کد خبر 1323269
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۷
اتحادیه اروپا نمایه

اتحادیه اروپا و ارمنستان با صدور بیانیه‌هایی جداگانه ضمن ابراز نگرانی از وضعیت قزاقستان خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اعتراضات شدند.

به گزارش مشرق، در پی افزایش ناآرامی‌ها در قزاقستان، اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای با اعلام اینکه تحولات قزاقستان را از نزدیک دنبال می‌کند، خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اعتراضات از طریق گفتگوی فراگیر بین همه طرف‌ها با احترام به حقوق شهروندان شد.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود از همه طرف‌ها خواست تا خویشتن داری کرده و از اقداماتی که منجر به تشدید خشونت می‌شود، خودداری کنند. این اتحادیه همچنین ضمن به رسمیت شناختن حق تظاهرات مسالمت آمیز، از مقامات قزاقستان خواست که به حق اساسی اعتراض مسالمت آمیز و تناسب در استفاده از زور هنگام دفاع از منافع امنیتی مشروع خود احترام بگذارند و به تعهدات بین المللی پایبند باشند.

بیشتر بخوانید:

ورود واحدهای پیشتاز سازمان پیمان امنیت جمعی به قزاقستان

اتحادیه اروپا در انتها از قزاقستان خواست تا در چارچوب توافقنامه مشارکت و همکاری اتحادیه اروپا و این کشور، به تعدات خود از جمله آزادی مطبوعات و دسترسی به اطلاعات آنلاین و آفلاین احترام بگذارد.

از طرفی دیگر نیز وزارت امور خارجه ارمنستان با صدور بیانیه‌ای از درگیری‌های مسلحانه در قزاقستان ابراز نگرانی کرد و نفوذ گروه‌های تروریستی در اعتراضات مردمی را نگران کننده خوانده و خواستار روندی دیپلماتیک برای حل این مشکل شد.

این وزارتخانه خاطرنشان کرد که لازم است برای جلوگیری از درگیری‌های بیشتر و احیای فضای لازم برای حل مسالمت آمیز ناآرامی ها، از جمله سازماندهی راهپیمایی‌های مسالمت آمیز برای شهروندان و استفاده از حق آزادی بیان، اقدامات لازم صورت گیرد.

اعتراضات در قزاقستان در روزهای آغازین سال جدید میلادی در حالی آغاز شد که ساکنان شهرهای ژان اوزن و آکتائو یکی از شهرهای نفت خیز قزاقستان، به افزایش دو برابری قیمت سوخت اعتراض کردند. این تظاهرات به شهرهای دیگر نیز در آلماتی، پایتخت این کشور کشیده شده و در نهایت به درگیری با نیروهای امنیتی منجر شد.

در پی این اعتراضات، روسیه و متحدان این کشور در سازمان امنیت پیمان جمعی، پس از درخواست «قاسم جومارت توکایف» رئیس جمهور قزاقستان برای کمک، نیروهای حافظ صلح اعزام کردند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس