کد خبر 1326990
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۷
تصادف

جاده‌های ایران در ردیف مرگبارترین جاده‌های جهان قرار دارد. داده‌های آماری نشان می‌دهد ایران در جایگاه هفتمین کشور با میزان مرگ و میر جاده‌ای بالا در قاره آسیا قرار گرفته است.

به گزارش مشرق، داستان تصادف‌های وحشتناکی که حتی به اعلام عزای عمومی منجر می‌شود انگار پایان ندارد و هر از گاهی شاهد تصادف های خونینی در جاده های کشور هستیم که باعث داغدار شدن بسیاری از خانواده ها می شود. متاسفانه از اول دی تا کنون چند تصادف زنجیره ای خونین در جاده های کشور داشته ایم که حتی به اعلام عزای عمومی در خوزستان منجر شده است.

اوایل دی ماه بود که تصادف پنج دستگاه خودرو در جاده قدیم اهواز به آبادان، ۱۰کشته به جا گذاشت. در صبح روز بیستم دی ماه هم ۵۹ خودرو در محور بهبهان رامهرمز چنان به هم کوبیدند که در آخرین آمار پنج کشته و ۴۱ مصدوم به جا مانده است. به گفته مدیر روابط عمومی اورژانس علوم پزشکی اهواز در روزهای ۱۸و ۱۹ دی هم ۲ تصادف زنجیره‌ای دیگر به دلیل غلظت بالای مه صبحگاهی در محور آبادان و اهواز به رامهرمز اتفاق افتاده بود که در محور آبادان ۷ خودرو و دیگری ۲۸ خودرو با هم برخورد کردند.

۲۱ دی ماه هم براثر تصادف بین یک دستگاه سواری پیکان با دو دستگاه کامیون و تریلر در محور فیروز آباد به الشتر ۴ نفر جان باختند و یک نفر هم مجروح شد. در این گزارش سعی کرده ایم در کنار بررسی آمار مرگ و میرهای جاده ای به جاده هایی اشاره کنیم که در چند سال اخیر به دلیل تصادف های خونینی که در آن ها رخ داده به جاده مرگ مشهور شده اند.

آمار مرگ و میرهای جاده ای

جاده‌های  ایران در ردیف مرگبارترین جاده‌های جهان قرار دارد. بررسی برخی داده‌های آماری نشان می‌دهد ایران در جایگاه هفتمین کشور با میزان مرگ و میر جاده‌ای بالا در قاره آسیا قرار گرفته و در قیاس با امن‌ترین کشورهای جهان از نظر میزان حوادث جاده‌ای، گاه سالانه تا ۱۰ برابر موارد مرگ و میر بیشتری در این زمینه به ثبت می‌رساند.

آمارهای سال ۱۴۰۰ هنوز منتشر نشده اما در سال ۱۳۹۹ تعداد ۱۵ هزار و ۳۹۶ فوت ناشی از تصادف رانندگی در سازمان پزشکی قانونی به ثبت رسیده است. استان‌های فارس، تهران، سیستان و بلوچستان، اصفهان، کرمان، خراسان رضوی و خوزستان بیشترین سهم را در کشته های تصادفات در سال ۱۳۹۹ داشته‌اند

جاده های مرگبار

بانگاهی به جدول فوت ناشی از تصادف در پزشکی قانونی می بینیم که فارس با ۱۲۴۱ فوتی در صدر استان های حادثه خیز رانندگی قرار دارد. بعد از فارس تهران با ۱۲۱۰ فوتی، سیستان و بلوچستان با ۱۰۰۵ فوتی، اصفهان با ۹۹۱ فوتی، کرمان با ۹۸۴ فوتی، خراسان رضوی با ۹۳۱ فوتی و خوزستان با ۸۶۳ فوتی قرار دارند. با این حال در کشور جاده هایی وجود دارند که آمار تصادفات و مرگ و میر در آن ها به قدری بالاست که به جاده های مرگ معروف شده اند. در ادامه به معرفی تعدادی از این جاده ها پرداخته ایم.

۱- جاده وهن آباد

وهن آباد منطقه‌ای نزدیک به رباط کریم تهران است. یکی از مسیرهای پرتردد این ناحیه آن گذرگاهی است که به شهر قم می‌رسد و متاسفانه از پرحادثه‌ترین جاده‌های کشورمان محسوب می‌شود و هر سال چندین تصادف منجر به فوت در این جاده اتفاق می افتد. نور نامناسب و نبود دید کافی رانندگان از دلایلی است که درباره حادثه خیز بودن این جاده ذکر شده است.

۲- محور بندرعباس به لار

این مسیر ۳۰۰ کیلومتر طول دارد و جالب است بدانید که هیچ گونه آبادی، پمپ بنزین، استراحتگاه یا تعمیرگاهی در نزدیکی آن به چشم نمی‌خورد. بعضی از قسمت‌های این محور از وضعیت بدی برخوردار است و حتی خط‌کشی و علایم راهنمایی نیز ندارد؛ همین عوامل باعث شده تا محور بندرعباس به سمت لار یکی از مرگبارترین محورهای کشور برای رانندگی در شب باشد.

۳- جاده شهر بجنورد

در شهر بجنورد جاده‌ای به نام گلستان وجود دارد که بسیار خطرناک و مرگبار است. بومیان مناطق اطراف بیان کرده‌اند که هر هفته حوادثی مرگبار در این جاده رخ می‌دهد و دیدن خودروهای واژگون و آسیب دیده در این محور برای آن ها امری عادی است. نبود روشنایی کافی و ساخت نادرست و اشکالات مهندسی موجود در این محور از مهم ترین دلایل مرگبار بودن این مسیر است.

۴- جاده کیاسر

کیاسر محوری است که ساری را به سمنان متصل می‌کند. شاید در نگاه اول تصور کنید که این جاده خطرناک نیست اما جالب است بدانید که بزرگ ترین معضل این مسیر بارش برف است. هر سال بارش برف در کیاسر، حادثه آفرین است  و خساراتی جبران ناپذیر به بار می‌آورد . در جست و جوهایی که داشتیم هر سال هنگام بارندگی تصادف های وحشتناکی در آن رخ داده است. گفته می شود این جاده بیشترین عارضه نخاعی در تصادفات را داشته است.

۵- جاده تهران به مشهد

مسیر تهران-سمنان- مشهد نیز یکی دیگر از محورهای حادثه‌ساز کشور است. طول این مسیر ۹۰۰ کیلومتر است که به دلیل تردد زیاد خودروها و یکنواخت بودن جاده حادثه‌ساز می‌شود. در حقیقت علت اصلی قرار گرفتن این محور در فهرست جاده‌های خطرناک کشور به دلیل خواب‌آلودگی و خستگی رانندگان از یکنواخت شدن و طولانی بودن محور تهران، سمنان، مشهد است. متاسفانه تا به امروز حوادث زیادی در این جاده رخ داده و جان افراد بسیاری را گرفته است.

۶- جاده های خوزستان

جاده های استان خوزستان، از جمله دلهره آورترین جاده های موجود در کشور هستند. جاده هایی که تاکنون نتوانسته اند ساعتی خالی از خون را تجربه کنند. جاده هایی مملو از ماشین های سنگین و سبک که در بیشتر مواقع با حادثه های مرگبار در آن ها رو به رو می شوید. جاده هایی که روزانه میلیاردها میلیارد جا به جایی ارزی در مسیرهای بین استانی آن دارد صورت می گیرد ولی همزمان جان هموطنان مان را هم می گیرد. به گزارش ایرنا از ابتدای سال تا کنون ۵۱۰ نفر در تصادفات جاده ای این استان جان خود را از دست داده اند.

آن چه باید اتفاق بیفتد

به‌طورکلی هر تصادفی که صورت می‌گیرد بر اثر ۴ عامل انسان، جاده، وسیله نقلیه و محیط است و هر کدام نقشی در میزان تصادف و شدت آن دارد. همچنین مطالعات انجام شده در کشورمان نشان می دهد عوامل عمده تصادف، بی توجهی به جلو، رعایت نکردن حق تقدم، رعایت نکردن فاصله طولی، سبقت و سرعت غیرمجاز است که دو مورد آخر بیشترین سهم را در تصادفات منجر به فوت داشته‌ است، اما از استاندارد نبودن جاده ها و نا ایمن بودن خودروها هم نباید غافل شد. روز گذشته رئیس پلیس راهور اعلام کرد که در  تصادف زنجیره‌ای بهبهان هیچ کدام از ایربگ‌های خودروها باز نشده بود!»

چه باید کرد؟

از آن جایی که حوادث رانندگی و جاده ای و تلفات ناشی از آن هزینه های مادی و معنوی زیادی بر جامعه تحمیل و بخش های گوناگون و دستگاه های مختلف قوای مجریه، قضاییه و مقننه کشور را درگیر می کند باید فکر بنیادی برای آن کرد. قطعا استاندارد سازی جاده ها می تواند نقشی در کاهش تلفات داشته باشد. از سوی دیگر باید خودروسازهای داخلی را ملزم به بالا بردن ایمنی خودروها کرد چون هم اکنون به دلیل انحصاری بودن آن ها نشانی از بهبود کیفیت دیده نمی شود.

البته از آن جا که هیچ کاری بدون مشارکت جدی آحاد جامعه به موفقیت کامل نمی رسد، لازم است علاوه بر ایمن سازی راه ها و جاده ها و بهبود کیفیت فنی خودروها، آموزش عمومی، فرهنگ سازی و بالا بردن سطح مهارت و سپس اعمال قانون درباره متخلفان بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد تا سبب کاهش محسوس حوادث شود. در حقیقت بیشترین لطمه و آسیب در تصادفات جاده ای به خانواده های دغدار وارد می شود و باید از مسئولان خواست برای کاهش تصادفات جاده ای تلاش و تمهیدات بیشتری داشته باشند. 

منبع: روزنامه خراسان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • GB ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 1
    تو پلیس راه معاینه فنی بذارید. اگه یه ماشین معاینه اش رد شد نذارید وارد جاده بشه. فقط تست کردن چرخها و ترمزها هم میتونه خیلی کمک کنه.
    • علی IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۰
      0 0
      ادراه راه و ترابری _ خودرو سازی مقصران اصلی هستند......
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 0
    اینو بفرستید برای وزارت راه
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 0
    جاده لار بندرعباس واقعا خیلی خطرناک هست و همچنین بعلت قرارگیری در مسیر ترانزیتی خیلی هم پر تردد هست ولی متاسفانه مسئولین سال هاست که نسبت به این موضوع بی توجه هستند.
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    تاحالا اسم جاده هراز به گوشتون نخورده؟
  • العبد IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    2 0
    من چند روز پیش از شیراز به سمت خوزستان می‌رفتم و مشاهده کردم که در بسیاری از نقاط مسیر خصوصا جاده های بین نورآباد و بهبهان فاقد خط‌کشی مناسب هستند و هنگام رانندگی در شب، این خط‌کشی ها اصلا دیده نمیشوند. این مساله بسیار خطرساز هست چون در دل شب راننده اگر نتونه حدود جاده رو تشخیص بده احتمال انحرافش از جاده و چپ شدن ماشین خیلی زیاده درصورتیکه با صرف هزینه‌ای اندک و خرید چند کیلو رنگ میشه این مشکل بزرگ رو برطرف کرد. جان انسان‌ها خیلی ارزشش بالاتر از اونه که به این راحتی از دست بره فقط کمی غیرت و توجه نیاز داره
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    2 0
    آیا دولت توانایی تصحیح این 5-6 محور مواصلاتی را ندارد؟! به بخش خصوصی واگذار کند تلفات 20 هزار نفر در سال کم نیست! حضرات آیات علمای عظام مراجع تقلید فقها اندیشمندان چاره اندیشی کنند مرگ مسلمان کم چیزی نیست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس