کد خبر 1327480
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
دیسک گردن

دیسک گردن یکی از علل شایع درد گردن و بالاتنه محسوب می‌شود. درد می‌تواند به شکل درد تیرکشنده یا مبهم در ناحیه گردن یا بین دو کتف احساس شود و به بازو، دست و انگشتان منتقل شود.

به گزارش مشرق، افراد مبتلا به دیسک گردن دچار مشکلاتی از قبیل بی حسی و سوزن سوزن شدن خواهند شد و برخی دیگر از بیماران از اسپاسم عضلانی شکایت دارند.

 بیرون زدگی دیسک

 با توجه به ضعیف شدن قسمت خلفی دیسک، احتمال آسیب دیدگی هسته‌ فیبروزی آن افزایش پیدا می‌کند. در این شرایط حلقه محافظ خلفی دچار پارگی یا بیرون زدگی خواهد شد و ماده نرم و ژله مانند هسته دیسک به سمت بیرون متمایل می‌گردد و به این ترتیب باعث فشردگی و التهاب عصب خواهد شد. در اکثر موارد بیرون زدگی دیسک در ناحیه کمر رخ می‌دهد که عموما با عنوان دیسک کمر شناخته می‌شود اما بیرون زدگی دیسک گردن نیز بسیار شایع است.

 مراحل بیرون زدگی دیسک گردن

فتق یا بیرون زدگی دیسک گردن به چهار مرحله تقسیم می شود که به شرح زیر می باشد:

شروع اضمحلال ساختار دیسک: تغییرات شیمیایی مرتبط با بالا رفتن سن باعث ضعیف شدن دیسک بین مهره ها خواهد شد اما دیسک دچار بیرون زدگی نمی‌شود. همانطور که اشاره شد این مسئله بخشی طبیعی از فرآیند پیری است که باعث خشکی دیسک خواهد شد در نتیجه دیسک نمی‌تواند به جذب ضربه حاصل از حرکات بدن بپردازد.

برآمدگی دیسک: با بروز برخی تغییرات در کانال نخاعی یا اعصاب نخاعی ممکن است شکل و محل قرار گیری دیسک تغییر نماید.

تورم دیسک: در برخی موارد هسته نرم و ژله مانند دیسک به دیواره حلقوی دیسک فشار وارد می‌کند اما از دیسک خارج نمی‌شود.

بیرون زدگی دیسک: در برخی موارد هسته دیسک از طریق دیواره دیسک به سمت بیرون متمایل می‌گردد که با وارد شدن به درون فضای کانال نخاعی به دیسک بین مهره‌ها فشار وارد می‌کند.

علائم شایع دیسک گردن

 دیسک گردن یکی از علل شایع بروز درد گردن محسوب می‌شود که می‌تواند شانه، بازو و پشت سر را درگیر کند. معمولاً درد با مشکلات نورولوژیکی از قبیل مورمور شدن، سوزن سوزن شدن و کاهش حس درد بازو و دست ها همراه می‌شود. انجام دادن برخی فعالیت‌های جسمانی از قبیل فعالیت ورزشی یا برداشتن اجسام سنگین باعث تشدید درد خواهد شد.

علائم بیرون زدگی دیسک گردن در هر مهره

ستون فقرات گردن از هفت مهره ساخته شده است که روی یکدیگر قرار گرفته اند و به صورت C۱ تا C۷ تعریف می شوند. در فاصله بین دو مهره یک عدد دیسک قرار دارد. به عنوان مثال دیسک C۵ و C۶ بین مهره C۵ و C۶ قرار دارد. در صورتی که این دو دیسک دچار بیرون زدگی شوند می توانند به ریشه عصب C۶ فشار وارد کنند.

علائم بیرون زدگی دیسک C۴ و C۵

 با توجه به محل قرارگیری این دو دیسک در ناحیه گردن احتمال بیرون زدگی آنها در مقایسه با دیسک های بین مهره‌ای واقع در قسمت پایینی ستون فقرات گردنی، C۵-C۶ یا C۶-C۷، کمتر است. با این حال دیسک C۴-C۵ در مقایسه با دیسک‌های قرار گرفته در C۲-C۵ مانند C۱-C۲ و C۲-C۳ بیشتر دچار آسیب‌دیدگی می‌شوند. به طور کلی بروز دیسک گردن باعث سردرد، درد گردن، شانه و بازوها خواهد شد.

علائم بیرون زدگی دیسک C۵-C۶

 شایع‌ترین علامت بیرون‌زدگی دیسک C۵-C۶ احساس درد در قسمت پایین گردن است که به صورت درد مداوم یا دوره‌ای در پشت گردن احساس می‌شود. درد حاصل از این اختلال باعث می‌شود انجام دادن برخی حرکات دشوار یا غیرقابل تحمل باشد و بیمار در هنگام تکان دادن مفاصل گردن خود صدای تق تق کردن را خواهد شنید. بروز دیسک گردن در این قسمت از ستون فقرات گردنی باعث سر درد خواهد شد.

 علائم بیرون زدگی دیسک C۶-C۷

 درد، سوزن سوزن شدن و یا بی حسی می تواند دست و انگشت میانی را درگیر کند. ممکن است بیمار دچار ضعف در عضلات پشت بازو، عضله باز کننده انگشت و سایر عضلات شود. این دیسک در مقایسه با سایر دیسک‌های گردن بیشتر دچار بیرون زدگی خواهد شد.

علائم بیرون زدگی دیسک C۷-T۱

 بیرون زدگی دیسک C۷-T۱  باعث ضعیف شدن عضلات دست خواهد شد. ریشه‌های عصب C۸ بین مهره‌های C۷ و T۱ امتداد پیدا می‌کند. ریشه‌های این عصب بالاتر از دیسک C۸ قرار دارند و در صورت بروز این اختلال معمولاً بیرون ‌زدگی دیسک C۷-T۱ باعث بروز درد شدید خواهد شد.

علائم خطرناک بیرون زدگی دیسک گردن

 علائم بیرون زدگی دیسک گردن می‌تواند بسیار گسترده باشد و گاهی اوقات پارگی دیسک هیچ‌گونه علائمی را ایجاد نخواهد کرد اما در برخی موارد باعث بروز درد انتشار دهنده و ناتوان کننده خواهد شد. خوشبختانه در اکثر موارد بیرون‌ زدگی دیسک گردن نیازی به انجام جراحی ستون فقرات ندارد. در صورتی که دچار هر یک از علائم شدید بیرون زدگی دیسک شده‌اید که در ادامه به آنها پرداخته می‌شود باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید:

بروز علائمی از قبیل از دست دادن تعادل و مهارت‌های حرکتی ظریف یا ضعیف شدن عضلات به ‌معنای فشردگی اعصاب نخاعی است. در اکثر موارد شدید بیرون زدگی دیسک می تواند باعث فشردگی طناب نخاعی شود که تحت عنوان میلوپاتی شناخته می‌شود.

در صورتی که درد باعث اختلال در انجام فعالیت‌های روزمره شما شده و کیفیت خوابتان را پایین آورده یا باعث شده نتوانید به محل کارتان بروید

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس