خریدهای سنگین نظامی فیلیپین از آمریکا برای تقابل با چین

فیلیپین در تلاش برای نوین سازی تجهیزات خود و تقابل با چین، چند فروند بالگرد رزمی و سامانه موشکی ضد کشتی از آمریکا و هند خریداری می‌کند.

به گزارش مشرق، وزیر دفاع  فیلیپین روز یکشنبه گفت که برای ارتقای توان نظامی این کشور، ۳۲ فروند بالگرد جدید «بلک هاوک» ساخت آمریکا را به قیمت بیش از ۶۲۰ میلیون دلار خریداری خواهد کرد.

به نوشته وبگاه «دیفنس بلاگ»، مانیل در دهه گذشته در تلاش بوده تجهیزات نظامی خود را که شامل بالگردهای دوران جنگ ویتنام و کشتی‌های جنگ جهانی دوم مورد استفاده ایالات متحده است، نوین‌سازی کند. «دلفین لورنزانا» وزیر دفاع فیلیپین در همین رابطه در فیسبوک اعلام کرد، اولین فروند از ۳۲ فروند بالگرد بلک هاوک ساخت شرکت آمریکایی «لاکهید مارتین»، سال آینده وارد این کشور خواهد شد.

لورنزانا با بیان استفاده از این بالگردها برای عملیات نظامی و  امداد رسانی گفت: «فقدان هواپیماهای ترابری و بالگرد در طول همه گیری کرونا و پس از طوفان "اودت" هرگز به این شدت نبوده است.»

دولت فیلیپین سال گذشته سفارش ۱۶ بالگرد بلک هاوک را برای جایگزینی ناوگان هلیکوپترهای «بل یو ایچ» نیروی هوایی، تکمیل کرد. بسیاری از آن‌ها به عنوان مازاد از ایالات متحده، متحد نظامی دیرینه فیلیپین، به دست آمده بودند.

فیلیپین علاوه بر شورش‌های طولانی مدت توسط کمونیست‌ها و افراطگرایان، با تحرکات فزاینده چین در دریای چین جنوبی مواجه است.

دولت فیلیپین چندی قبل، اقدامات سه کشتی گارد ساحلی چین  که مسیر حرکت به سوی جزیره مرجانی تحت کنترل فیلیپین در دریای جنوبی چین را مسدود کردند، محکوم کرد. «تئودورو لوسین» وزیر امور خارجه فیلیپین در این‌باره گفت که حادثه ۱۶ نوامبر در  منطقه سد حالی «توماس دوم» رخ داده و به کسی آسیب نرسید، اما قایق های فیلیپین که مواد غذایی را برای پرسنل نظامی مستقر در آنجا حمل می‌کردند، مجبور به توقف ماموریت خود شدند.

لوسین در بیانیه‌ای ضمن اشاره به اینکه هر کشتی عمومی فیلیپین تحت پوشش پیمان دفاع متقابل فیلیپین و آمریکا قرار دارد، اظهار داشت: «اقدامات گارد ساحلی چین غیرقانونی است».

وی با بیان اینکه خشم، محکومیت و اعتراض فیلیپین نسبت به این حادثه را با شدیدترین عبارات به سفیر چین در مانیل منتقل کرده، هشدار داد: «عدم خویشتنداری پکن، روابط ویژه بین دو کشور را تهدید می‌کند».

دولت مانیل، منطقه سد ساحلی توماس دوم را که در ۱۹۵ کیلومتری جنوب غربی منطقه پالاوان فیلیپین قرار دارد، در منطقه اقتصادی انحصاری ۲۰۰ مایلی دریایی خود می‌داند. این کشور از سال ۱۹۹۹ پس از زمین‌گیر کردن عمدی یک کشتی نیروی دریایی در صخره، این منطقه را اشغال کرده است.

 به نوشته این منبع خبری، لورنزانا همچنین روز جمعه اعلام کرد که فیلیپین یک سامانه موشکی ضد کشتی از هند به قیمت ۳۷۵ میلیون دلار خریداری می‌کند که توانایی دفاعی این کشور را افزایش می‌دهد.

این اتفاق چند هفته پس از آن رخ داد که این کشور دو کشتی جنگی جدید را در قراردادی ۵۵۶ میلیون دلاری به صنایع سنگین «هیوندای» کره جنوبی سفارش داد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • نیما IR ۲۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    0 0
    دنیایی فردا دنیایی موشکها است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس