کد خبر 1343133
تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰
همه تفاهم‌نامه‌های ۱۴گانه ایران و قطر در یک نگاه

به‌رغم پیش‌بینی امضای ۵ تا ۷ تفاهم‌نامه همکاری در سفر رئیسی به دوحه، شمار تفاهم‌نامه‌ها به ۱۴ سند افزایش یافت که می‌توان آن را نمود عینی سیاست دولت مردمی در دیپلماسی فعال همسایگی دانست.

به گزارش مشرق، در 6 ماه گذشته که دولت سیزدهم قدرت اجرایی کشور را در اختیار گرفته، تلاش‌هایی برای گسترش و تقویت رابطه جمهوری اسلامی با همسایگان انجام داد. با همین هدف، «سید ابراهیم رئیسی» در این مدت کم فعالیت دولت سیزدهم به چند کشور همسایه و حوزه پیرامونی ایران سفر کرد و این سفرها بیشتر به سرزمین‌های شمالی مرزهای جمهوری اسلامی بوده است.

سفر آقای رییسی به قطر اولین سفر خارجی رییس‌جمهور به یک کشور حوزه شورای همکاری خلیج فارس است که با استقبال بسیار خوبی همراه بوده است. از زمان محاصره قطر از سوی برخی دوستانش در شورای همکاری خلیج فارس روابط ایران با این کشور رو به توسعه گذاشت و نوعی اعتماد متقابل بین دو کشور برقرار شد.

قطر از کشورهای همسایه است که اشتراکات بسیاری با جمهوری اسلامی ایران دارد که با وجود این اشتراکات و روابط باثبات، میزان مراودات اقتصادی دو کشور بسیار پایین است؛ لذا سفر رییس‌جمهور به دوحه برای افزایش این ظرفیت‌ها و توسعه و تثبیت روابط دو کشور بسیار مهم است.

امضای ۱۴ تفاهم‌نامه در ۸ حوزه

سفر رئیسی به دوحه اگرچه با محوریت حضور در سران مجمع ابرصادرکنندگان گازی جهان بود اما توسعه و تحکیم روابط با قطر و افزایش حجم تبادلات تجاری و اقتصادی به یک میلیارد دلار و گسترش همکاری‌های دو کشور در دیگر زمینه‌ها هم در دستور کار رییس‌جمهور کشورمان قرار داشت.

در جریان سفر رئیسی به قطر، تفاهم‌نامه‌های قابل توجهی امضا شد؛ تفاهم‌نامه‌هایی با موضوعات رسانه و فرهنگ، همکاری‌های کنسولی و دیپلماتیک، انرژی، امور بنادر و دریانوردی، آموزش، ورزش و جوانان، گردشگری، و اقتصاد و تجارت که در حضور تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر و سید ابراهیم رئیسی رییس‌جمهور ایران، به امضای وزیران مربوطه رسید.

البته نخست قرار بود ۵ تا ۷ تفاهم‌نامه در این سفر امضا شود اما با توجه به همکاری نزدیک هیأت‌ها و روابط سطح بالای دو کشور، شمار آنها به ۱۴ تفاهم‌نامه و سند رسید که این حجم از توافق در حقیقت نمود عینی سیاست دولت مردمی مبنی بر دیپلماسی فعال همسایگی است.

نخستین برنامه اجرایی توافق‌نامه فرهنگی و هنری میان دو کشور به مدت دو سال، برنامه‌های اجرایی همکاری رادیویی و تلویزیونی بین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه رسانه‌ای قطر دو تفاهم‌نامه امضا شده با محور رسانه و فرهنگ است.

در حوزه همکاری‌های کنسولی و دیپلماتیک هم سه تفاهم‌نامه لغو روادید برای سفرهای دیپلماتیک به ویژه بین دولت‌های دو کشور، تفاهم‌نامه درباره مشاوره‌های سیاسی حول امور مورد اهتمام دو طرف و وزارت‌های خارجه ایران و قطر، و تفاهم‌نامه با موضوع آموزش دیپلماتیک بین مرکز مطالعات سیاسی و بین‌المللی وابسته به وزارت امور خارجه ایران و مراکز علمی دیپلماسی وابسته به وزارت خارجه قطر به امضای مسئولان سیاست خارجی دو کشور رسیده است.

عنوان تفاهم‌نامه امضا شده در بخش انرژی هم تفاهم‌نامه مشترک میان شرکت توانیر ایران و مؤسسه عمومی قطر در برق و آب است.

تفاهم‌نامه مشترک حمل و نقل دریایی دو دولت ایران و قطر، توافق میان شرکت‌های قطری مدیریت‌بندی (بندرگاه قطر) و مؤسسه دریانوردی و امور بندرگاهی ایران و همچنین توافق همکاری مشترک میان دو کشور در خصوص راه خشکی نیز سه توافق‌نامه ایران و قطر در حوزه امور بنادر و دریانوردی است.

ایران و قطر همچنین توافقی برای همکاری در زمینه آموزش و آموزش عالی و پژوهش علمی امضا کردند.

اولین برنامه اجرایی توافق و همکاری مشترک در خصوص جوانان و ورزش به مدت دو سال، تفاهم‌نامه امضا شده مربوط به وزارت ورزش و جوانان است و در حوزه گردشگری هم توافق در زمینه گردشگری بین دو دولت جمهوری اسلامی ایران و قطر امضا شد.

وزیران اقتصادی دو کشور هم‌ توافق‌نامه‌ای در زمینه همکاری مشترک پیرامون مناطق آزاد بین شورای‌عالی مناطق آزاد صنعتی و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و مؤسسه مناطق آزاد قطر و تفاهم‌نامه همکاری در زمینه استاندارد بین سازمان ملی استاندارد ایران و مؤسسه عمومی استاندارد قطر به امضا رساندند.

بی تردید اگر برای توسعه روابط با حوزه خلیج فارس و به‌ویژه سه کشور قطر، امارات و عمان راهبرد خوبی داشته باشیم، با پیگیری‌های مستمر می‌توانیم تحولی در روابط با دوستانش در حوزه خلیج فارس ایجاد کنیم که این توسعه روابط، نه تنها می‌تواند به اهمیت نقش ایران در منطقه بیفزاید، بلکه دست رژیم صهیونیستی و نقش مخربش با هدف تخریب روابط ایران با همسایگان را تا حد زیادی قطع کند و بکاهد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس