رئیسی مجلس نمایه

رئیس‌جمهور با بیان اینکه همگرایی بین مجلس و دولت یک ضرورت برای رفع مشکلات مردم است، گفت: انتظار همه دلسوزان این است که این همگرایی صورت بگیرد.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور صبح امروز (یکشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به منظور دفاع از کلیات لایحه بودجه ۱۴۰۱ ضمن تسلیت ایام  فاطمیه، گرامیداشت یاد شهدای ۱۹ دی ماه و قیام مردم قم و گرامیداشت شهید سلیمانی اظهار داشت: حضور امروز بنده در مجلس و میان نمایندگان محترم به منظور احترام به قانون و آیین نامه مجلس و تبیین لایحه بودجه ۱۴۰۱ است.

ببییند:

عکس/ حضور رئیسی در صحن علنی مجلس

رئیسی عنوان کرد: روز تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۱، ابعاد و شاخص‌های این بودجه را بیان کردم. دو بار حضور رئیس‌جمهور برای دفاع از بودجه در مجلس شورای اسلامی، مسبوق به سابقه نبوده است اما از باب احترام به آیین‌نامه مجلس و اجابت دعوت مجلس بار دیگر برای تبیین بودجه ۱۴۰۱ در مجلس حضور پیدا کردم.

همگرایی دولت و مجلس خواست مردم است

رئیس‌جمهور با بیان اینکه رئیس سازمان برنامه و بودجه مشروح بودجه ۱۴۰۱ را ارائه خواهد کرد، گفت: امروز همگرایی میان مجلس شورای اسلامی و دولت ضرورتی است که در جهت رفع مشکلات مردم باید مورد توجه باشد. انتظار مردم و دلسوزان انقلاب این است که این همگرایی و هم پوشانی صورت گیرد.

رئیسی افزود: در مواردی که این همکاری صورت می‌گیرد آهنگ مجلس و دولت یکی است؛ مانند تصویب قانون هسته‌ای در مجلس که دولت به دنبال اجرای آن است یا در قانون مسکن که از سوی مجلس تصویب شد و دولت هم به دنبال اجرای آن است که هم وعده آن و هم درخواست مردم است. در حمایت از دولت مواردی در مجلس تصویب و از سوی دولت در حال اجرایی شدن است.

ببییند:

فیلم/ تصمیمات مهم برای حل مشکلات کشور

وی با تاکید بر اینکه همسویی و همراهی دولت و مجلس خواست مردم است و یکی از جلوه‌های مهم آن لایحه بودجه به عنوان سند مالی کشور است، تصریح کرد: امروز انتظار و امید مردم به دولت است تا مشکلات را مرتفع کند تا زندگی آنها تسهیل شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه مردم انتظار دارند هر روزی که می‌گذرد مشکلات کاهش پیدا کند، خاطرنشان کرد: در این باب اقداماتی انجام شده و تلاش دولت بر این است که وعده‌های داده شده‌اش تحقق عینی و عملی پیدا کند و به وعده‌هایش عمل شود و در عمل پایبند به وعده‌های خود باشد.

رئیسی با اشاره به عملکرد دولت در زمینه کنترل و مدیریت ویروس کرونا در کشور اظهار کرد: باید نسبت به آنچه در کشور در برخورد با ویروس کرونا اتفاق افتاد شکرگزار باشم تا به لطف خدا دیگر موفقیت های بعضی از کشورها و غربی‌ها را به رخ ما نکشند. به لطف خدا امروز کشور پایین‌ترین سطح ابتلا و فوتی را دارد.

وی اضافه کرد: امروز برغم شرایطی که در همسایگی ما و بعضی از کشورهای غربی وجود دارد این است که با همت مردم، پیگیری مسئولان و عنایت پروردگار باعث شده امروز شاهد وضعیت کاملا متفاوتی در ایران اسلامی و صیانت از جان مردم باشیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه کنترل تورم امروز خواست مردم و مسئولان است بیان کرد: در رابطه با تورم که خواست مردم و همه دلسوزان است، کنترل تورم در حال انجام است و سیر نزولی تورم آغاز شده است. در تاریخ پنجاه، شصت ساله کشور این میزان تورم بی نظیر بوده است و امروز سیر صعودی تورم به سیر نزولی تبدیل شده که به زودی به کاهش قیمت‌ها و تورم در حوزه‌های مختلف خواهد انجامید.

صادرات غیر نفتی ۴۰ درصد افزایش یافته است

رئیسی با اشاره به افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی عنوان کرد: روند افزایشی ۴۰ درصدی صادرات غیر نفتی در کشور از دیگر اقداماتی است که باید نسبت به آن تلاش کرد تا این میزان و سهم افزایش پیدا کند زیرا سهم ما در اقتصاد منطقه بسیار بالا است.

ببییند:

فیلم/ افزایش ۴۰ درصدی صادرات غیرنفتی

بازگشت ارز حاصل از صادرات

وی ادامه داد: صادرات نفتی و میعانات امروز در حال افزایش است که بعضاً گله‌مند بودند که نمی‌شود و امکان‌پذیر نیست اما با کمک خداوند انجام شد و ارز حاصل از صادرات در حال بازگشت به منابع ارزی کشور است. گفته می شد امکان صادرات نفت نیست یا پول آن باز نمی‌گردد اما با افزایش صادرات نفتی و بازگشت وجوه حاصل از صادرات این مشکل مرتفع شده است.

توازن در سیاست خارجی در دولت سیزدهم در حال انجام است

رئیسی با اشاره به تحقق وعده دولت در راستای تعامل با کشورهای همسایه تصریح کرد: توازن در سیاست خارجی به ویژه تعامل با همسایگان در حال انجام است. امروز ثابت شده است که جمهوری اسلامی به دنبال توازن است و روابط اقتصادی و تجاری ما با برخی از کشورهای منطقه در این مدت به سه برابر افزایش پیدا کرده است.

ببییند:

فیلم/ رئیسی: «پرداخت نامتوازن» همه را رنج می‌دهد

وی بیان کرد: موضوع مهم دیگر افزایش اعتماد مردم به دولت است که سرمایه بسیار بزرگی است و قابل تعویض با هیچ چیز دیگر نیست. ما اگر مشکلاتی اعم از سیل و زلزله و حمله سایبری داشتیم با اعتماد مردم این وضعیت را پشت سر گذاشتیم و امروز خود غربی‌ها و آنهایی که به دنبال تحریم بودند هم می‌دانند مهمترین موضوعی که دولت آن را پیگیری کرده، خنثی کردن تحریم‌ها بوده است.

حرکت توامان دولت در دو جبهه خنثی‌سازی و رفع تحریم‌ها

رئیس‌جمهور حرکت دولت در دو جبهه خنثی سازی تحریم‌ها و لغو تحریم‌ها از ابتدای آغاز به کار دولت سیزدهم را مورد اشاره قرار داد و گفت: رفع تحریم‌ها در یک حرکت عزتمندانه دنبال می‌شود و مهمتر از همه آن است که ما هیچگاه تحریم‌ها و تهدیدها را مانع خود ندانیم.

وی اضافه کرد: امیدوار هستیم کار با اعتماد و حمایت مردم و در کنار هم قرار داشتن مسئولان دولت، مجلس و دستگاه‌های مختلف کشور بتواند به نتیجه برسد. اعتقاد و باور ما این است و بارها رهبر حکیم و فرزانه به ما آموختند که اگر با قدرت، اعتقاد و اتکال به خدا و امید به داشته‌های کشور کار را دنبال کنید قطعا پیروز هستید و به نتیجه خواهید رسید. تجربه چند ماهه ما نشان می‌دهد این خط سیر درست است و به نتیجه خواهد رسید و جواب خواهد داد.

هدف‌گیری دولت رشد ۸ درصدی اقتصادی است

رئیس جمهور گفت: در رابطه با بودجه ۱۴۰۱ همانطور که در جلسه گذشته اشاره کردم، هدف‌گیری دولت رشد ۸ درصدی اقتصادی است و امیدوار هستیم که این اقدامات، ما را به این میزان از رشد برساند زیرا سال‌های گذشته مشکلات جدی داشتیم و شاهد رشد کمتر از یک درصد بودیم و این میزان با کمک و همراهی مجلس و دولت امکان پذیر است تا به موجب آن و در سایه رشد ۸ درصدی اشتغال ایجاد شود و چرخ های تولید بیش از این به حرکت در بیاید و بسیاری از دغدغه ها در کشور رفع شود.

رئیسی هدف‌گیری مهار تورم و کاهش آن در بودجه ۱۴۰۱ را مورد اشاره قرار داد و خاطرنشان کرد: این موضوع از مسائل مهمی است زیرا ما نباید شاهد فقیرتر شدن فقیر و غنی تر شدن غنی باشیم و این روند باید به نحوی اتفاق افتد که سفره و معیشت مردم آسیب نبیند.

در ابتدای دولت سیزدهم از ۸ میلیارد دلار ارز ترجیحی چیزی باقی نمانده بود

وی با اشاره به بحث در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی پیرامون ارز ترجیحی بیش از سایر مباحث بیان کرد: ارز ترجیحی که دغدغه همه ما است به درستی در کمیسیون تلفیق مورد بحث قرار گرفته است. مستحضر هستید زمانی که کار را در دولت آغاز کرده بودیم از ۸ میلیارد دلاری که پیش‌بینی کرده بودید چیزی باقی نمانده بود. یعنی در نیمه دوم سال مبلغی برای ارز ترجیحی برای دولت باقی نمانده بود و طبیعتاً دولت اگر می خواست به آنچه در قانون پیش‌بینی شده عمل کند باید بدون جبران، ارز ترجیحی را حذف می کرد.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه خط قرمز دولت، سفره مردم و معیشت مردم بوده و هست، گفت: ما نمی توانستیم به اقتصاد بازار و زندگی مردم شوک وارد کنیم. این موضوع در جلسات مختلف دولت، و ستادهای اقتصادی دولت و جلسات سران قوا مطرح شد و در رفت و برگشت های صورت گرفته مقرر شد روند ارز ترجیحی در چند ماه آتی ادامه پیدا کند و برای جبران آن باید مقدماتی تمهید شود.

رئیسی اضافه کرد: نظراتی در این زمینه مطرح شد و شورای عالی هماهنگی اقتصادی برای صورت گرفتن این کار هم نظر شدند. خدمت مقام معظم رهبری که موضوع مطرح شد ایشان فرمودند نظر مجلس در این رابطه اخذ شود و ایشان سخن بسیار حکیمانه ای فرمودند. بعد از فرمایش ایشان موضوع را دولت مطرح کردیم و به عنوان لایحه دو فوریتی در دولت تصویب شد.

حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم کار درستی نیست

رئیسی گفت: اول اینکه ادامه دادن ارز ترجیحی برای چند ماه آتی در دولت تصویب شد و دوم اینکه باید ببینیم در صورت حذف آن، جبرانش برای مردم چگونه باشد. حذف ارز ترجیحی بدون جبران برای مردم به ویژه خانواده‌های نیازمند کار درستی نیست.

وی ادامه داد: در لایحه مربوط به ارز ترجیحی هر دو نکته مطرح و لایحه تقدیم مجلس شد اما مجلس رای به فوریت ندادند و فوریت را رد کردند و تبدیل به لایحه عادی شد.

رئیس‌جمهور افزود: ترجمان رای به عدم فوریت لایحه دولت این بود که طبق قانون باید ارز ترجیحی حذف شود.

رئیسی ادامه داد: من شرحی برای ریاست مجلس نوشتم و گفتم که در جلسه برای نمایندگان بیان شود که عدم رای به فوریت لایحه به این معنا است که ارز ترجیحی باید حذف شود.

وی افزود: نتیجه این قضیه این است که ارز ترجیحی حذف شود اما ما این کار را به مصلحت ندانسته و به نظر می‌رسد که این همان شوک وارد کردن به بازار است و طبیعتاً مرتبط با سفره و معیشت مردم است. این مساله خط قرمز ما است.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: خداوند به مقام معظم رهبری طول عمر با عزت بدهد که این مشکل را حل کردند تا ما بتوانیم وضعیت اقتصادی فعلی را ادامه بدهیم تا تعیین تکلیف قطعی شود.

رئیسی ادامه داد: اما در خصوص ارز ترجیحی دوستان حتما بدانید که باورمان این است که اگر ارز ترجیحی قطع شود حتماً باید برای جبران آن در زندگی مردم و به ویژه نیازمندان به طور جدی فکری کرد؛  حذف ارز ترجیحی بدون اینکه فکری برای سفره و زندگی مردم شود، امکان پذیر نیست. این‌ها حتما همراه با هم هستند.

وی گفت: در این رابطه سازمان برنامه و بودجه با صاحبنظران اقتصادی در مجلس و ریاست محترم مجلس جلسات بسیاری داشتند تا در این رابطه همفکری شود و مجلس و دولت با هم بتوانند مسائل را حل کنند؛ چه در خصوص مواردی که تاکنون مطرح شده و چه مباحثی که الان مورد بحث دوستان است.

نمی‌خواستیم به مردم شوک وارد کنیم

رئیسی ادامه داد: حتماً ابعاد مختلف این موضوع باید مورد بحث قرار گیرد تا تصمیمی گرفته شود که هم رشد اقتصادی را به همراه داشته باشد و هم به معیشت مردم شوک وارد نشود و هم نظام پولی و مالی کشور را در یک انضباط کامل قرار دهد.

وی ادامه داد: این تصمیم برای این بود که هم به معیشت مردم شوک وارد نشود و هم بتواند نظام اقتصادی، پولی و مالی کشور را در یک انضباط کامل قرار دهد و به سمت مقاصد حرکت کند؛ این موضوع حتما مورد حمایت ما است.

رئیسی گفت: لذا آنچه که در این رابطه در مجلس تصویب شود، باتوجه به نگاهی که دوستان در دولت دارند و با همفکری و همگرایی حتماً می‌توان این مسائل را دنبال کرد.

عدالت در پرداخت‌ها مورد حمایت ماست

رئیس‌جمهور تصریح کرد: از نکات دیگری که در کمیسیون تلفیق و صحن مجلس در مورد آن بحث بود، مسئله عدالت در پرداخت‌ها است که این مطلب درستی است.

وی افزود: من در گذشته نیز بارها از همین تریبون خدمت شما و ملت عزیزمان عرض کردم که یکی از دغدغه‌های ما در دولت این مسئله است.

رئیسی تصریح کرد: تفاوت پرداخت در بین کسانی که مدارک تحصیلی و شغل های تقریباً یکسانی دارند و همچنین مشاغل سخت، پرداخت‌های نامتوازن است و مردم، کارکنان، ما و شما را را رنج می‌دهد.

رئیس‌جمهور گفت: لذا هر طرحی در جهت عدالت در پرداخت حقوق و مزایا به کارکنان دولت که بتواند عدالت را در این رابطه تضمین کند، مورد حمایت ما است.

وی افزود: لذا دانشگاهیان، معلمان، کارکنان قوه قضائیه و همه‌ی کسانی که به نام دولت و حکومت و نظام اسلامی مشغول به کار هستند، مورد توجه قرار خواهند گرفت.

رئیسی گفت: یک نظام عادلانه پرداخت از نیازهای جدی کشور است تا همه کارکنان احساس کنند عدالت برقرار است و مورد حمایت ما هستند. در این رابطه هر فکر و اندیشه‌ای که در مجلس مطرح شود، مورد تایید است.

رئیس‌جمهور، نظام حقوقی عادلانه را یکی از دغدغه‌های اصلی کارکنان دولت دانست و گفت: دولت خودش را موظف به پیگیری و دنبال کردن پرداخت‌های عادلانه می‌داند.

رئیسی، فقرزدایی را از دیگر دغدغه‌های دولت دانست و گفت: فقرزدایی دغدغه ما است و هر طرحی که در رابطه با ریشه‌کن کردن فقر باشد، مورد حمایت و اهتمام دولت است.

وی ادامه داد: در خصوص بودجه مسائل و نظرات مختلفی وجود دارد و دولت آمادگی دارد که این مسائل را در کمیسیون‌های تخصصی و با حضور نمایندگان و کارشناسان دولت مورد بررسی قرار دهد و آنچه مجلس تصمیم بگیرد برای دولت قابل احترام است.

رئیس‌جمهور گفت: اجرای عدالت مسئله دیگری است که باید به آن توجه کنیم. درباره عدالت مطالب بسیاری مطرح شده و همه ما درباره آن سخنرانی کرده‌ایم اما سخن ما درباره اجرای عدالت است. اجرای عدالت باید در کام مردم شیرین بیاید و بدانند که اجرای تصمیمات، زندگی آنها را متحول می‌کند. بر این اساس، اجرای عدالت در پرداخت حقوق‌ها یکی از خواسته‌های دولت است که البته دشمنان نمی‌خواهند بگذارند که این مهم اجرایی شود.

رئیسی تصریح کرد: علی‌رغم شرایط موجود، تحریم و تهدیدهای دشمن که می‌خواستند کشور را متوقف کنند، من شرایط را بسیار مناسب و آینده را روشن می‌بینم. آینده برای تصمیم‌گیری‌های مهم که با همکاری دولت و مجلس باید گرفته و اجرا شود.

وی ادامه داد: ما ناگزیریم برای رفع مشکلات کشور تصمیمات مهم بگیریم زیرا این تصمیمات مهم می‌تواند ما را از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب نزدیک و نزدیک‌تر کند.

رئیس‌جمهور، دغدغه‌های نمایندگان در خصوص بودجه را به‌جا دانست و گفت: دغدغه شما نمایندگان خواست مردم است که با همکاری و همفکری دولت و مجلس می‌توان این دغدغه‌ها را برطرف کرد و در نهایت هر آنچه در مجلس تصویب شود، مورد احترام دولت خواهد بود.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    ح... ق... عضو تیم کارشناسی مذاکرات جاسوس غرب است مواظب باشید
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    دلار در سراشیبی، چه میکنه دولت رییسی. دست مریزاد
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    0 0
    ازاد سازی قسمتی از پول های ایران هویج استکبار است. بعد از ان نوبت چماق است است. به هوش باشید . با دوستان که نفوذ اطلاعاتی دارند همفکری نمائید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس