کاهش موارد اختلافی در مذاکرات وین

مذاکرات لغو تحریم‌ها در وین در حالی دنبال می‌شود که بر اساس تازه ترین ارزیابی‌ها از وین، قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان اذعان دارند که موارد داخل پراتنز یا موارد اختلافی میان هیئت‌ها رو به کاهش است.

به گزارش مشرق، مذاکرات وین در دور هشتم روز گذشته دهمین روز خود را به پایان رساند. بر اساس اظهارات دیپلمات‌های حاضر در وین، گفت‌وگوها در فضای رو به جلو در جریان است و جلسات روسای هیئت‌های مذاکره‌کننده و کارشناسان در روزهای اخیر شتاب گرفته است.

روز گذشته (شنبه) نشست کارگروه کارشناسی رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان ایران و گروه ۱+۴ در حالی در هتل کوبورگ شهر وین برگزار شد که هیئت‌های حاضر به صورت دو و چند جانبه دیدارهایی برگزار کردند.

کاهش موارد اختلافی در مذاکرات وین

در نشست‌های کارشناسی دیروز، طرف‌ها آخرین وضعیت گفت‌وگوها برای رفع موثر و قابل راستی تحریم‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند.

در این جلسات طرف‌ها سرگرم تعیین چارچوب‌ها، شاخص‌ها و ملاک‌های راستی‌آزمایی لغو تحریم‌ها و ضمانت درخصوص عدم تکرار اقدامات غیرقانونی ایالات متحده متمرکز هستند.

دیروز همچنین در ادامه رایزنی‌های دور هشتم مذاکرات وین، مذاکره‌کنندگان جدید انگلیس و آلمان با علی باقری رئیس هیئت مذاکره‌کننده کشورمان دیدار و گفت‌وگو کردند.

تغییر نماینده آلمان به دلیل روی کار آمدن دولت جدید این کشور و تغییر نماینده انگلیس به دلیل بازنشستگی مذاکره‌کننده قبلی صورت گرفته است.

پس از این دیدارها، جلسه‌ای نیز با حضور آقای باقری، انریکه مورا معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و روسای سه هیئت اروپایی (از جمله هر دو مذاکره‌کننده جدید و دو مذاکره‌کننده پیشین انگلیس و آلمان) در هتل کوبورگ برگزار شد.

کاهش موارد اختلافی در مذاکرات وین

پیش از ظهر شنبه نیز کارگروه کارشناسی رفع تحریم در سطح کارشناسی تشکیل جلسه داد. همزمان جلسات کارشناسی دو و چندجانبه نیز در موضوعات مختلف ادامه دارد.

 این جلسات بر اساس توافقی برگزار می‌شود که در آخرین نشست کمیسیون مشترک برجام صورت گرفت و نمایندگان کشورهای مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها بر اولویت داشتن موضوع لغو تحریم‌های غیر قانونی و ظالمانه تاکید کردند.

علی باقری مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در پایان نشست روز گذشته به خبرنگاران خاضر در وین گفت که گفت‌وگوها با محوریت لغو تحریم‌ها جریان دارد و موارد اختلافی موسوم به پرانتزهای باز، رو به کاهش است.

کاهش موارد اختلافی در مذاکرات وین

مذاکره‌کننده ارشد روسیه نیز در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد روند مذاکرات لغو تحریم‌ها در توییتی نوشت که مذاکرات رو به جلو جریان دارد. سرعت گفت‌وگوها زیاد نیست اما به صورت تدریجی پیش می‌رود.

این دیپلمات روس عنوان کرد که سایر طرف‌های مذاکره کننده نیز ارزیابی مشابهی نسبت به روند مذاکرات دارند.

وی در شب‌های گدشته در گفت‌وگو با خبرنگاران مستقر در مقابل هتل کوبورگ بیان داشت که بر اساس ارزیابی مسکو، دست یابی به توافق نهایی تا ماه فوریه امکان پذیر است. وی اضافه کرد که نه تنها روسیه بلکه سایر طرف‌ها هم اذعان دارند که گفت‌وگوها در حال پیشرفت است.

کاهش موارد اختلافی در مذاکرات وین

البته باید به این نکته توجه داشت که سرعت در مذاکرات، تنها تابع عملکرد طرف ایرانی نیست و شواهد مختلفی نشان می‌دهد که پیشروی کند در مذاکرات، عدم آمادگی طرف غربی در عمل به تعهدات خودش است.

این نکته نیز قابل توجه است که طرفی که از برجام خارج شده، آمریکا است و بعد از آن نیز طرف‌های اروپایی به تعهدات خود عمل نکردند؛ نتیجتاً این آمریکا و سه کشورهای اروپایی هستند که برای از میان برداشتن موانع در به نتیجه رسیدن مذاکرات، نخستین گام را بردارند.

ایران تاکنون با ارائه متون سعی کرده است برای سرعت بخشیدن به مذاکرات حسن نیت نشان بدهد؛ اما ظرف‌های غربی که ابتکار عملی در دست ندارند، در تلاشند با جنگ روانی و بازی مقصرنمایی، ایران را عامل کندی مذاکرات نشان بدهند.

باید دید که در ادامه مذاکرات غربی‌ها تمایلی به سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها خواهند داشت یا نه.

مذاکرات لغو تحریم‌ها، ششم تا نهم دی‌ماه در وین برگزار شده و پس از یک وقفه کوتاه سه روزه به دلیل تعطیلات سال نو میلادی، در ۱۳ دی‌ماه مجدداً در وین آغاز شده و همچنان در جریان است.

بر اساس آنچه که به گوش می‌رسد، قریب به اتفاق هیئت‌های مشارکت‌کننده در گفت‌وگوها، به رو به جلو بودن مذاکرات را دارند و در صورتی که طرف‌های غربی دست از مقصرنمایی ایران و تعیین ضرب الاجل‌های ساختگی بردارند، زمان زیادی تا احیای توافقات سال ۹۴ باقی نمانده است.

ایران تاکید دارد هرچقدر طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد و اراده جدی تری برای پذیرش ساز وکارهای مد نظر جمهوری اسلامی ایران در لغو تحریم‌ها داشته باشد به ویژه در دو موضوع راستی آزمایی و تضمین، در مدت زمان کوتاه‌تری می‌توانیم به توافق دست پیدا کنیم.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 6
    برای تضمین باید مکانیزم ماشه رابرای ایران وطرفیت لحاظ کرد وخسارت ناشی را ازطریق دادگاه ها وسازمانهای بین المللی مشخص کرد
  • IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 5
    اگه دست من بود اولا میگفتم چون شما با فعالیت های قانونی هسته ای ما مشکل دارید ما وقت و حوصله نداریم بلند شیم هزینه کنیم بیاییم اونجا شما بیایید اینجا بینم حرف حسابتون چیه دوما ما حرف پنهان نداریم اگه اومدید به طور زنده و شفاف حرف حساب ما و حرف زور شما برای دنیا پخش میشه تا مردم دنیا قضاوت کنن.
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    2 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.
  • DE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    3 0
    در روز ششم مذاکرات چه گذشت/ برنامه ریزی کردند برای روز هفتم. مثل پنجمین روز که منتظر روز ششم بودند. / لغو تحریم معنی ندارد چون تحریمها باز باز میگردند و امریکا کافیست دایم تهدید کند به باز گشت تحریمها باز زندگی مردم شرطی میشود و غربگدایان‌ اعصاب برای مردم نمیگذارند و دایم به کمک کدخدایشان ملت را تهدید میکنند و سعی میکنند کسی جرات سرمایه گذاری نداشته باشد تا شاید اوضاع باز قمر در عقرب شود و بتوانند سری بالا کنند.. تنها راه رهایی ایران از برجام چای فقط و فقط اقتصاد مقاومتی و بی اثر کردن تحریمهاست. از مصرف کنده ذلیل بنزین با نخبگان انقلابی بسیجی جهادی رسیدیم به صادر کننده بنزین با تمام کارشکنی های غربگدایان و با توکل به خدا و علم دانشمندان متعهد انقلابی رسیدیم به غنی سازی ۲۰٪ و اکنون ۶۰٪ و صدها و هزاران اختراع و اکتشاف با وجود تحریمها.این نظر به درون و جوانان این سرزمین، همان اقتصاد مقاومتی ست که رهبر عظیم الشان انقلاب حضرت آقا میفرمایند. بی اثر کردت تحریمه آری التماس برای لغو تحریمها هرگز.
  • IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 0
    اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد؛ به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند؛ آنجایی که ضربه نمی‌زنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست می خورَد، قطعاً ضربه می خورَد. هر جایی که کارهایمان را منوط کردیم به همراهی غرب، ناموّفق ماندیم؛ هر جایی که بدون اعتماد به غرب، خودمان قد عَلَم کردیم و حرکت کردیم موفّق شدیم. در قضیّه‌ی هسته‌ای، آمریکایی‌ها انصافاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند؛ واقعاً وقاحت را از حد گذرانده‌اند: جلوی چشم همه از برجام خارج شدند، حالا جوری حرف می زنند انگاری که ایران از برجام خارج شده، و جوری طلبکاری می کنند که انگار ما تعهّدات را به هم زده‌ایم! مدّت ها در مقابل این حرکت آمریکایی‌ها هیچ حرکتی از طرف ایران انجام نگرفت؛ بعد از گذشت مدّتی، با اعلام، با توجّه، برخی از تعهّدات کنار گذاشته شد؛ برخی، نه همه. آن ها به تعهّدشان عمل نکردند. کشورهای اروپاییِ همراه با آمریکا هم همین جور؛ آن ها هم از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ آن ها هم مثل آمریکایند لکن در مقام زبان بازی و حرف زدن طلب کارند؛ همیشه طلب کارند. گویا این ما بودیم که مدّتها مذاکره را به مسخره گرفتیم و تعهّداتمان را زیر پا گذاشتیم و عمل نکردیم؛ این کاری است که آن ها کردند. و دولت کنونی آمریکا هم هیچ فرقی با دولت قبلی ندارد؛ یعنی همین چیزی که الان این ها در زمینه‌ی مسائل هسته‌ای از ایران مطالبه می کنند، همان چیزی است که ترامپ مطالبه می کرد، که آن روز مسئولین بالای دولتی می گفتند که امکان ندارد، عاقلانه نیست و مانند اینها. امروز این ها همان را می خواهند؛ هیچ تفاوتی نکرده. او با یک زبان می گفت، اینها با یک زبان دیگری می گویند. باید به این ها توجّه کرد. انصافاً آمریکا در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، یک گرگ درنده است؛ ظاهر، دیپلماسی است و لبخند و حرف زدن و حرف های گاهی اوقات حق به جانب ادا کردن، امّا باطن قضیّه‌ یک گرگ، یک گرگ وحشیِ درنده که در خیلی از جاهای دنیا انسان مشاهده می کند؛ البتّه گاهی گرگ، گاهی روباهِ حیله‌گر؛ به شکل های مختلف درمی‌آید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس