«ضیق وقت» در مذاکرات وین؛ کدام طرف سرعت‌گیر است؟

روند کند پیشرفت مذاکرات که غربی‌ها از آن گلایه دارند بیشتر به آمادگی خود آنها برای اجرای تعهداتشان بستگی دارد تا ایران.

به گزارش مشرق، از زمان شروع مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین، دولت‌های غربی بارها سعی کرده‌اند از بازی با عنصر زمان به عنوان تاکتیکی برای راه‌اندازی جنگ روانی و اعمال فشار بر تیم مذاکره‌کننده ایران استفاده کنند.

از هشتم آذرماه که اولین دور مذاکرات در دولت رئیسی آغاز شده چندین بار ضرب‌الاجل‌های زمانی به شکل‌های مختلف از زمان مقام‌های کشورهای غربی مطرح شده.  

مثلاً روز یازدهم آذرماه در حالی که چند روز از آغاز مذاکرات می‌گذشت  «آنتونی بلینکن»، وزیر خارجه آمریکا گفت: «ظرف چند روز آینده متوجه خواهیم شد ایران در گفت‌وگوها جدی است یا خیر.»

 در دور بعدی گفت‌وگوها رسانه‌ها اینطور گزارش دادند که ضلع غربی مذاکرات وین با توجه به نزدیک بودن پایان سال میلادی به صورت تلویحی فرجه انتهای دسامبر را به عنوان فرصت باقی مانده برای دستیابی به توافق مطرح کردند.  

با نزدیک شدن به پایان دسامبر، وبگاه پولیتیکو به نقل از برخی «مقام‌های نزدیک به مذاکرات» مدعی شد که پنجره مذاکرات تا پایان ماه ژانویه یا اوایل ماه فوریه بسته خواهد شد.  

طرف‌های غربی بازی با گزینه زمان را اینطور در بسته استدلالی خود گنجانده‌اند که سرعت حرکت مذاکرات کندتر از سرعت پیشرفت برنامه هسته‌ای ایران است و در صورت ادامه این روند، در یک مقطع زمانی برجام دیگر در بردارنده همان «منافع منع‌اشاعه‌ای»  در سال ۲۰۱۵ نخواهد بود.  

محور دیگر در تبلیغات کشورهای غربی این است که این تنها تیم ایران است که عامل کندی مذاکرات است و حرکت رو به جلو در گفت‌وگوها تنها وابسته به انجام اقداماتی از سوی ایران است.  

با این حال، نکته‌ای که در این استدلال به عمد به آن اشاره‌ای نمی‌شود این است که سرعت مذاکرات تنها تابع عملکرد طرف ایرانی نیست، به ویژه آنکه شواهد مختلفی در حال حاضر حاکی از آن است که عامل کندی مذاکرات عدم آمادگی طرف غربی برای عمل به تعهداتش است.  

به عنوان نمونه این نکته‌ اکنون مورد تصریح تقریباً همه طرف‌ها قرار دارد که پیشرفت‌هایی که تا به حال در مذاکرات صورت گرفته هم مربوط به بخش‌هایی است که تعهدات ایران را شامل می‌شود.

در دور قبلی مذاکرات، «انریکه مورا»، معاون دبیر اجرایی سرویس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و برخی دیگر از طرف‌های مذاکره‌کننده در اروپا بر این مسئله تصریح کردند که پیشرفت‌های حاصل‌شده در بخش مربوط به تعهدات هسته‌ای ایران است و بخش رفع تحریم‌ها که مربوط به تعهدات طرف مقابل است پیشرفتی نداشته است.  

از طرف دیگر، توجه به این نکته نیز لازم است که  طرفی که از برجام خارج شده آمریکا طرف‌هایی که بعد از آن خروج به تعهداتشان عمل نکرده‌اند کشورهای اروپایی بوده‌اند، بنابراین، به حکم منطق، این طرف‌های غربی هستند که باید نخستین گام را برای از میان برداشتن موانع مذاکرات بردارند.  

این مسئله به اندازه‌ای آشکار است که چند روز پیش یک دیپلمات غربی هم در گفت‌وگو با پایگاه پولیتیکو به آن اذعان کرد. او در گفت‌وگو با این پایگاه خبری تصریح کرد از آنجا که آمریکا به صورت یکجانبه از برجام خارج شده احتمالاً لازم خواهد بود که واشنگتن «نخستین گام معنادار» را برداشته و برخی از تحریم‌ها علیه تهران را کاهش دهد.

در این میان، برخی وقفه‌ها هم در گفت‌وگوها اتفاق افتاده‌اند که ایران عامل هیچ‌یک از آنها نبوده است.  

به عنوان مثال، در جدیدترین دور مذاکرات، گفت‌وگوها به دلیل تعطیلات پایان سال میلادی به مدت چند روز معلق شد. قبل‌تر از آن هم شرکت نمایندگان برخی کشورهای اروپایی در اجلاس گروه هفت باعث ایجاد وقفه‌هایی در مذاکرات وین شده بود.  

مسئله دیگری که به صورت مستقیم به کندی مذاکرات ارتباط دارد ضرورتی است که آمریکا و کشورهای اروپایی برای هماهنگ کردن مواضع خود با رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تعریف کرده و روند تصمیم‌گیری خود را بیش از پیش دشوار و پیچیده کرده‌اند.

نگاهی به وضعیت مذاکرات هم موید این گزاره است: ایران تا کنون در گفت‌وگوها با ارائه متون مکتوب و پاسخ‌های سریع در جهت سرعت بخشیدن به روند گفت‌وگوها برآمده، حال آنکه برخی گزارش‌ها حاکی است طرف‌های غربی عملاً در برخی موارد ابتکار عملی نداشته‌اند و توسل به خبردرمانی و عملیات روانی را در دستور کار قرار داده‌اند.     

در چنین شرایطی به نظر می‌رسد روند کند پیشرفت مذاکرات که غربی‌ها از آن گلایه دارند بیشتر به آمادگی آنها برای اجرای تعهداتشان بستگی دارد تا ایران. لذا باید دید که در روزهای آینده غربی‌ها تمایلی به سرعت بخشیدن به مذاکرات خواهند داشت یا خیر.  

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۹
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس