کد خبر 1319071
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۱
۲۰۲۲ سال پایان همه گیری کروناست؟

سویه اومیکرون اگرچه نگرانی‌ها درباره سرعت انتقال بیماری کرونا را افزایش داده، اما سبب امیدواری درباره کاهش همه گیری شده است.

به گزارش مشرق، در حالی که موارد ابتلا به کرونا در پی شیوع سویه «اومیکرون» ویروس «کووید -۱۹» منجر به بیماری «کرونا» رو به افزایش است، دانشمندان با خوش بینی محتاطانه‌ای این امر را نشانه از دست رفتن قدرت ویروس مذکور می‌دانند.

به گزارش «گاردین»، در پی افزایش روند ابتلا به بیماری کرونا در هفته‌های اخیر، پرسش‌های مهمی درباره چشم انداز این همه گیری مطرح شده است.

• شیوع کرونا در زمستان جاری با زمستان گذشته چقدر شباهت دارد؟

در نگاه نخست این ۲ زمستان به شکل قابل توجهی مشابه به نظر می‌رسند؛ زیرا موارد ابتلا همچنان رو به رشد است اما باید توجه داشت که نرخ بستری شدن و مرگ و میر ناشی از کرونا در سال جاری بسیار کمتر بوده است.

تحقیقات جدید نشان می‌دهند که سویه جدید ویروس کرونا، ابتلای خفیف‌تر بیماری را در پی خواهد داشت.

دانشمندان عموما نتایج مطالعات اخیر در مورد سویه «اومیکرون» را خبر خوبی تلقی کرده و در عین حال به احتیاط توصیه می‌کنند.

• آیا تفاوت‌های قابل توجهی در سن افراد مبتلا به اومیکرون وجود دارد؟

بیشتر موارد جدید ابتلا، در بزرگسالان جوان ثبت شده است.

دلیل این امر واکسینه شدن نرخ بالایی از جمعیت به ویژه افراد مسن، است.

• آیا احتمال دارد ویروس، قدرت خود را برای ایجاد بیماری شدید از دست بدهد؟

مطالعات اخیر در اسکاتلند، انگلیس و آفریقای جنوبی همگی تاکید دارند که ویروس «کووید -۱۹» توانایی خود را برای ایجاد بیماری شدید از دست داده است.

به گفته یکی از اساتید علوم تنفسی دانشگاه «لستر»، نخستین گام در فرآیند سازگاری ویروس با جمعیت انسانی جهت ایجاد علائم خوش خیم‌تر برداشته شده است؛ به این معنا که اگر این ویروس بر افراد جامعه تاثیر بگذارد، شمار زیادی بیماری خفیفی را تجربه می‌کنند که آن‌ها را از زندگی عادی باز نمی‌دارد.

• آیا کووید -۱۹ در نهایت مانند آنفولانزا رفتار خواهد کرد؟

برخی از کارشناسان و متخصصان بهداشت بر این باورند که «کووید -۱۹» احتمالا در آینده مانند «آنفولانزا» رفتار می‌کند که برای مقابله با سویه‌های جدید آن در هر سال نیاز به واکسن جدیدی است.

با وجود این، یکی از اساتید دانشکده «بهداشت و پزشکی گرمسیری لندن»، استدلال می‌کند که ویروس‌های کرونا، مانند ویروس‌هایی که پیشتر باعث سرماخوردگی معمولی می‌شدند، رفتار نمی‌کنند و هر سال به صورت گونه جدیدی ظاهر نمی‌شوند.

به ادعای وی «دلیل سرماخوردگی ما در زمستان این است که مصونیت ما در برابر ویروس سرماخوردگی از خانواده کرونا، زیاد دوام نمی‌آورد و به نظر می‌رسد این ویروس بیشتر شبیه ویروس‌هایی است که باعث سرماخوردگی می‌شوند؛ این بدان معنا نیست که ما در پنج سال آینده با عذاب و تاریکی روبرو هستیم؛ من فکر می‌کنم که ویروس خیلی زود از سویه همه‌گیری خارج می‌شود و خفیف‌تر و قابل انتقال‌تر می‌شود تا جایی که شاید لازم باشد فقط به فکر واکسیناسیون اعضای آسیب‌پذیرتر جمعیت باشید.»

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس