بررسی کلیات لایحه بودجه 1401 در مجلس

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه لایحه بودجه عدالت‌محور نیست، گفت: دولت در کمیسیون تلفیق به این پرسش که قرار است نرخ دلار در سال آینده چه عددی باشد، پاسخ نمی‌دهد.

به گزارش مشرق، روح اله ایزدخواه در جلسه علنی امروز (یکشنبه ۱۹ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: امروز یوم‌الحساب دولت بوده و مهمترین تصمیم سالانه مجلس در حال شکل‌گیری است؛ مجلس امروز مطالبه‌گر است نه دولت. باید شعارها و صحبت‌های آقای رئیسی را که پیش از این مطرح کرد در لایحه ارزیابی کنیم.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کلیات لایحه بودجه با وجود تغییرات جزئی خوب، ۵ ایراد اصلی دارد، افزود: ما در مجلس نمی‌توانیم این ایرادات را اصلاح کنیم بنابراین باید لایحه بودجه به دولت بازگردد تا شاکله آن دوباره نوشته شود چرا که بودجه دلاریزه شده است. حال این سوال مطرح می‌شود که تقویت پول ملی چگونه در این لایحه محقق شده است.

ببینید:

فیلم/ رئیسی: «پرداخت نامتوازن» همه را رنج می‌دهد

وی با بیان اینکه نرخ محاسبه دلار در بودجه امسال ۱۱ هزار و۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده، حال آن که در بودجه سال آینده ۲۳ هزار تومان محاسبه شده است، ادامه داد: آیا این پیش‌بینی به معنای بالا بردن کف قیمت دلار نیست؟ دولت با چه تدبیری به دنبال کنترل نرخ ارز خواهد بود.

ایزدخواه تصریح کرد: واردات در سال آینده با نرخ ETS محاسبه می شود، این یعنی شاهد ۵ برابر تورم کالاهای وارداتی خواهیم بود، به این معنا که در سال آینده بهای کالاهای اساسی و وارداتی گران می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح این پرسش که آیا تورم‌های چندگانه موجود در لایحه بودجه به دشمن پالس نمی‌دهد که تورم تحریمی را به سایر تورم‌ها بیافزاید و با این امر شاهد پول داغ باشیم، تصریح کرد: نکته مهم قدرت خرید مردم است که یارانه نقدی آن را جبران نمی‌کند، باید به این سوال پاسخ داده شود که با ۴۵ هزار تومان یارانه سال ۸۹ مردم می‌توانستند چند کیلو مرغ خریداری کنند و امسال با این مبلغ می‌توانند چند کیلو مرغ بخرند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه یارانه نقدی قدرت خرید مردم را جبران نمی‌کند، ادامه داد: دولت در کمیسیون تلفیق به این پرسش که قرار است نرخ دلار در سال آینده چه عددی باشد، پاسخ نمی‌دهد. اگر به سراغ نرخ‌های آزاد رویم میل به گران کردن دلار در دولت ایجاد می‌شود تا با گران کردن آن کسری بودجه خود را جبران کند.

وی با طرح این پرسش که تقویت پول ملی که مورد تأکید مقام معظم رهبری است در لایحه بودجه چگونه اتفاق می‌افتد، افزود: تمام درآمد دولت از حذف ارز حدود ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است، آیا دولت نمی‌توانست این اعتبار را از بانک‌ها که مراکز تجاری بزرگ می‌سازند یا شرکت‌هایی که ۱۶۰ هزار میلیارد تومان از محل گران شدن ارز سود کردند، دریافت کنند.

ایزدخواه تصریح کرد: مطرح می‌شود که ارز ترجیحی به هدف اصابت نکرده، اگر این ادعا درست است چگونه با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی قیمت مرغ دو برابر می شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه ارز ترجیحی با ارز جهانگیری متفاوت است، ادامه داد: در حال حاضر به ۷ قلم کالای اساسی ارز ترجیحی پرداخت می‌شود که ممکن است با حذف این یارانه اتفاقاتی مانند آنچه در قزاقستان رخ داد، بیفتد، چه کسی در دولت مسئولیت حذف ارز ترجیحی را به عهده می گیرد.

نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: برخی آقایان که در دولت مسئولیت ندارند و انتصاب به مراجعی دارند، اعلام می کنند که در سال آینده ارز تک‌نرخی می‌شود این در حالی است که بودجه هنوز در مجلس تصویب نشده است.

وی با بیان اینکه بودجه عدالت‌محور نیست، اضافه کرد: در حال حاضر ۲۵ میلیون نفر زیر خط فقر هستند، دولت توضیح دهد که با این لایحه چه تعداد از این افراد کاهش می‌یابد.

ایزدخواه با بیان اینکه از اقتصاد مقاومتی و جهش در تولید حرف در بودجه زده نشده، ادامه داد: نگاره‌های مکتب پولی شیکاگو همچنان حاکم بر بودجه است و دولت فقط به کسری بودجه خود توجه کرده و به نکاتی مانند رفع تبعیض طبقاتی و رکود حاکم بر تولید بی‌توجه بوده است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه این روند در ادامه روند گذشته است، تصریح کرد: تکنوکرات‌ها در ۳۰ سال گذشته دولت را ضعیف کردند،نسبت مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی از ۲۵ درصد ابتدای انقلاب به ۱۱ درصد سقوط کرده این در حالی است که این عدد در اروپا به صورت متوسط ۲۵ درصد است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه در حال حاضر ۶ میلیون نفر شاغل غیررسمی داریم که از آنها حمایت نمی‌شود، تصریح کرد: برخی افراد نسبت به درآمدهای دولت کم اظهاری می کنند که این مسئله باید در شورای امنیت رسیدگی شود، چرا در شرایطی که وضعیت فروش نفت مناسب است برخی نسبت به درآمد دولت کم اظهاری می کنند.

وی با اشاره به توهمی و ضد تولید بودن لایحه بودجه ادامه داد: سیاست‌های ارائه تسهیلات برای تولید و رشد از دوره خاتمی منحرف شده است، این بودجه منجر می‌شود که کشور به سمت توافق سوق داده شود و با شعارها رئیس جمهور مبنی بر دولت مردمی و ... ناسازگار است.بودجه با مبانی دولت قبل نوشته شده است و من این بودجه را بودجه آقایان نوبخت و روحانی می دانم و معتقدم باید با بازگرداندن بودجه به دولت، بودجه آقای رئیسی را دریافت کنیم.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۱
    0 0
    بودجه نویس از بازماندگان احمدی نژاد ملعون است .وزیر که بودجه نویس نیست. بنده خدا مریض است بزارید بده پی درمانش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس