کد خبر 1318991
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵
روزنامه شرق

روزنامه غربگرای شرق می‌گوید: باید از فرصت دموکرات‌ها در دولت آمریکا استفاده کرد!

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت: شرق از قول کوروش احمدی (دیپلمات بازنشسته) نوشت: «یکی از گزاره‌های مطرح این است که جمهوری اسلامی ایران معمولا هیچ فرصتی را برای از ‌دست‌ دادن فرصتی از دست نمی‌دهد. مثال‌های زیادی هم در حوزه‌های مختلف در این زمینه زده می‌شود. یکی از این مثال‌ها درباره از ‌دست ‌دادن فرصت مصالحه با دولت جیمی کارتر در مورد گروگان‌های آمریکایی است...

داستان رابطه شکرآب دولت اوباما با نتانیاهو نیز آشکارتر از آن است که نیازی به شرح آن باشد. توافق برجام که نهایتا با دولت اوباما حاصل شد، اگرچه درخور تمجید است؛ اما با تأخیر بسیار انجام شد. اجرایی ‌شدن این توافق در سال آخر ریاست‌جمهوری اوباما فرصتی برای تحکیم و ریشه‌دواندن آن باقی نگذاشت و به جناح تندرو در آمریکا فرصت داد تا به تخریب آن بپردازد.

اکنون، دولت بایدن اگرچه برخلاف دولت کارتر و دولت اوباما کمتر متمایل به طیف چپ حزب دموکرات و بیشتر به جناح میانه حزب متمایل است؛ اما بازهم، در مقایسه، فرصتی است برای ایران جهت حل حداقل بخشی از مشکلات خود با آمریکا با شرایطی نسبتا مناسب. یکی از شاخص‌های آمادگی نسبی دولت بایدن برای نیل به توافقی شاید اندکی متوازن، با ایران گماردن رابرت مالی به‌عنوان نماینده آمریکا در امور ایران و مذاکره‌کننده اصلی برای احیای برجام است.

رابرت مالی فرزند پدر و مادری است که هر دو روزنامه‌نگارانی چپ‌گرا و سخنگویان رسمی و غیررسمی جبهه آزادی‌بخش الجزایر بودند. آنها روزنامه آفریک آزی را در فرانسه منتشر می‌کردند و در سال 1980 به خاطر فعالیت‌های‌شان، از ‌جمله دشمنی با اسرائیل، از فرانسه اخراج شدند. رابرت مالی مقاله‌های زیادی در مورد مسائل خاورمیانه نوشته و از جمله خواستار نزدیکی با حماس و اخوان‌المسلین بوده است. او با حمایت شدید جناح چپ حزب دموکرات ازجمله برنی سندرز و در میان مخالفت شدید لابی اسرائیل در آمریکا و ‌ اسرائیل به‌عنوان نماینده آمریکا در امور ایران انتخاب شد.

تردید نیست که رابرت مالی با هر سابقه‌ای اکنون نماینده آمریکای استکباری است و از ‌این‌رو حساب او از حساب سوء‌سیاست‌ها و استکبارگری آمریکا جدا نیست؛ اما برای کسانی که با سیاست داخلی آمریکا آشنا هستند، تفاوت بارز طیف‌های سیاسی مختلف در آمریکا و ازجمله تفاوت بارز رابرت مالی با برایان هوک، نماینده دولت ترامپ در امور ایران که آشکارا همفکر و همسو با صهیونیست‌ها بود، روشن است. اگر ایران امروز از فرصت حضور این طیف سیاسی در دولت آمریکا و ترکیب کنونی کنگره بهره نبرد، معلوم نیست فردا با شروع مبارزات انتخاباتی میان‌دوره‌ای و انتخابات کنگره در نوامبر آینده و به‌ویژه بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری در نوامبر 2024 با چه شرایط و چه ترکیب سیاسی در واشنگتن مواجه خواهد بود.»

تحلیل روزنامه شرق در حالی منتشر می‌شود که کلاهبرداری برجام توسط دولت دموکرات آمریکا - به‌واسطه تحریفات جریان غربگرا در ایران - انجام شد؛ توافقی که امتیازات نقد و آنی به آمریکا می‌داد، اما سهم ایران مشتی وعده نسیه و قابل نقض بود که ابتدا در دولت اوباما در لفافه و با زیرکی انجام می‌شد، و سپس در دولت ترامپ (به‌خاطر تضمین دادن روحانی به موگرینی مبنی بر عدم خروج از توافق در صورت خروج آمریکا) شکل علنی به خود گرفت.

ثانیاً دولت فعلی آمریکا، همسوترین دولت‌ها با رژیم صهیونیستی است چنان که در محافل آمریکایی گفته شده انتخاب آنتونی بلینکن به وزارت خارجه، «هدیه ویژه بایدن به اسرائیل» بود. از سوی دیگر بایدن بارها تصریح کرده که حتی اگر اسرائیل وجود نداشت، ما باید هزینه می‌کردیم و آن را به وجود می‌آوردیم.

ثالثاً برخلاف تحریف‌گری نویسنده، دولت بایدن کمترین علاقه‌ای برای توافق منصفانه و عادلانه و پایدار با ایران ندارد. چنان که در 6 دوره مذاکره با دولت روحانی، آنها نه حاضر شدند همه تحریم‌های پسابرجامی را لغو کنند،‌ و ‌نه پذیرفتند تضمین بدهند که حتی در دولت آنها، آمریکا مجدداً اقدام به خروج از توافق و نقض تعهدات نمی‌کند!

نکته چهارم این است که شرق گویا به مأموریت تحریف و دروغ‌پراکنی - این بار برای باز گرداندن آمریکا به برجام و دسترسی به مکانیسم ماشه - اصرار دارد. چه اینکه روزنامه مذکور یک بار، امضای بی‌ارزش کری را تضمین خوانده بود و نوبت دیگر، ‌مدیر مسئول آن اعتراف کرده بود که خود و هم‌طیفانش برای جا انداختن برجام، مجبور به مبالغه و اغراق و دروغ شده‌اند!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 40
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۶:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 19
    شرق و اعتماد هم ایرانی هستند و علاقمند به پیشرفت میهن اسلامی
    • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 2
      ایکاش غربگرا بودند این جماعت غرب پرستند کارنامه سیاه فتنه سال 88 فقط یکی از هزاران کارنامه سیاهشونه
    • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      4 0
      مامور ملکه الیزابت هست و معذور
    • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      2 0
      حتماً از آلبانی هستی که از شرق دفاع میکنی فقط.... از دروغگوهای مردم فریب حمایت می کنند.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 0
      خخخخخ ما رو نخندون بابا
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      2 0
      سرمایه های شیطان
    • سید IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      2 0
      عزایی که اصلاح طلبان ..ـوع آور برای مرگ برجام شان گرفته اند را در هیچ پیش آمد ناگواری که در این چند دهه برای کشور اتفاق افتاد ندیده ایم!هرگاه ایران ضربه ای به یانکی ها زده است مثلاً در تصرف پهپادشان یا در سرنگونی پهپادشان یا در حمله به پایگاهشان در عراق، این جماعت غرب پرست به جای افتخار و سرور، این حرکات را تخطئه کرده و به حمایت آشکار و پنهان از اربابانشان پرداخته اند! شرم باد بر این پایمال کنندگان خون و آرمان شهداء !!
    • سید IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      3 0
      مطمئنی؟!!؟ می توانی مستند بگویی؟؟!!
    • حمید IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 0
      اشتباه میکنید عزیز برادر! اولاً: شرق و اعتماد طیفی هستند که معتقدند: دیگی که برای من نجوشه میخوام سر ... توش بجوشه! چه بسا بدشون نمیاد حالا که دور دست هم‌جناحی‌هاشون نیست کار ایران با آمریکا و رژیم صهیونیستی به جنگ بکشه که بگن دیدی گفتیم...!! دوماً: مثل رفیق شفیق‌شون حسن روحانی دنیــا رو فقط و فقط در غرب و آمریکا می‌بینند! سوماً: مشکل خودتحقیری دارند و اصلاً و ابداً به توانمندی‌های داخلی اعتقادی ندارند! و ایران و ایرانی را افرادی معلول و کند ذهن و...! میدونن البته غیر از هم‌جناحی‌های خودشون. درحالیکه دیدند استاد تدبیر‌شون همش تزویــر بود و دروغ، ولی تا لحظه آخر حمایت کردند. اگر غیر از اینه سند ارائه بدین!
    • FR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 0
      آره جون... !!!
  • IR ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    5 12
    ببینید کی داره از اعتیاد به دروغ حرف می زنه!
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      3 0
      این جماعت غربزده پیوند عمیقی دارند با آلبانی نشین ها. به مواضع مشترکشون نگاه کنید همه چیز دستتون میاد.
  • سعید IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    13 1
    این قماش اراذل، هم معتاد به دروغ هستند و هم مامویت دارند!
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    7 8
    مگر مشرق جز دروغ منتشر میکنه که شرق راستش را بگه؟ اصلا کدوم شما چپی ها و راستی ها جراتش را دارین نظرات صریح مردم کوچه و بازار در مورد مقصر و مسبب اصلی این همه فلاکت را عینا منعکس کنید
    • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 0
      تو قضیه رو همش بزن و برو دنبال کارت . چکار داری مردم چه کسی رو با انتخابشون مقصر دونستن .
  • NL ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 1
    (فارغ از متن خبر) لطفا در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم--------- خواستی؟ لطفا همین الان در دلمون ظهور امام زمان ع را از خدا بخواهیم. اللهم العجل لولیک الفرج
  • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    6 1
    جرئت داری با روزنامه غربگرای "جروزالم شرق" شوخی کن. رفقای اسرائیلی شون میان سراغت.خخخخ
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    6 1
    شرق ماموریت دارد به مردم ایران خیانت و به دشمن خدمت کند برای بدست آوردن ثروت و قدرت.
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    6 1
    سؤال کردند که روباه بچه بدنیا می آره یا تخم می گذاره؟ گفتند که از این دم بریده هرچی بگی برمیاد
  • IR ۰۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 8
    مشرق هم به کاسه لیسی عادت کرده و هم اکنون هم وظیفه ماله کشی روی کثافات رو بهش دادن.....
    • IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      4 1
      باز سر کله شما جیره خورهای افسادی اینجا پیدا شده ...
  • محمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 2
    نميدونم تا چرا عده اي از مذاكره و يا صحبت و تعامل با ديگر كشورها ميكنن گفته ميشه آنها غربگرا هستن در زمين دشمن هستن
    • یاسین IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 0
      محمد آقای عزیز! خب وقتی به سایر کشورها و حتی همسایه‌ها اهمیت داده نشده و شب و روز خواب غرب رو میبینن و فقط و فقط دنبال غربی‌ها میرن که دشمنی و عنادشون نسبت به ایران و ایرانی به صغیر و کبیر ثابت شده، چی میشه اسمش رو بذاریم؟ یعنی شرق و شمال جنوب و.. آدم نیستن؟ شما بگو!
  • امیررضا IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 0
    در حال حاضر اصلاح طلبی مساوی ست با نحله ای که در پی سکولاریته کردن جامعه ایران است یعنی همان کاری که پهلوی می کرد. سرمایه اسرائیل بودن، با تفاله های سلطنت طلب نوشابه خوردن و با منافق و ....... فامیل و رفیق بودن هم در همین راستا قابل فهم است.
  • سید IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 1
    عزایی که اصلاح طلبان ..ـوع آور برای مرگ برجام شان گرفته اند را در هیچ پیش آمد ناگواری که در این چند دهه برای کشور اتفاق افتاد ندیده ایم! هرگاه ایران ضربه ای به یانکی ها زده است مثلاً در تصرف پهپادشان یا در سرنگونی پهپادشان یا در حمله به پایگاهشان در عراق، این جماعت غرب پرست به جای افتخار و سرور، این حرکات را تخطئه کرده و به حمایت آشکار و پنهان از اربابانشان پرداخته اند! شرم باد بر این پایمال کنندگان خون و آرمان شهداء !!
  • IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 0
    قانون کجای کار ایستاده و چرا با کذب گویی این پادوهای دشمن که کاری جز مسموم کردن افکار عمومی ندارند برخورد نمی کند؟؟؟
  • عبدالله مومن IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 1
    افسادطلبان تا روزی صد بار ..... زندگی شان نمی گذرد.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    کاسبی برجام از همین تحریف و دروغ و وعده وعید شکل گرفت . حتی وعده وعید ریاست قوه مجریه و اکثریت وکلای مجلس رو براشون بارمغان آورد . پس همین روش رو تکرار و ادامه میدن . اینا نه آلزایمر دارن و نه فراموشی موقت و دائم . اینا کاسب اند و با حضورشون منافع کدخدا رو حفظ میکنند .
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 0
    اینها در باطن یهودی مسلک هستندو ظاهرا مسلمان
  • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    به این حرفهای شرق میگن هزیون، خودشون هم فهمیدن اربابشون داره سرپایینی میره از روی بیچارگی هی این حرفها رو تکرار میکنن شاید درست در اومد!!!!
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    10 0
    اینهادروغگونیستند.بلکه یه مشت وطن فروش هستندوبی هویت و.....
  • بیکار IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 1
    من کاری به اینکه شرق چه ماموریتی دارد ندارم اما کلیت ماجرا همانی هست که روز نامه شرق می گوید . یعنی همه دولت های قدرتمند غرب به رهبری آمریکا مامور تضمین حیات و ممات رژیم غاصب اسرائیل و ضامن موجودیت آن می باشند . با فشار های همه جانبه بر سایر کشور ها هر دولت و ملتی که حتی فکر مخالفت با این رژیم را در سرش داشته باشد منکوب و گرفتار جنگ و ویرانی می گردد . این دیگر پر واضح است
  • نیما IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    2 0
    دموکرات و جمهوریی خواهان فرقی ندارند و اینکه ادعی می خواهند ترامپ مجرم نشان بدهند و نظام سیاسی آمریکا تبرعه کنند غیرقابل قابل قبول است همانند ادعی که می خواهند یزید را تبرعه و هم مشکلات را گردن عبیدلله بن زیاد بندازند جالب است آمریکا در دوره هری ترومن دمکرات صلح جو یک بمب اتم رویی ژاپن انداخت جمهوریی خواهان دموکرات همه از سوی صهیونیستها تعذیه می شوند و زیر نظر راکفلرها و روچیدلها هستند و تفاوتی باهم ندارند وسلام
  • شیرازm IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 0
    ننگ به این نوکران غرب. تاکی بایدملت اسیر سیاه نمایی های اصلاحات فاسدباشه؟
  • محمد IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 0
    رزومه محمد قوچانی و ارتباط پدر خانمش با گروه رجوی را در گوگل جستجو کنید همه چیز دست تان می اید
  • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    معتادنیستنداما.........
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    چه انتظاری دارید
  • علـی IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    شرق! خوب بودن و بد بودن براش مهم نیست. فقط و فقط دنبال منافع جناح خودشه ولا غیـــر!
  • FR ۱۶:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    شرق هم امیوارم از برق گرفتگی آمریکا نجات یابد یا مسیرش را با شرق هماهنگ کند یا اسم روزنامه شرق را غرب بگذارد.
  • IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    همت اصلی تمام مسئولان کشور در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی، خنثی سازی و بی اثرسازی تحریم ها، و حذف دلار از چرخه ی اقتصاد کشور باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس