کد خبر 1323946
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۲
ادامه جنجال‌ها بر سر پگاسوس در لهستان/ اعتراف دولت به خرید نرم افزار جاسوسی اسرائیلی

دولت لهستان اعتراف کرده که نرم افزار جاسوسی پگاسوس را خریداری کرده و در عین حال استفاده از آن علیه اپوزیسیون را رد کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه سایتونگ"، یاروسلاو کاچینسکی، معاون نخست وزیر لهستان و رهبر حزب حاکم قانون و عدالت در مصاحبه‌ای به خرید نرم افزار جاسوسی پگاسوس از رژیم صهیونیستی اعتراف کرد.

وی در عین حال اتهام به دولت لهستان مبنی بر استفاده از این نرم افزار علیه اپوزیسیون در جریان مبارزات انتخاباتی در سال ۲۰۱۹ را رد کرد.

این مقام لهستانی در این باره گفت: سرویس های لهستانی این دستگاه جاسوسی را در اختیار دارند.

یاروسلاو کاچینسکی همچنین اظهار داشت: این نرم افزار برای مبارزه با جرم و جنایت و فساد در بسیاری کشورها مورد استفاده قرار می گیرد. وی گفت: این اقدامات تحت کنترل دادگاه ها و دادسراها است.

بیشتر بخوانید:

جاسوسی امارات از همسر خاشقچی با جاسوس‌افزار صهیونیستی

وی همچنین گفت: سیستم نظارت برای چنین فعالیت هایی در لهستان یکی از سختگیرانه ترین ها در اروپا است. وی ادعاهای اپوزیسیون برای جاسوسی با این نرم افزار از آن ها در جریان انتخابات را هیاهویی بر سر هیچ و پوچ دانست و گفت: نیازی به تشکیل یک کمیسیون تحقیق پارلمانی برای بررسی اتهامات علیه دولت وجود ندارد.

انتشار این اخبار و اطلاعات که دولتمردان لهستان آن را «اتهام» می‌خوانند طی هفته‌های اخیر سر و صدای زیادی در این کشور به پا کرده است.

منتقدانِ خرید نرم‌افزار جاسوسی پگاسوس در لهستان این ماجرا را نوعی «رسوایی» می‌دانند و آنرا با تحقیقات بر سر رسوایی «واترگیت» که در نهایت به استعفای ریچارد نیکسون، رئیس جمهوری وقت ایالات متحده در سال ۱۹۷۴ منجر شد، مقایسه می‌کنند.

پگاسوس در واقع یک بد افزار جاسوسی است که شرکت اسرائیلی «ان اس او» طراح و تولید کننده آن است و قابلیت نصب روی گوشی‌های تلفن همراه را دارد.

یک پروژه تحقیقاتی پیشتر با مشارکت جمعی از روزنامه‌نگاران فرانسوی، بریتانیایی و آمریکایی و نیز سازمان عفو بین‌الملل دست به افشای عملیات جاسوسی صورت گرفته از طریق این بدافزار زده بود که بر اساس اطلاعات منتشر شده شماری از سیاستمداران و فعالان حوزه رسانه‌ قربانی آن بودند.

گروه تحقیقاتی موسوم به Citizen Lab مستقر در کانادا استفاده از بدافزار پگاسوس برای جاسوسی از سه شهروند لهستانی، از جمله کریستوف بریزا، سناتور حزب اصلی اپوزیسیون در این کشور در جریان مبارزات انتخاباتی سال ۲۰۱۹ را تایید کرده است.

سازمان عفو بین‌الملل هم روز جمعه اعلام کرد که اطلاعات مستقلی در اختیار دارد که نشان می دهد پگاسوس از کریستوف بریزا جاسوسی کرده است. این سازمان گفت: این یافته ها تکان دهنده است اما تعجب آور نیست.

عفو بین‌الملل خواستار توقف صادرات، فروش، انتقال و استفاده از این تکنولوژی جاسوسی در سراسر دنیا شد، تا یک چارچوب قانونی محکم در راستای حقوق بشر ایجاد شود. این سازمان اعلام کرد: استفاده از نرم افزار پگاسوس در لهستان دلیلی برای نگرانی جدی نه تنها برای سیاستمداران بلکه کل جامعه مدنی لهستان است.

"دونالد تاسک"، رهبر اپوزیسیون در لهستان در اواخر ماه دسامبر از بحران عمیق دموکراسی در کشورش سخن گفت و خواستار تشکیل کمیته ای تحقیقاتی برای بررسی جاسوسی های احتمالی دولت لهستان با پگاسوس از سیاستمداران اپوزیسیون شد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس