ژنرال بازنشسته آمریکایی: آمریکا از ایران برای توافق مشتاق‌تر است

یک ژنرال بازنشسته آمریکایی و تحلیل‌گر مسائل راهبردی گفت، در مذاکرات وین واشنگتن کارتی قوی در برابر تهران ندارد.

به گزارش مشرق، «جک کین» ژنرال بازنشسته آمریکایی روز چهارشنبه گفت، در مذاکرات وین، آمریکا کارت خوبی دربرابر ایران ندارد.

کین در مصاحبه با شبکه «فاکس نیوز» گفت:‌ «دولت آمریکا نسبت به دولت ایران برای حصول توافق مشتاق‌تر است و این بخشی از مشکل است. در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ نیز که توافق اصلی حاصل شده وضع به همین شکل بود».

این تحلیل‌گر مسائل راهبردی فاکس نیوز مدعی شد:‌ «دلیل اینکه این توافق در آن زمان نیز به‌شدت مورد انتقاد قرار گرفت همین بود که آمریکا بسیار مشتاق بود به هر قیمتی به توافق برسد و اکنون نیز تا حدی در همین شرایط هستیم».

این ژنرال چهارستاره آمریکایی گفت: «اکنون ایرانی‌ها اورانیوم با غنای شصت درصد تولید می‌کنند و ذخایر آن‌ها نیز حدود ده تا یازده برابر چیزی است که در توافق لحاظ شده است. دولت آمریکا به دنبال این است که آن‌ها را تا جایی که می‌تواند به توافق اصلی برگرداند و در مقابل به‌نظر می‌رسد ایرانی‌ها قرار نیست نرمش چندانی داشته باشند».

کین افزود:‌ «ایرانی‌ها این را می‌خواهند که کل تحریم‌ها لغو شوند و این چیزی است که از سوی آن‌ها روی میز است. قرار است اوضاع چنین باشد و این یک فرصت از دست رفته [برای آمریکا] است».

او در ادامه گفت: «بایدن می‌خواهد هرکاری که ترامپ کرده بود رد کند و این‌طور فکر می‌کنم که کمپین فشار حداکثری و تحریم‌ها علیه ایران، تأثیر به‌سزایی بر اقتصاد آن‌ها داشت و بله! آن‌ها [در آن زمان] پای میز مذاکره نیامدند».

کین مدعی شد: «اما در آن زمان آمریکا اهرم فشار متحدان منطقه‌ای و توافقات ابراهیم را در دست داشت و این قوی‌ترین موضعی بود که آمریکایی‌ها در خاورمیانه داشتند».

او در ادامه گفت: «دولت جدید [آمریکا] روی کار آمد و از همه این‌ها فاصله گرفت و این مسئله بسیار مایه تأسف است. رک بگویم که ما کارتی قوی در برابر ایران در مذاکرات [وین] ‌ نداریم».

دور هشتم مذاکرات ایران و گروه ۱+۴ به منظور رفع تحریم‌ها علیه ایران با برگزاری نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام از عصر دوشنبه ششم دی ماه در شهر وین آغاز شد. در این نشست روند مذاکرات مورد ارزیابی قرار گرفت و  خصوص نحوه ادامه گفت‌وگوها بحث و تبادل نظر شد.

«علی باقری» مذاکره‌کننده ارشد کشورمان در نشست روز دوشنبه با اشاره به پیشرفت‌های صورت‌گرفته در دور پیشین، بر لزوم رفع تحریم‌ها و ارائه تضمین‌های عینی و کافی از سوی طرف مقابل و راستی‌آزمایی این اقدامات تأکید کرد و گفت که هیأت ایرانی مانند دور قبل برای تعامل جدی و پیشبرد گفت‌وگوها آمادگی کامل دارد.

در این نشست، تمامی هیأت‌ها به پیشرفت حاصل‌ شده در دور پیشین گفت‌وگوها اشاره کرده و برای ادامه رایزنی‌های فشرده اعلام آمادگی کردند و همچنین عنوان شد که اغلب پیشنهادات ایران، در متن جدید گنجانده شده است. در پایان نشست مقرر شد که مذاکرات و کار بر روی متن از روز سه‌شنبه هفتم دی ماه در سطوح و فرمت‌های مختلف ادامه یابد

جک کین، ژنرال بازنشسته آمریکایی درباره «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه نیز گفت: «او به وضوح چیزی که می‌خواهد به آمریکا تحویل داده و اعلام کرده که خواستار یک معاهده و یک توافق با ایالات متحده درباره عدم گسترش ناتو است».

کین افزود: «او (پوتین) می‌خواهد مطمئن شود که هیچ تسلیحات یا کمک حیاتی به اوکراین نمی‌رسد. او می‌خواهد پایگاه‌های ناتو در شرق اروپا تقویت شوند و نمی‌خواهد که ناتو هیچ تسلیحات میان‌برد هسته‌ای در این منطقه مستقر کند».

این مقام سابق پنتاگون گفت:‌ «ما باید کارت‌های خود را در این زمینه بازی کنیم. ما نباید درمورد هیچ کدام از این مسائل کنار بکشیم. می‌توانیم با پوتین توافق کنیم که گفت‌وگوهایی سالانه درباره ترتیبات امنیتی داشته باشیم و اینکه چه کاری باید انجام شود که تضمین شود تفسیر اشتباهی صورت نمی‌گیرد».

او در ادامه گفت: «اما تصمیم کشورهای اروپایی که بخواهند به لحاظ نظامی و سیاسی با کدام طرف متحد شوند، به خود آن‌ها و نه آقای پوتین بستگی خواهد داشت».

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۹
    1 0
    درخواست ما از دولت و مجلس، مقاومت مقتدرانه در برابر فشار غرب، و مقابله به مثل زیر است: 1- سیاست قطعی اعلام شده از طرف امام خامنه ای در تمام ابعاد ذکر شده که ظرافت های بسیار دقیقی دارد و خط قرمز ماست، کلمه به کلمه و مو به مو به طور شجاعانه اجرا گردد. 2- آمریکا باید تمام تحریم‌ها را با هر بر چسب و به هر بهانه و در هر زمانی که وضع کرده است، برای همیشه و به طور یک جا و در عمل لغو کند. 3- آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان باید هزینه‌ ی تمام خسارت‌هایی را که در این شش سال به دلیل عمل نکردن به تعهداتشان در برجام وارد کرده اند، بپردازند. 4- کل مطالبات منابع ما که به دلیل تحریم مسدود شده یا به هر دلیل دیگر توسط غربی‌ها پرداخت نشده است، در هر کشوری که باشد باید وصول گردد. 5- هیچ تضمینی به جز اجرای عملی موارد فوق حتی اگر در سطح کنگره و سنا باشد، هر چند لازم است، اما کافی و پذیرفته نیست. 6- انجام این موارد باید دقیقاً مورد راستی‌آزمایی طولانی مدت قرار گیرد. 7- تا زمانی که راستی آزمایی کامل صورت نگرفته است، نباید هیچ محدودیتی پذیرفته گردد و صنعت هسته‌ای با سرعت تمام در هر سطح و میزان مورد نیاز ممکن توسعه یابد. دوربین‌های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی که در واقع آژانس جاسوسی صهیونیست‌ها از تأسیسات هسته‌ای است، جمع آوری گردد و اجازه حضور به این جاسوسان صهیونیست ها در کشور داده نشود، تا مجدداً شاهد ترور دانشمندان هسته‌ای یا خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای نباشیم. 8- شرط‌هایی فراتر از لغو تحریم ها در تقابل با سیاست‌های استکباری ظالمانه غرب از جمله خروج آن ها از منطقه و عدم حمایت آن ها از رژیم صهیونیستی گذاشته شود، همان گونه که آن‌ها بعد از شش سال عمل نکردن به تعهدات خود در لغو تحریم‌ها شروط جدید هم اضافه می‌کنند. 9- مکانیسم ماشه باید از برجام حذف گردد تا آمریکا نتواند با بازگشت صوری به برجام، از این امتیاز یک طرفه به ضرر ما سوء استفاده کند. 10- مذاکرات نباید فرسایشی و بی ثمر باشد، لذا باید برای انجام موارد فوق ضرب الاجل قرار داد و مذاکرات را تا زمان انجام موارد اشاره شده در عمل، هر یک سال یک بار در روز امضای برجام، به حال تعلیق در آورد. 11- همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس