کد خبر 1328847
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸
وقتی حنای قانون هوای پاک رنگی ندارد/ تراژدی مرگبار 7 میلیارد دلاری آلودگی هوا در ایران!

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعداد کل مرگ‌های متتسب به آلودگی هوا (ذرات معلق PM۲.۵) در کشور در پارسال، ۱۱ هزار و ۱۲۹ نفر اعلام شده است.

 به گزارش مشرق، دکتر عباس شاهسونی روز چهارشنبه در نشست تخصصی با موضوع چالش‌های آلودگی هوای خوزستان در جمع اعضای هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از طریق وبینار در اهواز بیان کرد: طبق بررسی‌ صورت گرفته در ۲۵ شهر کشور از جمله اهواز چهار هزار و ۲۵۵ مورد فوتی به دلیل بیماری ایسکمیک قلبی، ۲۹۸ فوتی سرطان ریه ، ۵۱۹ مورد فوتی انسداد ریوی و ۷۳۴ مورد فوتی سکته مغزی منتسب به ذرات معلق PM۲.۵ بوده است.

ذرات PM۲.۵ ذرات ریزی هستند که اندازه آنها کمتر از ۲.۵ میکرومتر یا میکرون است، و یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا هستند.

وی افزود: به طور میانگین هشت درصد از کل مرگ هایی که در کشور اتفاق می افتد مربوط به ذرات PM۲.۵ بوده است.

شاهسونی ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این بررسی‌ها را در نقاط دارای ایستگاه سنجش و داده معتبر انجام داده، اما برخی مطالعات در کشور تا ۴۰ هزار مرگ منتسب به آلودگی هوا را نیز برآورد کرده است.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: طبق بررسی‌ها، ۲۰ درصد از مرگ های بیماران دیابتی، ۲۲ درصد سرطان و ۲۲ درصد مرگ های به دلیل ایسکمیک قلبی منتسب به آلودگی هوا اعلام شده است.

وی ادامه داد: ۷۰۳ مورد فوت(همه علل) ، ۹ نفر به دلیل بیماری مزمن انسداد ریه، ۱۱ نفر به دلیل سرطان ریه، ۳۷۷ مورد بیماری های ایسکمیک قلبی، ۶۳ مورد سکته مغزی منتسب به ذرات معلق PM۲.۵ در اهواز در سال ۹۹ با میانگین غلظت ذرات ۴۳.۷ میکروگرم بر مترمکعب برآورد شده است.

شاهسونی توضیح داد: به طور کلی ۱۷ درصد مرگ های ایسکمیک قلبی، ۱۹ درصد سکته مغزی و ۱۷ درصد سرطان ریه مربوط به ذرات معلق بوده است.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی توضیح داد: هزینه اقتصادی مرگ های ناشی از مواجهه با ذرات معلق در سال ۹۹ در شهر اهواز به طور میانگین عدد بالای ۴۵۶ میلیون دلار برآورد شده است که اگر ۱۰ درصد از این هزینه را به عنوان هزینه‌های درمان بیماری های منتسب به آلودگی هوا در نظربگیریم ۴۵ میلیون دلار هزینه بیماری های منتسب به آلودگی هوا در اهواز بوده است.

هفت میلیارد دلار هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا درکشور

وی بیان کرد: در کشوربه طور میانگین هفت میلیارد دلار هزینه مرگ‌های منتسب به آلودگی هوا گزارش شده است.

شاهسونی ادامه داد: آلودگی هوا در سطح جهان به عنوان چهارمین دلیل مرگ و میر زودرس پس از فشارخون بالا، مصرف دخانیات و رژیم غذایی نامناسب است؛ به طور میانگین ۱۲ درصد از مرگ های سالیانه در جهان و مرگ ۵۰۰ هزار نوزاد منتسب به آلودگی هواست.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: آلودگی هوا در جهان به عنوان دومین دلیل اصلی مرگ و میر ناشی از بیماری های غیرواگیر پس از استعمال دخانیات شناخته شده است.

وی گفت: در سال های ۹۵ تا ۹۹، درشهرهای مورد مطالعه ایران، تقریبا ۱۶.۱۴ درصد از روزهای سال، شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای پاک، ۶۳.۲۵ درصد در محدوده هوای قابل قبول، ۱۵.۸۷ درصد در محدوده هوای ناسالم برای گروه‌های حساس، ۴.۰۴ درصد درمحدوده هوای ناسالم ، ۰.۳۲ درصد در محدوده هوای خیلی ناسالم و ۰.۲۷ درصد از روزهای سال شاخص کیفیت هوا در محدوده هوای خطرناک گزارش شده است.

شاهسونی ادامه داد: در سال ۹۹ در کشور، ۱۶ درصد روزهای سال محدوده غلظت روزانه PM۲.۵ پایین تر از رهنمود سازمان بهداشت جهانی (۱۵ میکروگرم در مترمکعب)، و در شهر اهواز ۰.۶ درصد برآورد شده است.
رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:غلظت ذرات ۱۵ تا ۲۵ میکروگرم در مترمکعب در کشور ۳۲ درصد روزهای سال بود و در شهر اهواز پنج درصد بود. همچنین چهار درصد روزهای سال در کشور در محدوده بالاتر از ۷۵ میکروگرم در مترمکعب و شهر اهواز ۱۲ درصد اعلام شده است.

وی در خصوص شاخص کیفیت هوای ذرات معلق PM۲.۵ شهر اهواز در سال‌های ۹۲ تا ۹۹ گفت: به طور میانگین تقریبا ۰.۶ درصد از روزهای سال هوا در محدوده خوب، ۳۱.۴ درصد در محدوده قابل قبول، ۴۸ درصد در محدوده ناسالم برای گروه‌های حساس،۱۷.۳ درصد درمحدوده ناسالم برای همه گروه‌ها، ۱.۷ درصد در محدوده خیلی ناسالم و ۰.۹۳ درصد در محدوده خطرناک بوده است.
شاهسونی اضافه کرد: تعداد روزهای ناسالم برای گروه‌های حساس افزایش و تعداد روزهای خیلی ناسالم افزایش یافته است.

ارتباط آلودگی هوا و کووید ۱۹

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص ارتباط آلودگی هوا و کووید ۱۹ گفت: بر اساس مطالعات و شواهد علمی، آلودگی هوا عامل اصلی و تعیین کننده افزایش بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزا و کووید ۱۹ است زیرا افزایش آلودگی هوا می‌تواند آسیب پذیری دستگاه تنفسی افراد را افزایش داده، و باعث تشدید دیابت و بیماری‌های تنفسی شود که با نرخ بالاتر مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ همراه است.

وی در ادامه به پیشنهادهای اجرایی در راستای برنامه‌های کنترل آلودگی هوا و کاهش پیامدهای آن بر سلامت اشاره کرد و توضیح داد:  پیش بینی اهداف کمی در برنامه‌های جامع کاهش آلودگی هوا، توجه به رشد اقتصادی، اولویت بندی فعالیت‌های کنترل آلودگی هوا، در نظر گرفتن ظرفیت اتمسفر برای پذیرش و رقیق سازی آلاینده‌های هوا، انجام مطالعات سهم بندی منابع انتشار و تهیه فهرست انتشار و تدوین برنامه های جامع کاهش آلودگی هوا براساس اصول تدوین برنامه مدیریت محیط زیست از جمله این پیشنهادهاست.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس