تنش دیپلماتیک بین فیلیپین و پکن؛ «اقدامات گارد ساحلی چین غیرقانونی است»

وزیر امور خارجه فیلیپین با غیرقانونی خواندن اقدامات گارد ساحلی چین در نزدیکی مناطق مورد مناقشه، گفت عدم خویشتنداری پکن، روابط ویژه بین دو کشور را تهدید می‌کند.

به گزارش مشرق، دولت فیلیپین بامداد پنجشنبه، اقدامات سه کشتی گارد ساحلی چین را، که مسیر حرکت به سوی جزیره مرجانی تحت کنترل فیلیپین در دریای جنوبی چین را مسدود کرده و از توپ‌های آب‌پاش بر روی دو قایق تدارکاتی فیلیپینی آنها استفاده کردند، محکوم کرد.

«تئودورو لوسین» وزیر امور خارجه فیلیپین در این‌باره گفت که حادثه ۱۶ نوامبر در  منطقه سد حالی «توماس دوم» رخ داده و به کسی آسیب نرسید، اما قایق های فیلیپین که مواد غذایی را برای پرسنل نظامی مستقر در آنجا حمل می‌کردند، مجبور به توقف ماموریت خود شدند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، لوسین در بیانیه‌ای ضمن اشاره به اینکه هر کشتی عمومی فیلیپین تحت پوشش پیمان دفاع متقابل فیلیپین و آمریکا قرار دارد، اظهار داشت: «اقدامات گارد ساحلی چین غیرقانونی است».

وی با بیان اینکه خشم، محکومیت و اعتراض فیلیپین نسبت به این حادثه را با شدیدترین عبارات به سفیر چین در مانیل منتقل کرده، هشدار داد: «عدم خویشتنداری پکن، روابط ویژه بین دو کشور را تهدید می‌کند».

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه فیلیپین همچنین افزود: «چین هیچ حقی برای اجرای قانون در این مناطق و اطراف آن ندارد. آنها باید توجه کنند و عقب نشینی کنند».

دولت مانیل، منطقه سد ساحلی توماس دوم را که در ۱۹۵ کیلومتری جنوب غربی منطقه پالاوان فیلیپین قرار دارد، در منطقه اقتصادی انحصاری ۲۰۰ مایلی دریایی خود می‌داند. این کشور از سال ۱۹۹۹ پس از زمین‌گیر کردن عمدی یک کشتی نیروی دریایی در صخره، این منطقه را اشغال کرده است.

چین، که تقریباً مدعی حاکمیت بر تمام دریای چین جنوبی است، می‌گوید که این سد ساحلی بخشی از قلمرو این کشور است، اما حکم دادگاه دائمی داوری لاهه در سال ۲۰۱۶ به نفع فیلیپین است.

به نوشته رویترز، سفارت چین در مانیل به درخواست‌های رسانه‌ها برای اظهارنظر پاسخ نداد.

پیش از این، رئیس‌جمهور فیلیپین بعد از دیدار با وزیر دفاع آمریکا، معاهده حضور نظامیان آمریکایی در کشورش را که خواستار لغو آن شده بود، بار دیگر تثبیت کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۷
    0 1
    این همون نظریه اشغالگری چین موسوم به اشغال سرزمین های کوچک است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس