کد خبر 1327637
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۷
جاده برفی

رانندگی در برف و سرما از جمله مشکلات عمده شهروندان است که می‌توان با رعایت قوانین و اصول رانندگی سفری ایمن داشت.

به گزارش مشرق، یکی از مواردی که همواره با شروع بارش برف مورد توجه است و بسیاری از افراد را با چالشی جدی مواجه می‌کند، نحوه رانندگی در برف و سرماست.

یکی از عمده مواردی که همواره شیرینی بارش برف را به کام مردم تلخ می‌کند، ماندن آن‌ها در جاده و معابر برفی است که اگر از نحوه رانندگی در جاده‌های برفی اطلاع داشته باشند به طور حتم می‌توانند از زیبایی‌های این رحمت الهی لذت ببرند.

شهروندان باید همواره به هنگام رانندگی در معابر برف‌گیر به اقدامات حفاظتی و مراقبتی توجه کنند.

برای انطباق خودرو با شرایط زمستانی به موارد زیر دقت کنید:

اطمینان پیدا کردن از پاکیزه بودن ترمینال باتری، بررسی صحت تیغه برف پاک کن و چراغ‌های روشنایی و هشدار دهنده یکی از مواردی است که باید از سوی رانندگان مورد توجه قرار گیرد.

از دیگر اقدام‌های حفاظتی و مراقبتی می‌توان به عملکرد خوب ترموستات اشاره کرد که قبل از شروع به حرکت در معابر برف گیر رانندگان باید نسبت به عملکرد صحیح آن آزمایش‌های لازم را انجام دهند.

از موارد دیگری که باید قبل از تردد در معابر برف گیر از سوی راننده مورد توجه قرار گیرد، صحت عملکرد ترمزها و لنت‌های خودروست که نقشی اساسی در سیستم توقف خودرو دارد.

یکی دیگر از اقدام‌های حفاظتی و مراقبتی بررسی حجم و وزن روغن‌هاست که باید از سوی راننده بررسی شود، زیرا روغن‌های سنگین در دمای پایین زودتر یخ می‌زنند.

تهیه یخ شکن و زنجیر چرخ قبل از شروع در معابر برف گیر یکی دیگر از عوامل داشتن سفری خوب در زمستان است و حجم ضد یخ باید به اندازه‌ای باشد که بتواند جلوی انجماد را بگیرد.

اطمینان از پر بودن باک خودرو، درست کار کردن سیستم گرمایشی و تهیه لاستیک‌های مخصوص برف و یخ شکن از دیگر مواردی است که می‌تواند تسهیل تردد در معابر برف گیر را به دنبال داشته باشد.

اگر در کولاک در خودرو محبوس شدید، چکار کنید؟

یکی از مواردی که در اولین اقدام باید انجام شود، توقف خودرو در گوشه‌ای از معبر است و در ادامه راننده باید چراغ‌های خطر خود را روشن کند.

به همراه داشتن پرچم وضعیت اضطراری می‌تواند کمک به سزایی به رانندگانی کند که در برف و کولاک گیر کرده‌اند، زیرا با آویزان کردن آن به خودرو گیر کرده در برف و کولاک، خودروهای عبوری متوجه مشکل راننده می‌شوند و برای کمک اقدام می‌کنند.

پیاده روی یکی از اشتباهاتی است که افراد در زمان مواجهه با برف و کولاک انجام می‌دهند که باید از انجام این امر در زمان گرفتار شدن در برف خودداری شود.

برای گرم شدن خودرو برای هر ساعت باید موتور و بخاری خودرو را ۱۰ دقیقه روشن کرد.

اگر در شرایط برف گیر بودن جاده‌ها ناچار به انجام تردد و مسافرت شدید تا حد امکان در روز رانندگی کنید، به همراه خانواده باشید، برنامه‌های حرکت خود را به دیگران اطلاع دهید و در جاده‌های اصلی حرکت کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • از شهرستان سراب IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 0
    در برف باید با سرعت کم رانندگی کرد و فاصله ایمنی با خودروی جلو رو بیشتر لحاظ کرد و حتی المقدور طوری رانندگی بشه که نیاز به ترمز خیلی کم باشه و ترمز هم خیلی ملایم و اهسته گرفته بشه از پیچیدن با سرعت زیاد پرهیز بشه و خیلی اهسته باید پیچید سعی بشه موقع رانندگی در چنین شرایطی یک دنده از ترمز دستی رو بکشیم و ترمز دستی اندکی درگیری داشته باشه تا از سر خوردن جلو گیری بشه مایع شیشه شور استاندارد در مخزن شیشه شور ریخته بشه چرا که اب و مایع غیر استاندارد سریع یخ میزنه سعی کنی هرگز برای صرفه جویی در مصرف مایع شیشه شور اب بهش اضافه نکنید چرا که موجب رسوب بستن تدریجی مجراهای اب و نیز یخ زدن مایع میشه تیغه های برف پاک کن و دستگاه اون بررسی بشه آب و بیسکویت و چند پتو در داخل خودرو داشته باشید زنجیر چرخ که از لوازم اساسی هست سعی کنید در خودرو سوخت کافی داشته باشید و نیز شارژر مخصوص موبایل که به خودرو میخوره در خودرو داشته باشید و اگر گوشیتون سیم کارت دایمی نیست شارژ برای مکالمه داشته باشه و یا نرم افزار در گوشی نصب کرده باشید برای خرید شارژ حتما در کارت بانکیتون مبالغی مورد نیاز باشه تا در صورت نیاز به خودرو بر و یدک کش بتوانید متقبل بشید حتما ضد یخ در رادیاتور خودرو بریزید سعی کنید در این فصل از روغنهای 40/10 استفاده کنید در مناطق سردسیر در خودرو فلاسک چایی داشتید بهتره در کولاک سعی کنید خودرو را ترک نکنید زیرا ممکنه مورد هجوم گرگ قرار بگیرید در صورت نیاز به خروج از خودرو دو نفری پیاده بشید در خودرو چوبدستی باشه از سلامت جک خودرو و زاپاس مطمئن باشید اگر توانستید در خودرو پمپ بادی فندکی بزارید در مورد تروستات و باطری هم که ذکر شده سیم کشی خودرو نباید اتصالی داشته باشه چراغها هم گفته شد از مه شکن استفاده بشه بهتره تا خودروهای دیگه متوجه ما بشن بخاری خودرو بررسی بشه در خودرو فیوز و لامپ یدکی باشه دستمال مناسب برای پاک کردن چراغها و شیشه ها در صورت یخ زدگی شیشه عقب و اینه ها المنتها رو فعال کنیم یه ذره در حدود یک دو سانت از شیشه رو باز بزاریم تا شیشه ها بخار نبنده و مجرای خروجی بخاری رو جوری تنظیم کنیم به شیشه جلو هم بزنه وقتی برف سنگین شد به برف پاک کن زیاد فشار نیاریم و گاها نگه داشته برفها رو پاک کنیم در مه به هیچ عنوان از نوربالا استفاده نشود درجه بخاری رو زیاد نکرده موجب خواب

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس