کد خبر 1319488
تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۲:۱۵
اومیکرون در کشور به ۳۴ مورد رسید

حال که این ویروس با واکسن و رعایت پروتکل‌ها قابل مهار است باید همه پس از غلبه موفق بر سویه دلتا خود را برای آزمون مبارزه با اُمیکرون آماده کنیم.

به گزارش مشرق، عباس شمسعلی طی یادداشتی در روزنامه کیهان نوشت: هنوز مدت زیادی از روزهای تلخ و اندوه‌بار قدرت‌نمایی سهمگین موج پنجم کرونا در کشور نگذشته است. تا همین مرداد و شهریور ماه گذشته شاهد ابتلای روزانه قریب ۴۰ تا۵۰ هزار نفر به کرونا در کشور و فوت ۵۰۰ تا ۷۰۰ نفر در یک روز بر اثر این بیماری بودیم.

موج پنجم که بر پایه گسترش سویه دلتا در حال جولان بود از لحاظ قدرت انتشار و میزان ابتلا و مرگ و میر با موج‌های قبلی تفاوت داشت و همزمان با بسیاری از کشورها مردم ایران را نیز به‌شدت گرفتار کرده بود. با وجود آنکه از بهمن‌ماه سال قبل دولت شروع به واردات واکسن تازه کشف شده کرونا کرده بود و اواخر زمستان گذشته و بهار امسال شاهد واکسیناسیون براساس اولویت‌بندی کادر درمان، گروه‌های پرخطر و بیماران خاص و سالمندان بودیم، اما سرعت واردات و تزریق واکسن مطلوب نبود تا جایی‌که برخی پیش‌بینی‌ها از تحقق احتمالی اهداف اولیه واکسیناسیون تا اواخر امسال حکایت داشت. این شرایط همزمان با آمار بالای روزانه مرگ‌ومیرهای کرونایی موضوع واردات واکسن را به یک مطالبه عمومی و البته مستمسکی برای سیاهنمایی رسانه‌های معاند و کانال‌ها و شبکه‌های جیره‌خوار انگلیس و آمریکا و مرتجعین منطقه کرده بود.

در این میان عده‌ای از جمله برخی سلبریتی‌های کم اطلاع و برخی چهره‌های سیاسی غربگرا، حتی عده قلیلی از پزشکان خوش‌باور به غرب و آمریکا بدون اینکه به روی خود بیاورند که آمریکا و برخی از متحدان غربی آن سال‌هاست ناجوانمردانه حتی داروهای بیماران سرطانی و کودکان پروانه‌ای و سایر بیماران کشورمان را تحریم کرده‌اند و بدون‌ اشاره به اینکه وقتی آمریکا و متحدانش در جریان شیوع کرونا محموله‌های ماسک را از یکدیگر می‌دزدیدند! چطور به ما واکسن خواهند داد، دائم بر طبل لزوم واردات فلان و بهمان واکسن آمریکایی می‌کوبیدند آن هم به‌گونه‌ای که انگار از دید آنها این واکسن‌های آمریکایی آب حیات و اکسیر سلامت هستند و تنها دوای درمان کرونا!

از طرفی از آنجا که براساس سیاست حکیمانه اتخاذ شده در کشور برای واردات همین واکسن‌های آمریکایی(که البته در دسترس هم نبودند) به لحاظ بدبینی با پشتوانه‌ای منطقی محدودیت لحاظ شده بود، این افراد این‌طور به جامعه القا می‌کردند که تنها عامل فوت بیماران کرونایی وارد نکردن این واکسن‌های آمریکایی است!

در این میان کم‌کم تحقیقات دانشمندان توانمند کشورمان به ثمر نشست و ایران به حلقه محدود کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا وارد شد. جالب آنکه شوک خبری تولید واکسن کرونای «برکت» در ایران در خردادماه امسال و به موازات آن حرکت امیدوارکننده در مسیر تولید چند واکسن ایرانی دیگر باعث شد غربی‌ها و آمریکایی‌ها به تکاپوی لغو برخی محدودیت‌های تامین اقلام کرونایی برای ایران بیفتند.

علی‌رغم اقدامات دولت قبل برای سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و واردات واکسن که البته کار راحتی هم نبود شرایط خیلی راضی‌کننده و مطلوب پیش نمی‌رفت و تا پایان کار دولت دوازدهم با وجود تلاش‌های صورت گرفته، طبق اعلام سخنگوی گمرک، آمار مجموع واردات واکسن از ابتدا یعنی ۱۵ بهمن ۹۹ تا ۲۰ مرداد امسال به ۲۱ میلیون دُز رسید. این در حالی بود که مجموع تزریق واکسن در کشور تا نیمه مردادماه امسال هم به حدود ۱۵ میلیون دُز رسیده بود.

در حالی که افزایش واردات واکسن به یک مطالبه عمومی تبدیل شده بود، متأسفانه اظهارنظرهای برخی از مسئولان دولت قبل از جمله ارتباط دادن واردات واکسن با لزوم پیوستن ایران به FATF آدرس غلطی بود که بعدها معلوم شد تا چه حد غیرواقعی و گمراه‌کننده بوده است.

دولت سیزدهم در شرایطی آغاز به‌کار کرد که موج پنجم کرونا در اوج فعالیت خود بود و هر روز تعداد زیادی از هموطنان بر اثر این بیماری جان خود را از دست می‌دادند، صف‌های طولانی در مراکز تزریق واکسن تشکیل می‌شد و به علت کمبود واکسن روند واکسیناسیون عمومی ‌کُند بود، عده‌ای برای تزریق واکسن راهی ارمنستان و... می‌شدند و عده‌ای هم با هزینه‌های گزاف در دام دریافت واکسن‌های تقلبی و قاچاقی می‌افتادند.

از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین اقدامات اولیه دولت جدید تمرکز بر روی مدیریت کرونا بود. ایجاد هماهنگی بهتر بین ارکان دولت درخصوص مسئله واردات واکسن و ورود مستقیم و فعال رئیس‌جمهور به این موضوع از تشکیل مدام جلسات تا تماس رئیس‌جمهور با رؤسای کشورهای دیگر باعث شد در مدتی کوتاه مشکل واردات واکسن رفع شده و تاکنون و در مدتی کوتاه در کنار افزایش تولید واکسن‌های داخلی، بدون پیوستن به FATF یا کرنش در برابر دشمن، مجموع واکسن‌های وارداتی به ۱۵۰ میلیون دُز برسد. سرعت بخشیدن به تزریق واکسن و گسترش مراکز تزریق نیز کار را به جایی رساند که به‌جای درخواست مردم برای واردات و تامین واکسن یا تشکیل صف‌های طولانی واکسیناسیون این مسئولان بهداشت و درمان کشور بودند که به‌طور مداوم از مردم دعوت می‌کردند برای تزریق به مراکز متعدد، خلوت و دارای تنوع زیاد انواع واکسن مراجعه کنند. اکنون مجموع واکسن‌های تزریق شده به افراد ۱۲ سال به بالا به قریب ۱۱۸ میلیون دُز رسیده و ۵۹ میلیون و ۶۵۶ هزار نفر دُز اول، ۵۱ میلیون و ۵۴۷ هزار نفر دُز دوم را تزریق کرده و حتی با آغاز تزریق دُز سوم تا دیروز ۶ میلیون و ۷۵۶ هزار نفر هم دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند.

با استفاده از واکسن‌های داخلی در کنار تزریق واکسن‌های وارداتیِ غیرآمریکایی به اکثریت قابل توجه جامعه و همراهی گسترده مردم در برنامه واکسیناسیون با وجود برخی اظهارات کم‌رمق جریانات ضد واکسن این روزها شاهد محو شدن رنگ‌های قرمز و نارنجی کرونایی از نقشه کشور و کاهش محسوس تعداد مبتلایان روزانه از ۴۰- ۵۰ هزار نفر در تابستان به زیر دو هزار نفر و کاهش فوتی‌های روزانه از ۷۰۰ نفر به ۳۰-۴۰ نفر هستیم که ان‌شاء‌الله همان‌طور که این روزها در بیشتر استان‌ها حتی یک مورد فوتی کرونایی هم ثبت نمی‌شود، این تعداد نیز به صفر برسد.

این کاهش محسوس تلفات کرونایی در حالی است که بسیاری از محدودیت‌ها دیگر وجود ندارد و همه مشاغل و مدارس بازگشایی شده‌اند. این موفقیت بزرگ در سایه لطف خداوند متعال و مدیریت صحیح و همچنین واکسیناسیون گسترده و البته تلاش کادر درمان در شرایطی به دست آمده است که این روزها بسیاری از کشورهای دنیا از جمله آمریکا و همان‌ها که عده‌ای در داخل برای واردات واکسن آنها لحظه‌شماری می‌کردند و مدیریت آنها در مهار کرونا را با طعنه به رخ مردم ما می‌کشیدند، گرفتار موج شدید کرونا هستند تا جایی‌که شمار مبتلایان روزانه در آمریکا به ۲۰۰ هزار نفر و فوتی‌های روزانه آنها به هزار و ۴۰۰ نفر رسیده است. البته تفاوت ما با این کشورها در این است که آنها زیر شدیدترین تحریم‌ها قرار ندارند و ما در شرایط تحریم و محدودیت‌های ایجاد شده توسط دشمنان به موفقیت مهار نسبی کرونا در این مقطع رسیده‌ایم.

داستان شیوع کرونا در ایران اما یک روی دیگر هم دارد و آن هم، قطار شدن انبوه رسانه‌های مجازی و ماهواره‌ای از رسانه‌های جیره‌خوار و دست‌بوس ملکه انگلیس و دولت و کنگره آمریکا تا بردگان رسانه‌ای آل‌سعود است که یک روز ورود ویروس به ایران یا آمار کرونا در کشور را با سیاه‌ترین روش‌ها و القائات تحقیرکننده منعکس می‌کردند و امروز که ملت ایران تا حد زیادی توانسته بر کرونا غلبه کند این رسانه‌های معاند دچار لکنت زبان و تاری‌چشم شده‌اند و به روی خود نمی‌آوردند. طبیعی است که ما از مرگ و بیماری مردم آمریکا و کشورهای دیگر خشنود نیستیم اما چرا همان رسانه‌ها یا همان چهره‌های خودباخته داخلی که روزی مدیریت کرونا در غرب را بر سر مردم ما می‌کوبیدند و واکسن تولیدی در ایران را آب مقطر، واکسن‌های وارداتی از چین و روسیه را بی‌کیفیت و واکسن آمریکایی را آب حیات می‌نامیدند این روزها در برابر موج سهمگین کرونا در آمریکا و غرب سکوت کرده‌اند؟ طبیعی است که این رسانه‌ها و غرب باوران یک‌بار دیگر از همت و اتحاد مردم ما ضربه خورده‌اند.

تا اینجای کار می‌توان مهار نسبی کرونا را موفقیتی بزرگ برای مسئولان و مردم کشور دانست اما از آنجا که این روزها شیوع سویه جدید کرونا یعنی اُمیکرون بیش از ۱۰۰ کشور را گرفتار کرده است و این ویروس جدید با توانایی گسترش چند برابری نسبت به سویه قبلی به کشور ما نیز وارد شده است، باید یک‌بار دیگر و با درس گرفتن هوشمندانه از فراز و فرودهای موج‌های قبلی در کشور ضمن افزایش رعایت پروتکل‌ها که این روزها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و با عمل به توصیه مهم کارشناسان برای تزریق دُز سوم که بر اساس اعلام پزشکان تا ۸۰ درصد از امیکرون جلوگیری می‌کند از گسترش این ویروس جدید و ایجاد قریب‌الوقوع موج جدید پیشگیری کنیم. نکته مهم اینکه با توجه به ورود این ویروس به کشور و زمان سه تا چهار هفته‌ای که کارشناسان برای قدرت‌گیری آن در کشور پیش‌بینی می‌کنند، زمان طلایی تکمیل واکسیناسیون و تزریق دُز سوم که به وفور تامین شده است کمتر از یک ماه است. حال که این ویروس با واکسن و رعایت پروتکل‌ها قابل مهار است باید همه پس از غلبه موفق بر سویه دلتا خود را برای آزمون مبارزه با اُمیکرون آماده کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس