کد خبر 1331097
تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۸:۴۵
زلزله

تهران شهری زلزله خیز است. روزانه به طور متوسط حدود دو تا سه زلزله در تهران رخ می دهد. رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران می گوید برخی از این زلزله ها به قدری کوچک است که حتی مردم آن را حس نمی کنند.

به گزارش مشرق، گسل های اطراف تهران فعال هستند و روزانه در استان تهران چندین زلزله کوچک رخ می دهد.زلزله در کمین تهران است و ممکن است در هر ثانیه این امر رخ دهد.

وقوع زلزله کوچک به این معنا نیست که قرار است زلزله بزرگتری رخ دهد

علی نصیری رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این باره می‌گوید: نمی‌توان گفت که وقتی یک زلزله کوچک در تهران رخ می دهد در پی آن قرار است زلزله بزرگتری رخ دهد به لحاظ علمی ارتباطی وجود ندارد.

وی ادامه داد: روزانه حدود ۲ تا ۳ بار در تهران و اطراف آن زلزله ای رخ میدهد این آمار بر اساس شتابنگار هایی است که ما نصب کرده ایم بعضی از زلزله ها به قدری کوچک است که حتی مردم هم آن را حس نمی کنند و برخی هم به گونه ای است که شهروندان آن را حس می کنند.

نصیری گفت: نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم چون گسل ها فعال هستند پس زلزله می آید، البته هر لحظه امکان  وقوع زلزله وجود دارد.

در شهر زلزله‌خیز زندگی میکنیم/شهروندان باید همیشه آماده وقوع زلزله باشند

این مقام مسوول گفت: ما در شهر زلزله‌خیز زندگی میکنیم شهروندان باید همیشه آماده وقوع زلزله باشند و یک کوله و ساک امدادی آماده داشته باشند و همچنین در انتخاب محل زندگی خود دقت کنند.

وی ادامه داد:  هر ثانیه امکان وقوع زلزله وجود دارد  اما کسی از زمان دقیق آن خبر ندارد در برخی از روزها تهران چند بار می لرزد و در برخی ایام هم نمی لرزد اما به طور متوسط روزانه ۲ تا ۳ بار در تهران زلزله های به وقوع می پیوندد. قانونی نداریم که بگوییم بعد از زلزله کوچک قطعاً زلزله بزرگتری رخ می دهد البته گاهی اوقات هم این گونه بوده است.

برنامه عملیاتی تقابل و واکنش اضطراری زلزله در شهر تهران که در سال ۱۳۹۷ مصوب و ابلاغ شد اما به درستی اجرا نشده است.

احمد صادقی رئیس کمیته شفافیت و شهر هوشمند شورای اسلامی شهر تهران  در این باره می گوید: برنامه عملیاتی تقابل و واکنش اضطراری زلزله در شهر تهران که در سال ۱۳۹۷ مصوب و ابلاغ شده، همچنان فاقد برنامه‌عملیاتی بوده و بی‌نتیجه مانده است.

وی به زلزله بم اشاره کرد و گفت:  این اتفاق دردناک باعث شد تا با دستور مقام معظم رهبری تحولات بزرگی در موضوع مدیریت بحران در کشور رقم بخورد و اداره کل حوادث غیرمترقبه که پیشتر یک نهاد مقابله گر بود به سازمان مدیریت بحران کشور تبدیل شد. این سازمان مأموریت پیدا کرد تا چرخه مدیریت بحران را محورکار خود قرار دهد و موضوع پیشگیری مقدم بر مقابله شد و از آن تاریخ سعی شده است تا اتفاقات گذشته چراغ راه باشد و هر بحرانی درسی برای آینده، اما همچنان مشکلات اساسی در این مسیر وجود دارد و حتی لحظه ای درنگ خدای نکرده، می تواند خسارت های جبران ناپذیری برای کشور رقم بزند.

 امیدوارم نگاه انقلابی و جهادی حاکم در دولت و مدیریت شهری راهگشای مشکلات پیش رو باشد

وی بیان کرد: اندک تجربه‌ای در موضوع مدیریت بحران و مدیریت خطر در کارنامه کاری خود دارم  در این باره می گویم که  امیدوارم نگاه انقلابی و جهادی حاکم در دولت و مدیریت شهری راهگشای مشکلات پیش رو باشد.

به گفته عضو شورای شهر تهران،   با ابلاغ قانون جدید مدیریت بحران در سال ۹۸ مصوب مجلس شورای اسلامی و ابلاغی رئیس‌جمهور تحول بزرگی در امر قانونگذاری رقم خورد، اسناد بسیار مهمی تهیه و تنظیم شد و به تصویب هیئت وزیران و ستاد ملی مدیریت بحران رسید.

وی گفت: سازمان مدیریت بحران کشور با یک کار جهادی هوشمندانه و با استفاده از ظرفیت نخبگان و متخصصین و با محوریت پژوهشگاه سوانح طبیعی  سند راهبردی ملی مدیریت بحران کشور، برنامه ملی کاهش خطر، اطلس ملی مخاطرات طبیعی، برنامه ملی آمادگی و پاسخ، برنامه ملی بازسازی و بازتوانی و ده ها آیین نامه اجرایی را تهیه و در مراجع مربوطه تصویب و ابلاغ کرده است.

صادقی  بیان کرد: این کارهای بسیار ارزشمند از ابتدایی ترین کارهاست و اقدامات بسیار زیادی برای ادامه این کار ارزشمند باید صورت گیرد که با عرض تاسف شاهد کند شدن کار و یا توقف آن و یا درگیر و دار تعویض دولت و به تعویق افتادن آن در کمیسیون‌های دولت شده است که از وزیر کشور درخواست دارم این موضوع را پیگیری کنند.

صادقی افزود: همچنین لایحه برنامه عملیاتی تقابل و واکنش اضطراری زلزله در شهر تهران که در سال ۱۳۹۷ مصوب و ابلاغ شده، همچنان فاقد برنامه‌عملیاتی بوده و بی نتیجه مانده است.

مدیریت بحران در تهران به دلیل حادثه خیز بودن به دقت بالایی نیاز دارد

در مدیریت بحران شهر تهران فقط شهرداری مسوولیت ندارد و سایر دستگاه ها هم وظایفی دارد.علیرضا زاکانی شهرداری تهران می گوید:  مدیریت بحران در تهران به دلیل حادثه خیز بودن به دقت بالایی نیاز دارد و جانشینی شهرداری تهران در ستاد بحران کشور برای ارتقاء سطح خدمات، پیشگیری و مواجهه با بحران یک فرصت است.

وی ادامه داد: درخواست من این است تکالیف ما در حوزه مدیریت بحران احصا شود و تکالیف خود را انجام دهیم و در این زمینه از ظرفیت همه مردم استفاده کنیم. برای حرکت در این مسیر ایجاد شبکه ای از مردم در جهت آموزش ضرورتی انکارناپذیر است.

زاکانی با تاکید بر اینکه باید نگاه به داخل شهرداری و امکانات آن داشته باشیم گفت: در این میان البته بخشی دیگر از مسئولیت ها ناظر به دیگر دستگاه هاست تا بتوانیم از این طریق و با ایجاد پیوستگی در مدیریت بحران موفق باشیم. نقطه آغاز را می‌توان شهرداری تهران قرار داد که بتوانیم با لکه گذاری به سمت ایجاد بافتی جدید برویم که برای شهر نه تنها زیان ندارد بلکه آورده نیز دارد.

وقوع زلزله در تهران را باید جدی گرفت. بسیاری از ساختمان‌ها در تهران ناایمن هستند.شهرداری تهران  در حال شناسایی ساختمان هاست. همچنین  بسیاری از ساخت و ساز ها بر روی گسل ها صورت گرفته و باید برای آن فکری کرد.

مهدی چمران رئیس شورای شهر در این باره می گوید:  باید زلزله در تهران را جدی بگیریم چراکه چندین گسل مهم در تهران داریم که متأسفانه بر روی این گسل‌ها نیز ساختمان‌های بلند مرتبه ساخته شده است و این ساختمان‌ها توان مقابله با زلزله در تهران را ندارند.

وی ادامه داد:  شاید در دنیا بر روی گسل ساختمان ساخته شود، اما ساختمان سازی آنها حساب شده و مقاوم در برابر زلزله است و مانند شیوه ساختمان سازی ما نیست که در هر نقطه‌ای بدون محاسبه خانه سازی شود.

وی با تاکید بر اینکه باید توجه‌ها به زلزله تهران بیشتر باشد و از آن غافل نشویم، گفت: از سال‌های بسیار قبل تاکنون بر لزوم آماده سازی تهران برای زلزله تاکید شده اما متأسفانه هنوز آنچه که باید رخ دهد، رخ نداده است.

رئیس شورای شهر خاطرنشان کرد: اگر خدایی نکرده زلزله‌ای با درجه بالا در تهران رخ دهد، مشخص نیست که چه اتفاقی در تهران رخ خواهد داد و نمی‌توان هیچ چیزی را پیش بینی کرد. همان ترافیک و راه بندانی که بر اثر ریزش ساختمان‌ها به وجود می‌آید، مشخص نیست چه بلایی بر سر مردم خواهد آورد.

بر اساس این گزارش، هر لحظه ممکن است در تهران زلزله ای رخ دهد. بسیاری از ساختمانهای شهر ناایمن است و در هنگام وقوع زلزله ممکن است حوادث جبران‌ناپذیری رخ دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۵
    0 0
    واییییی تهران من

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس