نیروی هوایی کویت کماکان خواب سوپرهورنت و تایفون را می‌بیند

درحالیکه نیروی هوایی کویت برای جا نماندن از رقابت با کشورهای عربی در پی خرید جنگنده‌های جدید برآمده، اما شرکت‌های آمریکایی و انگلیسی تاکنون نتوانسته اند به عهد خود وفادار باشند.

به گزارش مشرق، ‌در حالیکه قرار بود سال ۲۰۲۲ سکوی مورد انتظار افزایش توان کیفی و کمی نیروی هوایی کویت باشد با این حال، تاخیرهای ناشی از همه‌گیری  جهانی کرونا، برنامه تحویل وعملیاتی ‌سازی نیروی هوایی این کشور کوچک واقع در خلیج فارس را تا سال ۲۰۲۳ به تاخیر انداخته است.   

به نوشته وبگاه «بریکینگ دیفنس»   تنها دو فروند از ۲۸ جنگنده «تایفون» که توسط شرکت «لئوناردو» ساخته شده بود دسامبر گذشته به نیروی هوایی کویت تحویل داده شدند و خلبانان کویتی نیز تمرین برای پرواز با  تایفون‌ها را سال جاری  آغاز خواهد کرد.

این جت‌ها به عنوان ارتقای چشمگیر ظرفیت فعلی کویت از ۲۷ فروند جنگنده قدیمی اف-۱۸ هورنت عمل خواهند کرد. قرار است  تا پایان سال ۲۰۲۳، نیروی هوایی کویت  ناوگان جنگنده های پیشرفته بال ثابت خود را ۲ برابر کرده و قابلیت‌های خود را به میزان قابل توجهی تقویت کند، اما انتظار اولیه این بود که بیش از نیمی از تایفون‌ها و همه سوپر هورنت‌ها تا پایان سال ۲۰۲۲ در خدمت کویت باشد.

تعطیلی ناشی از کرونا که از اوایل سال ۲۰۲۰ بر زنجیره تامین و بهره وری نیروی کار در تمام صنایع در سراسر جهان تاثیر گذاشت، همچنین کار روی زمین برای ایجاد زیرساخت‌های لازم برای اسکان و راه اندازی جنگنده‌ها در دو پایگاه هوایی در کویت تاثیر گذاشت.

«علی الهاشم» تحلیلگر دفاعی مستقر در کویت، گفت: «دستیابی به هواپیماهای جنگی هورنت و تایفون، توانایی نیروی هوایی کویت را تقویت کرده و آن را به سطح کاملا جدیدی خواهد رساند. اما انتقال سوپر هورنت به کویت به دلیل تاخیر در زیرساخت‌های پایگاه هوایی "احمد الجابر" به دلیل همه‌گیری، بیشتر از زمان  برنامه‌ریزی شده طول می‌کشد.»

به گفته «عبدالله الفودری» فرمانده سابق نیروی هوایی کویت، انتخاب سوپرهورنت برای جایگزینی حرکتی طبیعی و منطقی است

الفودری گفت: «عربستان سعودی و عمان هواپیمای یوروفایتر تایفون را خریداری کرده بودند و قطر نیز در حال بررسی آن بود و اخیراً اقدام به خرید کرده است. ایده این است که نیروهای هوایی شورای همکاری خلیج فارس به راحتی قابل همکاری خواهند بود و همچنین در صورت خریدهای یکسان، می‌توانند با قطعات یدکی یکدیگر را پشتیبانی کنند».

نیروی هوایی کویت در سال ۲۰۱۷ قرارداد ۸.۷ میلیارد دلاری تایفون را با لئوناردوامضا کرد و شامل خرید ۲۲ فروند هواپیمای تک سرنشین و ۶ فروند هواپیمای دو نفره، به علاوه پشتیبانی آموزشی و عملیاتی و همچنین ایجاد زیرساخت برای استقرار هواپیماهای جنگی در پایگاه هوایی علی السالم بود.

قرارداد فروش نظامی خارجی بالقوه ۱۰ میلیارد دلاری با ایالات متحده برای خرید ۲۲ فروند اف-۱۸ جدید تک سرنشینه و ۸ فروند اف-۱۸ دو سرنشینه  به علاوه بسته بزرگی از سلاح‌ها، حسگرها سال ۲۰۱۶ امضا شد.

نیروی هوایی کویت کماکان خواب سوپرهورنت و تایفون را می‌بیند

سوخو-۳۵

چندی قبل برخی وبگاه‌ها مدعی احتمال فروش جنگنده‌های «سوخو-۳۵ اس ایی» از سوی روسیه به ایران شدند. وبگاه آمریکایی «۱۹۴۵» نوشت که روسیه درخواست‌هایی برای فروش جنگنده‌های سوخو-۳۵ SE از سوی ترکیه و الجزایر دریافت کرده اما با توجه به وضعیت هشداردهنده خاورمیانه این کشور خواستار فروش این جنگنده‌های چند منظوره به ایران است.

در این گزارش ادعایی آمده است که روسیه دستکم ۲۴ فروند جنگنده سوخو-۳۵ را به ایران می‌فروشد. این جنگنده‌ها در ابتدا قرار بود به مصر فروخته شوند، اما آمریکا، مصر را تهدید به تحریم کرد. بنابراین ۱۵ فروند از این نوع جنگنده‌ها که اینک آماده شده ممکن است تا اوایل سال آینده میلادی و براساس قرار داد دو جانبه عازم ایران شوند. هنوز در این زمینه گزارش جدیدی منتشر نشده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
    3 1
    خدایش جنگنده سوخوي 35 خیلی زیباست از همه جنگنده ها زیباتره
  • IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    3 0
    ترکیه اجازه خرید سوخو 35 را ندارد. هنوز دارد به خاطر اس 400 پس گردنی میخورد و تنبیه می شود.ترکیه پول هواپیما خریدن هم دیگر ندارد ، به ورشکستگی و گدایی افتاده است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس