن است آن ها بخواهند به بهانۀ تزریق اجباری واکسن کرونا، این ربات ها را درون بدن مردم قرار بدهند. نتیجه: ویروس کرونا و واکسن هایش (فایزر و مدرنا و رمدسیویر) و نیز این نوع ماسک را اسرائیلی های جنایتکار ساخته اند. آن ها با این جنایت، هم بر سر و دهان مردم کلاه گذاشته اند؛ هم جیب مردم را خالی کردند؛ هم اقتصاد مردم را نابود و اقتصاد خودشان را پُر رونق کردند؛ هم به شخصیت مردم توهین کردند؛ هم جان مردم را گرفتند؛ و هم مردم دنیا را به بردگی وادار کرده اند. صهیونیست های ملعون همان کسانی هستند که در طول تاریخ پیامبران بسیاری (ص) و نیز یازده امام (ع) را به ناحق کُشتند و دین خداوند یکتا را به انحراف کشاندند؛ اکنون هم در حال نسل کُشی دیگری هستند؛ آیا وقت آن نرسیده است که این جنایتکاران را برای همیشه نابود کنیم؟
  • IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۰۱
    0 0
    ما7یا8میلی.واکسن نزدیم....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس