ریابکوف: نتیجه گیری سریع مذاکرات امنیتی با غرب برای روسیه اهمیت زیادی دارد

معاون وزیر خارجه روسیه با تأکید بر قاطعیت مسکو در مذاکرات مربوط به تضمین‌های امنیتی با شرکای غربی، گفت: ما روی نتیجه سریع این رایزنی‌ها حساب می‌کنیم، برای اینکه اقدامات مخرب آمریکا و ناتو وضعیت امنیتی روسیه را تغییر اصولی داده است.

به گزارش مشرق، "سرگئی ریابکوف" معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه «ایزوستیا»، چاپ مسکو که صبح امروز (پنج‌شنبه) منتشر شد، اعلام کرد که مقامات مسکو روی دستیابی به نتیجه نسبتاً سریع مذاکرات با شرکای غربی درباره تضمین‌های امنیتی حساب می‌کند، البته اینکه امکان پیشرفت سریع تا چه میزان واقع بینانه باشد، پس از نخستین سری رایزنی‌های برنامه ریزی شده در هفته آینده با طرف‌های آمریکایی، ناتو و در چارچوب سازمان امنیت و همکاری اروپا مشخص خواهد شد.

لازم به یادآوری است، مذاکرات پیرامون مسائل امنیتی در اروپا بصورت دوجانبه بین نمایندگان روسیه و ایالات متحده قرار است در تاریخ ۱۰ ژانویه (۲۰ دی ماه) در ژنو برگزار شود. ریابکوف ریاست هیئت نمایندگی روسیه و "وندی شرمن" معاون اول وزیر خارجه آمریکا نیز سرپرست تیم مذاکره کنندگان کشورش را برعهده خواهند داشت. رایزنی‌ها در این خصوص در چارچوب شورای مشترک روسیه-ناتو و در سازمان امنیت و همکاری اروپا  نیز ۱۱ و ۱۲ ژانویه (۲۱ و ۲۲ دی ماه) انجام خواهد گرفت.

ریابکوف توضیح داد: «طبق برنامه ریزی‌های انجام شده، ما هفته آینده نخستین نشست ها در این رابطه را برگزار می‌کنیم و طی آنها منطق حاکم بر رویکردهای خود را تشریح کرده و عواملی که بدون آنها بطور کلی نمی‌توان به هر گونه پیشرفت سازنده‌ای امیدوار بود را ثبت خواهیم کرد. در شرایط کنونی، مهمترین نکته برای ما آشنا شدن و تعیین مواضع طرف‌های مقابل است. ما فعلاً تفاسیر بسیار کلی از سوی ایالات متحده، ناتو و دیگر کشورهای غربی می‌شنویم که برخی مفاد پیشنهادات مسکو مورد قبول نبوده و برخی موارد قابل قبول است. به گفته آنها، البته مذاکرات بسیار مهم است، ولی در عین حال روسیه باید اقداماتی در جهت کاهش وخامت اوضاع انجام دهد. در چنین رویکردی بذرهای منطقی کمی وجود دارد، به دلیل آنچه قبلاً هم بارها اعلام کرده‌ایم که دقیقاً گسترش بدون پایان و بسیار گسترده و ژئوپلیتیکی ناتو در کشورهای همسایه نزدیک ما و پدیدار شدن سامانه‌های تسلیحاتی پیشرفته در خاک آنها و فعال شدن بیش از اندازه مانورهای نظامی ناتو در نزدیکی مرزهای ملی ما غیرقابل انکار شده و وضعیت امنیتی برای کشور ما را تغییر اصولی داده و به همین دلیل، لازم است تا بر اساس دستور رئیس جمهور ولادیمیر پوتین، سریعاً اقدامی در این خصوص صورت بگیرد.»  

وی تأکید کرد که با توجه به این شرایط که امنیت ملی روسیه را بشدت تحت تأثیر منفی قرار داده، مواضع طرف روس در مذاکرات مربوط به تضمین‌های امنیتی کاملاً شدیدالحن و جدی خواهد بود و به‌رغم اظهارات مقامات واشنگتن و بروکسل، موضوع ادامه گسترش ناتو قطعاً در مذاکرات آتی مطرح و مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

سرگئی ریابکوف همچنین در پاسخ به سئوالی، یادآور شد که هنوز هیچ درکی از این مسئله وجود ندارد که چه زمان امکان دیدار حضوری روسای جمهوری روسیه و آمریکا فراهم خواهد شد، برای اینکه اقدامات زیادی می‌بایست برای فراهم سازی مقدمات چنین نشست سرانی انجام شود.

وی ادامه داد: «در شرایط فعلی بسیار دشوار است، حدس زد که امکان دیدار حضوری ولادیمیر پوتین و جو بایدن چه زمان فراهم خواهد شد. مسلماً ما در جریان مذاکرات آتی طبق دستورالعمل‌های تعیین شده اقدام کرده و گزارشات خود را به رهبران روسیه و آمریکا ارائه خواهیم داد. ادامه روند اوضاع به نتیجه رایزنی‌های اولیه بین نمایندگان دو کشور در ژنو بستگی خواهد داشت.»    

جو بایدن در اواخر ماه دسامبر (روزهای پایانی سال ۲۰۲۱) در پاسخ به سئوال خبرنگاران، بعید ندانسته بود که در همین ماه ژانویه (دی-بهمن) با ولادیمیر پوتین دیدار کند.

تلاش آمریکا برای گنجاندن مسئله تضمین‌های امنیتی در مذاکرات ثبات راهبردی

معاون وزیر امور خارجه روسیه در این مصاحبه همچنین اعلام کرد که ایالات متحده مایل بود تا موضوع تضمین‌های امنیتی روسیه را به بخشی از مذاکرات مربوط به ثبات راهبردی تبدیل کند، ولی این مسئله مورد رضایت مقامات مسکو قرار ندارد.

وی در عین حال تأکید کرد: «موفقیت در مذاکرات روسیه و آمریکا درباره ثبات راهبردی "بطور کامل" به پیشرفت در گفتگوهای دوجانبه در خصوص تضمین‌های امنیتی بستگی نخواهد داشت، هرچند این دو موضوع بی ارتباط با یکدیگر هم نیستند. ولی برخی مسائل مربوط به تضمین‌های امنیتی، منطبق بر مذاکرات دوجانبه مربوط به ثبات راهبردی نیست.»   

ریابکوف در پاسخ به سئوال دیگری گفت: «روسیه با جدیت وضعیت اتباع روسی در زندان‌های ایالات متحده را پیگیری می‌کند. ما مذاکراتی در این زمینه انجام داده و پیشنهادات خود درباره مشکل شهروندان روسی و آمریکایی که در زندان‌های دو کشور بسر می‌برند را به واشنگتن ارسال کرده و منتظر پاسخ آنها هستیم.»

وی یادآور شد: «برای ما مشخص است که اتهامات اتباع روسی در ایالات متحده غیرمستقیم و بسیار دور از ذهن هستند، ولی مقامات آمریکایی حاضر به دادن هیچ امتیازی در این خصوص نیستند و به همین دلیل پیشرفتی در مذاکرات حاصل نمی‌شود، در حالی‌که  بر اساس کنوانسیون شورای اروپا در این زمینه، این مشکلات به راحتی قابل حل و فصل شدن هستند. متأسفانه برخورد طرف آمریکایی در این خصوص با انگیزه‌های سیاسی همراه بوده و کاملاً اشتباه است.»

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس