کد خبر 1326195
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
ماراتن مذاکرات وین و آزمون سخت سنجش اراده غرب

مذاکرات رفع تحریم‌ها در حالی پیش می‌رود که با پیچیده‌تر شدن مباحث، به آزمونی سخت برای سنجش اراده طرف‌های مقابل به ویژه غرب، برای عبور از مسائل مورد اختلاف تبدیل شده است.

به گزارش مشرق، کارشناسان ایران، گروه ۱+۴ و اتحادیه اروپا دیشب (چهارشنبه) برای نخستین بار در دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها، در چارچوب کارگروه سوم موسوم به تدابیر اجرایی ملاقات کردند. این جلسه با هدف ارزیابی و بررسی پیشرفت‌های حاصل‌شده و تصمیم گیری درباره نحوه اجرای تعهدات طرفین تشکیل شد. جلسه قبل در دور هفتم مورخ ۲۱ آذر ماه برگزار شده بود.

البته جلسات کارگروه‌ها در دو حوزه رفع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای از ابتدای مذاکرات جریان داشته و کارشناسان به طور روزانه در این دو زمینه بحث و تبادل نظر می‌کنند.

اما برگزاری جلسه کارگروه تدابیر اجرایی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که یک منبع اروپایی پیشتر گفته بود این نشست‌ها هنگامی برگزار می‌شود که «تصویر روشنی درباره دو موضوع تحریم‌ها و مسائل هسته‌ای حاصل شده باشد». بنابراین این تحول در کنار اظهار نظر اخیر علی باقری کنی مذاکره کننده ارشد ایران درباره کاهش مسائل مورد اختلاف در گفت‌وگوها به این معناست که مذاکرات در مسیر درست و رو به جلو جریان دارد.

به گفته سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه گفت‌وگوها در چهار حوزه رفع تحریم ها و اجرای تعهدات، تضمین ها، راستی آزمایی و همچنین رفع تحریم ها و موضوع هسته ای پیشرفت هایی داشته است.

او با بیان اینکه در برخی از حوزه ها پیشرفت ها کم و در برخی حوزه‌ها پیشرفت ها زیاد بوده است گفت: «امروز توپ در زمین غربی هاست که نشان دهند که به وین آمده اند تا در کمترین زمان به یک توافق خوب رسیم. ما برای رسیدن به یک توافق خوب و تحقق خواسته ها و منافع ملت ایران به وین رفته ایم»

دور هشتم مذاکرات رفع تحریم‌ها از دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۰ آغاز شده است.  تیم ایرانی با هدف تسریع در روند گفت‌وگوها، ابتکارها و پیشنهادهای سازنده‌ای را در مذاکرات ارائه می‌کند، اما شنیده‌ها حاکیست که طرف‌های غربی با وجود بهبود نسبی و اندک، همچنان منفعلانه عمل می‌کنند. آن ها مدام از کوتاه بودن زمان و پیشرفت اندک در مذاکرات سخن گفته، اما در عین حال بر روند رو به جلوی گفت‌وگوها تاکید دارند.

گفته می‌شود که غربی‌ها در میز مذاکره دائما رویکرد متغیری را در پیش گرفته و تجدید نظر در پیشرفت‌های حاصل‌شده را طلب می‌کنند. به گفته افراد آشنا با فضای مذاکرات، این عادت ناپسند طرف‌های غربی است که معمولا در میانه مذاکرات سعی می کنند طرف مقابل خود را برای گرفتن امتیاز هر چه بیشتر تحت فشار قرار دهند.

نمونه آن اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه بود که گفت با وجود برخی پیشرفت هایی که در پایان دسامبر ۲۰۲۱ حاصل شد، هنوز از دست یابی به توافق نهایی فاصله داریم.  ژان ایو لودریان در جلسه روز سه‌شبنه استماع پارلمان فرانسه گفت: مذاکرات ادامه دارد. اما  خیلی کند است و این مساله باعث ایجاد شکافی می شود که فرصت یافتن راهکار مورد نظر در راستای تامین منافع تمامی طرف‌ها را به خطر می اندازد.  به گفته او، «در پایان ماه دسامبر کمی پیش رفت حاصل شد اما هنوز از پایان مذاکرات فاصله داریم».

این درحالیست که اصل وضع موجود، ناشی از یک بحران ساختگی و غیرضروری است که ۳۰ سال پیش با ابزارسازی بی دلیل آمریکا تحت تاثیر رژیم صهیونیستی از قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و همدستی تروئیکا درباره برنامه اتمی ایران ایجاد شد. ایران برای کاهش تنش‌ها موافقت کرد که نگرانی‌ها در مورد برنامه هسته‌ای خود را با شرکت در مذاکرات سازنده (که منجر به توافق برجام سال ۱۳۹۴ شد)، کاهش دهد.

جمهوری اسلامی ایران پس از امضای توافقی با گروه ۱+۵ در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم های ظالمانه، به عنوان کشوری مسئولیت پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مساله در ۱۶ گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مورد تائید قرار گرفت.  

اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید در ژانویه ۲۰۱۷ (دی ماه ۱۳۹۵) و پس از چند اقدام مقدماتی، نهایتاً با اتخاذ مواضع مغایر با مفاد برجام، با خروج یکجانبه و غیرقانونی آمریکا از آن در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ (۸ می ۲۰۱۸)، در دو مرحله تحریم‌های ثانویه آن علیه ایران بازگردانده شد.

ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد تا برای تحقق این وعده تلاش کنند. اما بعد از بی عملی طرف‌های اروپایی تعهداتش را ذیل برجام در چند گام کاهش داد و اعلام کرد که در صورت اجرای کامل تعهدات طرف‌های مقابل و رفع تحریم‌ها به اجرای تعهداتش باز می‌گردد.

جمهوری اسلامی ایران با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین حداکثر شجاعت و بصیرت خود را به منصه ظهور گذاشته و انتظار دارد که طرف‌های مقابل رویکرد مسئولانه و اقدامات معتبری را برای جبران اشتباهات گذشته بردارند.

درحالی که مذاکرات به گردنه تصمیم‌گیری‌های سخت سیاسی برای طرف‌های غربی رسیده، ضروری است که طرف مقابل با برداشتن گام‌های معنادار و اقدام محور تمایل معتبر خود را برای دستیابی به توافق نشان دهند.  آنها باید طبق تجربه بدانند که مقصر نمایی جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات کارساز نیست و ادامه مسیر برای دست یابی به توافق نهایی در انتظار اقدامات عملی آن هاست.

میخائیل اولیانوف مذاکره کننده ارشد روسیه دیشب با کنایه به اظهار نظر اخیر وزیر امور خارجه فرانسه درباره کندی روند مذاکرات وین در توئیتی نوشت: اگر گفت وگوها خیلی کند پیش می رود، تا حدی تقصیر شماست. رویکرد خود را به طور انتقادی بازنگری کنید و احتمالاً روند سریعتر پیش خواهد رفت.

این اظهارات شاهدی بر این مدعاست که طرف‌های غربی به عنوان مقصر کندی گفت‌وگوها باید تصورات نادرست، سوگیری ها و تعصبات غلط را که در تضاد با مذاکرات حرفه‌ای است کنار گذاشته و اقدامات اعتمادساز و معتبری را صورت دهد.

جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که اگر طرف‌های غربی در مذاکرات اراده و جدیت نشان دهند «می توان در کمترین زمان ممکن به توافق خوب، قابل اتکا و پایدار رسید»

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 0
    بارها تجربه کرده‌ایم که آمریکا شیطان بزرگ است و وعده‌هایش جز دروغ و فریب‌کاری نیست. اخیراً هم دیدیم که آمریکایی‌های عهد شکن، در برجام بسیار وقیحانه عمل کردند. کشورهای اروپایی همراه با آمریکا هم، از لحاظ عهدشکنی و بداخلاقی کمتر از آمریکا نیستند؛ اما در مقام زبان‌بازی و حرف‌زدن همیشه طلب کارند. آن‌ها در پشت صحنه‌ی دیپلماسی، گرگ درنده و روباه حیله‌گر هستند. تجربه‌ی برجام در دولت قبل به ما نشان داد که اعتماد به غرب جواب نمی‌دهد، لذا ما به غربی‌ها هیچ اعتمادی نداریم و معتقدیم که به ما کمک نمی‌کنند و هر جا بتوانند ضربه می‌زنند. البته از آنجا که عدو شود سبب خیر اگر خدا خواهد؛ می دانیم که وجود تحریم‌ها گرچه ظاهراً مشکلاتی جزئی را برای ما ایجاد می‌نماید، اما سبب می‌شود که ما به اقتصاد مقاومتی اهمیت بیشتری بدهیم و در نتیجه با قوی شدن در حوزه‌ی اقتصاد بتوانیم تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر سازیم؛ در حالی که اگر تحریم‌ها به فرض محال برداشته هم بشود، باز هم بالاخره باعث رخوت و شرطی شدن اقتصاد نفتی کشور شده و ما را به دشمنان وابسته نگه می‌دارد. لذا اطمینان داریم که سازش و وابستگی هیچگاه مشکلات ما را به‌طور اساسی حل نخواهد کرد؛ و با این وصف هیچ علاقه و عجله‌ای هم برای یک توافق جدید، حتی اگر مثلاً خوب هم باشد، نداریم. اما چنانچه بنا باشد توافقی حاصل شود، باید نه یک توافق خوب، بلکه یک توافق عالی و در حد شأن ملت مقاوم، صبور و سلطه‌ناپذیر ایران باشد. در این توافق باید بر اساس سیاست قطعی، تمام تحریم‌ها لغو شود؛ زیرا معتقدیم تمام تحریم‌ها به هر بهانه و با هر برچسبی که وضع شده است ناعادلانه، ظالمانه، مؤثر و غیرقانونی است. نمی‌توان تحریم‌ها را تقسیم بندی به حوزه‌های مختلفی مثل هسته‌ای و غیر هسته‌ای نمود؛ یا آن‌ها را به تحریم‌های قبل و بعد از خروج آمریکا از برجام تقسیم نمود. سیاست قطعی اعلام شده از طرف رهبر معظم انقلاب در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت‌های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، باید کلمه‌به‌کلمه و موبه‌مو به‌طور شجاعانه اجرا گردد.
  • IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۳
    2 0
    باید شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم‌ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن‌ها از منطقه و عدم حمایت آن‌ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا سه کشور اروپایی یا آمریکا با بازگشت صوری به برجام، نتوانند از این امتیاز یک‌طرفه به‌ضرر ما سوءاستفاده کنند و درصورتی که بخواهند چنین کاری کنند باید از برجام خارج شده، اجرای پروتکل الحاقی را کنار گذاشته و از پیمان عدم اشاعه‌ی هسته‌ای خارج شویم. مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرارداد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، خنثی‌سازی و بی‌اثرسازی تحریم‌ها، و حذف آقایی دلار از چرخه‌ی اقتصاد کشور باشد. لذا ضمن حمایت از تیم مذاکره‌کننده، درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، مقاومت مقتدرانه در برابر فشارها و تهدیدات غرب و رژیم صهیونیستی، و مقابله به مثل لازم با طرف‌های غربی تا رسیدن به یک توافق عالی با مشخصات فوق‌الذکر یا نپذیرفتن هرگونه توافق دیگر است.
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۴
    0 0
    ایران در زمان حکومت پهلوی خاکریز آمریکا در مقابل شوروی بود و این خاکریز بعد از انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ از دست آن خارج شد و آمریکا مجبور به دور شدن از مرزهای جنوبی شوروی شد. اما بعدها در دوران تحریم اینبار ایران خاکریز روسیه در مقابل آمریکا شد و روسیه از کارت ایران در مقابل آمریکا استفاده نمود. ولی مسئله اینجاست و اینکه روسیه تصور می کند اگر روزی تحریم ها برداشته شود و مشکلات ایران با غرب برطرف شود دیگر این خاکریز از دست آن خارج خواهد شد و احتمال دارد این خاکریز بر علیه خودش استفاده شود. بنابراین روسیه به این سادگی ها از دست دادن چنین خاکریز مهمی را تحمل نخواهد کرد و موقعی که ببیند این خاکریز دیگر از دستش می رود ممکن است در فکر تکه و پاره کردن آن باشد بخاطر اینکه تهدیدات از خاکریزهای کوچک به مراتب کمتر از یک خاکریز بزرگ می باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس