کد خبر 1321299
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۷
چرا موشک هایپرسونیک جدید چینی‌ها واشنگتن را آشفته کرده است؟

محققان چینی می‌گویند، موشک‌های ماورای صوت مجهز به ردیاب حرارتی با قابلیت هدف گرفتن اهدافی نظیر ناوهای هواپیمابر و وسایل متحرک را طراحی و تولید کرده‌اند تا در این عرصه

به گزارش مشرق، این تحول احتمالا باعث تشدید هر چه بیشتر رقابت تسلیحاتی جاری بین چین،‌ آمریکا و روسیه شده و بعد از آن مطرح می‌شود که پکن گزارش‌ها درباره تست یک موشک هایپر سونیک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در ماه اوت را رد کرد.

آن موشک که بر اساس گزارش‌ها زمین را دور زد، نگرانی‌هایی را در میان مقامات آمریکا برانگیخت اما چین تاکید کرد که موشک مذکور در چارچوب برنامه مربوط به یک فضاپیما پرتاب شد.

با این حال محققان دانشگاه ملی تکنولوژی دفاعی چین اکنون می‌گویند که به یک تکنولوژی دست پیدا کرده‌اند که این قابلیت را به موشک‌های مافوق صوت می‌دهد که هدفشان را با ردیاب حرارتی دنبال کنند.

روزنامه ساوث چاینا مورنینگ پست با استناد به یک پژوهش نوشت که پروفسور یی شیهه، یک دانشمند ارشد، در یک سند علمی منتشر شده در ماه گذشته میلادی ادعا کرد چین "تحولات تکنولوژیکی اساسی را که در آزمایش‌ها تاثیرشان ثابت شد، کسب کرده است."

اگر این ادعا درست باشد، معنی آن این است که چین احتمالا بر مشکل توسعه یک سیستم حرارت‌یاب با قابلیت عملکرد در سرعت‌های مافوق صوت غلبه کرده است. چالش اصلی این بود که خود سرعت بالای این موشک‌ها حرارتی تولید می‌کند که می‌تواند سیستم‌های تشخیص را مختل سازد.

موشک‌های مافوق صوت می‌توانند به سرعت ۲۱ هزار مایل بر ساعت دست یافته و در عرض چند دقیقه از فضا به هر نقطه‌ای در زمین برخورد کنند. تحول اخیر در حالی مطرح شده که کارشناسان نگرانند موشک‌های مافوق صوت جنگ جهانی سوم را در ضمن کار روسیه،‌ چین و آمریکا روی موشک‌های نسل بعدی در پی داشته باشند.

مقاله تحقیقاتی جدید پیشرفت‌هایی را در زمینه به کارگیری تکنولوژی ردیابی با مادون قرمز شرح می‌دهد.

گفته می‌شود که این پیشرفت شامل دستیابی به دستگاهی می‌شود که سطح دریچه‌های مادون قرمز را که معمولاً به هنگام قرار گرفتن در معرض دمای بالا ترک می‌خورند، خنک می‌کند. در این سند آمده است که این پیشرفت می‌تواند جنگ متعارف را متحول کند.

به گفته محققان چینی، در حالی که آمریکا از فناوری ردیاب حرارتی در سامانه‌های دفاع موشکی خود استفاده می‌کند، این قابلیت تنها در هوای رقیق و در ارتفاعات بالا کار می‌کند. اما چین تاکید دارد راهی برای بکارگیری موشک‌های دارای ردیاب حرارتی حین پرواز در ارتفاعات پایین که دارای هوای غلیظ‌تری است، پیدا کرده است.

این در حالی است که طبق گزارش‌ها، آمریکا در ماه فوریه کار روی سیستمی مشابه را شروع کرده است.

به گزارش ساوث چاینا مورنینگ پست، وزارت دفاع آمریکا از پیمانکاران خود خواسته تا روی توسعه سنسورهای مادون قرمز برای موشک‌های مافوق صوت این کشور کار کنند. اما طبق گزارش‌ها، توسعه این قابلیت دست‌کم چهار سال طول می‌کشد تا به نتیجه برسد.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    8 3
    پیشرف های ابرصوتی چین، روسیه و ایضاً ایران و به کارگیری آن در ساخت موشک های پیشرفته نوین، یانکی ها را چنان در سیاست مقابله سر درگم کرده است که به جز سر تکان دادن و لفاظی و رجز خواندن هیچ کار دیگری از ایشان ساخته نیست و با خشم و انفعال تمام فقط می توانند نظاره گر این وضعیت پیچیده باشند!
  • سید IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
    8 3
    پیشرفت های ابرصوتی چین، روسیه و ایضاً ایران و به کارگیری آن در ساخت موشک های پیشرفته نوین، یانکی ها را چنان در سیاست مقابله سر درگم کرده است که به جز سر تکان دادن و لفاظی و رجز خواندن هیچ کار دیگری از ایشان ساخته نیست و با خشم و انفعال تمام فقط می توانند نظاره گر این وضعیت پیچیده باشند!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس