هشدار WHO درباره فشار سویه‌های جدید کرونا به سیستم‌های درمان

رئیس سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که سونامی موارد ابتلا به اُمیکرون و دلتا فشار زیادی را بر سیستم‌های بهداشتی و درمانی که از قبل هم از توان افتاده بودند، وارد خواهد کرد.

به گزارش مشرق، سازمان جهانی بهداشت امروز (چهارشنبه) درباره تاثیر افزایش سونامی‌وار موارد ابتلا به سویه‌های اُمیکرون و دلتا بر سیستم‌های بهداشتی و درمانی هشدار داد.

سازمان جهانی بهداشت گفت که سویه‌های نگران‌کننده دلتا و اُمیکرون «تهدیدهای دوگانه» هستند که در حال رساندن موارد جدید ابتلا به بالاترین حد خود است که می‌تواند منجر به افزایش بستری در بیمارستان و مرگ و میر ناشی از بیماری شود.

«تدروس آدهانوم» رئیس سازمان جهانی بهداشت در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «من بسیار نگرانم اُمیکرون به دلیل سرایت بیشتر که همزمان با دلتا در حال شیوع است، منجر به سونامی مبتلایان شود.

وی افزود: این فشار بسیار زیادی بر کارکنان درمانی خسته و سیستم‌های بهداشت و سلامت در آستانه فروپاشی وارد کرده و وارد خواهد کرد.

رئیس سازمان جهانی بهداشت تصریح کرد: فشار بر سیستم‌های بهداشت و سلامت تنها به دلیل بیماران جدید مبتلا به ویروس کرونا نیست، بلکه تعداد زیادی از کارکنان درمانی هم به این بیماری مبتلا شده‌اند.

او در پایان هشدار داد افراد واکسینه نشده چند برابر بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از هر دو سویه هستند.

سویه جدید ویروس کرونا اولین بار در آفریقای جنوبی و کشورهای واقع در جنوب قاره آفریقا شناسایی شد. سازمان جهانی بهداشت تاکید کرده تحلیل‌ها نشان می‌دهد جهش‌های موجود در سویه اُمیکرون فعالیت‌های خنثی‌کننده آنتی‌بادی‌ها و در نتیجه ایمنی طبیعی بدن را کاهش می‌دهد.

شیوع سریع این سویه باعث افزایش موارد ابتلا به کرونا در اروپا شده و دولت‌ها را بر آن داشته تا تدابیر سختگیرانه در آستانه تعطیلات کریسمس اعمال کنند. با شیوع گسترده سویه اُمیکرون در آمریکا نیز آمار میانگین هفت روزه ابتلای روزانه به ویروس کرونا در این کشور برای اولین بار به بیش از ۲۶۰ هزار نفر رسید.

به نوشته روزنامه «نیویورک تایمز»، فقط در بیست و چهار ساعت گذشته (روز سه‌شنبه) ۳۸۰ هزار آمریکایی به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از بیشترین آمار ابتلای ثبت شده از شروع همه‌گیری در ماه فوریه ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) نیز فراتر رفته است.

این روزنامه نوشت، آمار بستری شدن و مرگ در اثر ابتلا به ویروس کرونا روند صعودی داشته و مناطق مختلف واشنگتن، مریلند و ویرجینیا به کانون شیوع اُمیکرون تبدیل شده‌اند.

این آمار در حالی منتشر شده که از یک سو مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا به‌دلیل کمبود نیروی کار و فرصت‌های اقتصادی روزهای کریسمس، زمان لازم برای قرنطینه مبتلایان را از ده روز به پنج روز کاهش داده اما از سوی دیگر کارشناسان می‌گویند چنین تدابیری بذر افزایش بیش از پیش مبتلایان را خواهد کاشت و فرسودگی کادر درمان آمریکا را بیشتر خواهد کرد.

 سازمان جهانی بهداشت روز سه‌شنبه هم با اشاره به افزایش مبتلایان به سویه اُمیکرون ویروس کرونا هشدار داد که توفان جدید کرونا در راه است.

بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، سویه اُمیکرون کرونا تاکنون در ۸۹ کشور جهان شناسایی شده و مکان‌هایی که این ویروس شیوع یافته، تعداد موارد ابتلا هر یک و نیم روز تا سه روز دو برابر می‌شود.

«ماریا ون کرخوف» سرپرست فنی سازمان جهانی بهداشت گفت: من فکر می‌کنم ما با سونامی ابتلا در جهان، هم دلتا و هم اُمیکرون مواجه هستیم. واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست. واکسیناسیون از بیماری‌های جدی و مرگ جلوگیری می‌کند، اما به طور کامل مانع ابتلا نمی‌شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس