مجلس از عملکرد شرکت آب و فاضلاب کشور تفحص می کند

نمایندگان مجلس با تقاضای گروهی از نمایندگان به منظور تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور موافقت کردند.

 به گزارش مشرق، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه ۱۴ دی) قوه مقننه گزارش کمیسیون عمران مبنی بر تصویب تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور را بررسی کرده و در نهایت با ۱۴۳ رای موافق با آن موافقت کردند.

محورهای این تحقیق و تفحص به شرح زیر است:

۱- علت تکرار حوادث خسارت بار اخیر بخاطر آب گرفتگی وسیع و گسترده در برخی مناطق شهری کشور و دلایل مسئولیت گریزی و پاسخگو نبودن شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در قبال این گونه رخدادها که مشکلات و آسیب های فراوانی برای مردم به همراه داشته، چیست؟

۲- علت وجود ضعف در نظارت و ارزیابی عملکرد و عدم تأثیرگذاری مناسب بر وضعیت کارکردی شرکت های آب و فاضلاب در خصوص نحوه هزینه کرد مبالغ برداشت شده از محل صندوق ذخیره ارزی و تأخیر در اجراء و اتمام پروژه های نیمه تمام نظیر آنچه که در خوزستان بر اساس ارزیابی های اخیر دیوان محاسبات کشور در گزارش صادره در این مورد قابل مشاهده می باشد و منجر به ارجاع آن به دادسرای دیوان جهت شروع رسیدگی به تخلّفات مالی و قراردادی گردیده، چیست؟

۳- دلایل بروز ضعف در مطالعه، برنامه ریزی و نظارت و هماهنگی در اجرای طرح های آب و فاضلاب برای تضمین رعایت ضوابط مربوطه و عدم مسئولیت پذیری و فقدان ایفاء نقش و تأثیر در مدیریت و نظارت بر ایجاد و بهره برداری از تأسیسات آب و فاضلاب (بعنوان نمونه پروژه احداث تصفیه خانه ششم آب تهران) کدام است؟

۴- علّت انفعال در افزایش بازدهی و بهره وری سرمایه و امکانات که زمینه ساز برای استفاده نامطلوب از اعتبارات دولتی و نیز حقوق عمومی شده و نیز ناکارآمدی در مدیریت صحیح سهام و سرمایه های صنعت آب و فاضلاب چیست؟

۵- نحوه عملکرد ناکارآمد در نظام انتصابات در رده های مختلف مدیریتی از بخش های عملیاتی و صف گرفته تا ستادی و غیر اجرائی که ضعف و نارسائی و عقب ماندگی را در کارنامه عملکردی برخی از شرکت های آب و فاضلاب استانی به شکل غیر قابل انکاری نمایان نموده است، چگونه است؟

۶- دلایل دور زدن قوه مقننه از طریق پیشنهاد، پیگیری و اجرای الحاق شرکت های آب و فاضلاب روستائی در شرکت های آب و فاضلاب شهری به اسم یکپارچه سازی و بر خلاف ماده ۱۹ قانون اجرای سیاست های کلّی اصل ۴۴ قانون اساسی، بدون اخذ مصوبه از مجلس شورای اسلامی کدام است؟

۷- نحوه هزینه کرد وجوهی که بصورت شهر به شهر بدون حسابرسی محل مصارف آن و بصورت خاص در قالب عناوین و اَشکال مختلف مازاد بر تعرفه های رسمی و مصوّب کشوری آب بها و فاضلاب بها از طریق اخذ مصوبه از شوراهای اسلامی شهر از مردم دریافت گردیده چگونه است؟

سید البرز حسینی نماینده خدابنده در مجلس در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در تذکری بیان کرد:‌ بحث آب در کشور یک موضوع اساسی است و امروز تقریبا به یک چالش مهم در سطح کشور تبدیل شده است و تأمین آب شرب نیز در خیلی از استان‌ها با مشکل مواجه است.

وی ادامه داد: مردم امروز دیگر از آب کشاورزی و صنعت نیز گذشته‌ اند و برای زنده ماندن به آب شرب نیاز دارند. در استان زنجان ۲.۵ میلیون مترمکعب آب ورودی به استان است و ۱.۵ میلیون مترمکعب آب سطحی در استان وجود دارد اما مردم تنها حق استفاده ۵۰ میلیون از این آب را دارند. در شهرستان بنده ۱۷ میلیون مترمکعب آب از زیر پای مردم کشیده می‌شود اما حق استفاده قطره‌ای از این آب به مردم داده نمی‌شود.

نماینده خدابنده در مجلس تصریح کرد: لازم است در خصوص موضوع آب در کشور یک بار برای همیشه بازنگری صورت گیرد. مدیریت این گونه حق مردم را سلب می‌کند. سران قوا باید به مسئله آب ورود داشته باشند چرا که یک موضوع اساسی برای کشور است. امروز هیچ سرمایه‌گذاری حاضر به سرمایه‌گذاری در استان بنده نیست. علیرغم اینکه ۲۰ سال معافیت مالیاتی در حوزه صنعت در نظر گرفته شده است اما تا سرمایه‌گذار شروع به کار می‌کند حوزه آب یقه او را می‌گیرد و به آن سهمی تخصیص نمی‌دهد.

سیدغنی نظری نیز در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد شرکت آب و فاضلاب کشور بیان کرد: امروز مشکل آب تنها به چندین استان در سطح کشور بازنمی‌گردد بلکه همه استان‌ها با چالش آب مواجه بوده و حتی در استان‌های پرآب نیز به دلیل ضعف مدیریتی ما با مشکل مواجه هستیم. اگر با هر گونه سوء‌مدیریت، سهل‌انگاری، بی‌احتیاطی و اقدام غیرکارشناسی در این حوزه برخورد جدی صورت بگیرد قطعا به سمت اصلاح حرکت خواهیم کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: متأسفانه دستگاه‌های اجرایی اینقدر تحقیق و تفحص را ضعیف تلقی می‌کنند که می‌گویند گزارشی تهیه شده و صرفا در مجلس خوانده می‌شود. در حالی که ما باید تحقیق و تفحص را جدی بگیریم و زمانی که نتیجه گزارشات به صحن مجلس ارائه می‌شود با افراد خطاکار برخورد جدی صورت گرفته و راهکارهای لازم برای برخورد قانونی پیش‌بینی شود.

نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مشکل اساسی کشور مدیرانی هستند که از یک جایگاه به جایگاه دیگر و از یک جناح به جناح دیگر رفته و دائمی هستند. وضعیت آب و فاضلاب کشور فاجعه‌بار است. کارمندان شرکت مهندسی آب و فاضلاب اصلا از وضعیت خود راضی نمی‌باشند. بیشترین پول در این کشور صرف حوزه آب و فاضلاب می‌شود. در حالی که تأثیری نیز به دنبال آن مشاهده نمی‌شود. باید تحقیق و تفحص در این حوزه با جدیت دنبال شده و نتیجه آن نیز روشن گردد.

تحقیق و تفحص باید منتج به اصلاح امور شود

محمدباقر قالیباف نیز در جریان بررسی تقاضای تحقیق و تفحص از شرکت آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: انجام تحقیق و تفحص یک ضرورت است و می‌توان گفت که تحقیق و تفحص یکی از ابزارهای مهم مجلس و از ضروریات است.

وی بیان کرد: مسئله حائز اهمیت آن است که تحقیق و تفحص در چه زمانی با چه نیتی و درباره چه مجموعه‌ای انجام شود و نمایندگان مجلس شورای اسلامی حتماً باید به این مسئله توجه داشته باشند.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: ارزیابی تحقیق و تفحص‌های مجلس در دوره‌های گذشته و برخی از مواردی که در حال حاضر مطرح می‌شود، حاکی از آن است که توجه به اصلاح امور در آن به طور ویژه مورد دقت قرار نمی‌گیرد.

رئیس مجلس عنوان کرد: تحقیق و تفحص بسیار مهم است اما پس از آنکه تقاضای تحقیق و تفحص در مجلس به تصویب می‌رسد و گزارش‌ آن به دستگاه‌های ذیربط ارسال می‌شود، بسیار مهم است که نمایندگان باز هم پیگیری‌های خود را انجام دهند تا تحقیق و تفحص منتج به اصلاح امور شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    2 0
    یک تفحص هم از شرکت مخابرات ایران و مدیران استانی وابسته به نمایندگان بخصوص استانهای کوچک ضرورری هست
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 0
    شرکت آب و فاضلاب و گاز روزگار مردم را سیاه کرده اند .
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 0
    شرکت آب و فاضلاب و گاز روزگار مردم را سیاه کرده اند .
  • IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۴
    0 0
    ان شاء الله این اقدام نمایندگان مجلس منجر به تغییر مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور شود. ... بیشتر از یک ماه است که معاون آب وزارت نیرو معرفی شده اما انگار اراده ای بر تغییر در بدنه آبفا توسط ایشان وجود ندارد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس