برنامه غرب برای حضور تروریسم در مناطق مختلف آسیا

غرب در حالی از گزند گروه‌های تروریستی در امان می‌ماند که خود عامل شکل گیری آن‌ها در مناطق مختلف آسیاست.

به گزارش مشرق، تروریسم همچنان منطقه غرب آسیا، آسیای میانه و قفقاز را تهدید می‌کند در حالی که غرب از گزند گروه‌های تروریستی در امان است.

فرآیند تشکیل گروه‌های تروریستی در منطقه غرب آسیا و آسیای میانه و قفقاز، به گونه‌ای برنامه ریزی شده بود که می‌بایست چالش‌های بسیار جدی را به وجود آورد.

قدرت یابی داعش در منطقه غرب آسیا، اهداف بعدی را هموار می‌کرد، اما مبارزه با تروریست‌های تکفیری همچون داعش، این فرصت را از آن‌ها گرفت، اما نه به طور کامل.

سرکوب و تضعیف داعش در سوریه و عراق، باعث شد تا پای این گروه تروریستی به مناطق دیگر باز نشود البته آن‌ها در قالب هسته‌های کوچک در برخی از کشورهای منطقه حضور دارند و با عضو گیری سعی کردند تا با انجام اقدامات تروریستی، ناامنی را گسترش دهند.

اکنون هسته‌های گروه‌های تروریستی در منطقه در پیله خود فرو رفته اند و در انتظار فرصت هستند تا بتوانند فعالیت‌های تروریستی خود را از سر بگیرند.

کشورهای آسیای میانه و قفقاز به خاطر سرمایه گذاری سعودی‌ها ظرفیت بالایی برای تحت تاثیر قرار گرفتن تفکرات افراطی وهابیت را دارند.

از پاکستان تا افغانستان و از آن جا تا تاجیکستان و ترکمنستان و ... مراکز وهابیت فعالیت دارند.

فدرال روسیه نیز از خطر تروریسم در امان نیست؛ چرا که در برخی از فدرال‌ها، سعودی‌ها با نفوذ خود این مناطق را تحت تاثیر تفکرات خود قرار داده اند.

تعداد زیادی از تروریست‌هایی که در سوریه و عراق به داعش پیوسته بودند از آسیای میانه و قفقاز بودند.

اکنون علاوه بر خطر موجود از سوی تروریست‌های القاعده و داعش در نزدیکی مرزهای روسیه، افغانستان نیز به خاطر شرایط حاکم در این کشور، خطری جدی برای منطقه و همسایگان است.

افغانستان به خاطر نابسامانی داخلی که سال‌ها دامن این کشور را گرفته است، محلی برای فعالیت‌های گروه‌های تروریستی شده است.

طالبان در اداره کشور ضعف دارد و همین موضوع احتمال قدرت گرفتن دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور را بیشتر می‌کند.پس از سقوط داعش در سوریه و عراق، امکان بازیابی این گروه تروریستی در این دو کشور بسیار پایین است، اما زمینه ظهور آن‌ها در افغانستان و حتی پاکستان وجود دارد؛ نگرانی روسیه از بابت تهدیدات داعش و القاعده از سوی افغانستان بیراه نیست.

«اولگ سیرومولوتف»، معاون وزارت خارجه روسیه می‌گوید این کشور با تهدیداتی از سوی گروه‌های تروریستی القاعده و داعش که در افغانستان حضور دارند، مواجه است.

برای جلوگیری از عملیاتی شدن تهدیداتی که پیش بینی آن کار دشواری نیست، باید دولتی فراگیر در افغانستان حاکم شود.

طالبان توانایی اداره کشور را ندارد به همین خاطر است که خطر رشد و تقویت گروه‌های تروریستی همچون داعش و القاعده در افغانستان بسیار است.

حتی می‌توان پیش بینی کرد که خروج آمریکا از افغانستان سناریویی برای بازیابی داعش و القاعده در این کشور باشد، که اگر چنین است که احتمال آن بسیار است، کشورهای منطقه باید برای مقابله با این پدیده احتمالی برنامه ریزی داشته باشند.

بی توجهی به آینده منطقه با وجود توطئه‌ها و دسیسه‌های آمریکا، می‌توان خسارات جبران ناپذیری را به منطقه وارد کند.

همگرایی و همکاری هر چه بیشتر در زمینه مبارزه با گروه‌های تروریستی به شدت احساس می‌شود و باید هر گونه احتمال را در نظر داشت.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس