روحانی جهانگیری

از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون بیش از ۷۷۵ هزار میلیارد تومان رانت از مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و نرخ دلار در بازرا آزاد، توزیع شده است.

سرویس اقتصاد مشرق- از ابتدای سال ۱۳۹۷ که دولت روحانی سیاست توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی را اتخاذ کرد، هر سال بخش زیادی از درآمدهای ارزی دولت صرف تامین ارز برای واردات کالاهایی شده که مشمول این ارز بوده‌اند. در سال ۱۳۹۷ دولت روحانی ۳۲ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای ضروری و غیرضروی اختصاص داد در حالی که نرخ متوسط دلار در بازار آزاد در آن سال ۱۰۷۸۳ تومان بود.

بنابراین رانت ناشی از مابه‌التفاوت ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد در آن سال به ۲۱۰ هزار میلیارد تومان رسید.

در سال ۱۳۹۸ دولت روحانی ۱۵ میلیارد دلار صرف واردات کالاها با ارز ۴۲۰۰ تومان کرد که با توجه به نرخ متوسط ۱۲۹۱۸ تومان دلار در بازار آزاد، رانت ناشی از مابه‌التفاوت ارز در آن سال به ۱۳۰ هزار میلیارد تومان رسید.

در سال گذشته دولت ۱۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص داد در حالی که متوسط نرخ ارز در بازرا آزاد ۲۲۸۸۷ تومان بود. بنابراین رانتی ۲۰۵ هزار میلیارد تومانی در سال گذشته توزیع شد.

در سال جاری هم طبق آخرین گزارش‌ها تاکنون ۱۱ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شده که  با توجه به قیمت ٢٤٩٨٢ تومانی دلار در بازار آزاد، رانت ناشی از مابه‌التفاوت ارز در سال جاری تاکنون ۲۲۸ هزار میلیارد تومان بوده است.

مجموعا در این ۴ سال ۷۷۵ هزار میلیارد تومان رانت با سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی توزیع شده که برخلاف هدف اولیه این سیاست، به جای آن که به سفره مردم برسد به جیب عده‌ای دلال و واردکننده رفته است. ضمن آن که آن بخش از کالاهایی هم که با ارز ۴۲۰۰ تومانی به سفره مردم رسیده، بیشتر نصیب پولدارها شده است.

توزیع ۷۷۵ هزار میلیارد تومان رانت با ارز ۴۲۰۰ تومانی/ یارانه یک میلیون تومانی خانوارها به جیب دلالان رفت

اگر دولت به جای تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی، مابه‌التفاوت آن را به صورت نقدی به ۶۰ میلیون نفر از دهک‌های کم‌درآمد و متوسط جامعه پرداخت می‌کرد به هر نفر در ماه بیش از ۲۷۰ هزار تومان یارانه نقدی علاوه بر ارقام کنونی می‌رسید.

یعنی یک خانوار ۴نفره حداقل ماهانه یک میلیون تومان یارانه در ۴ سال اخیر علاوه بر یارانه ۴۵ هزار تومانی و یارانه معیشتی (بنزین) دریافت می‌کردند. قطعا با این رقم افزایش یارانه در ۴ سال اخیر می‌شد فقر مطلق در کشور را برای همیشه رفع کرد، اما اشتباه دولت روحانی در اتخاذ سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی هم سبب هدر رفتن منابع ارزی کشور شد و هم فاصله طبقاتی را به شدت افزایش داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 26
  • محمد IR ۰۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    10 0
    بگو به جیب رفقای روحانی و جهانگیری رفت اصلاح طلبان کاری بجز خیانت بلد نیستند
    • IR ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
      2 0
      سلام - - زمين و آسمان، شعور و شناخت و احساس دارند. «فما بكت» - آنجا كه اراده خدا باشد، همه هستى هماهنگ مى شود. «السماء والارض» - مهلت دادن خداوند شرايطى دارد، گاهى چنان پيمانه گناه لبريز مى شود كه هيچ گونه مهلتى داده نمى شود. «و ما كانوا منظرين»
  • علی IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    8 0
    خدا رو شکر که من به حسن رای ندادم و در این خسارات شریک نیستم...
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    سلام - - سير و سفر و گردش گرى بايد هدفدار باشد. «او لم يسيروا - فينظروا» - تجربه و علم، به سير و سفر نياز دارد. «يسيروا - فينظروا» - از منابع شناخت و معرفت، تاريخ است. «اولم يسيروا...» - دليل مخالفت كفّار با پيامبر اسلام فريفتگى آنان نسبت به قدرت خويش بوده است. لذا قرآن مى فرمايد: ما مقتدرتر از شما را نابود كرديم. «اشدّ منهم قوةً» - حفظ آثار باستانى، براى عبرت آيندگان لازم است. «فينظروا - آثاراً فى الارض» - از تاريخ عبرت بگيريم. «كيف كان عاقبة الذّين...» -
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    7 2
    و هنوز از محاکمه عاملان این غارت بیت المال خبری نیست؟
  • مسعود IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    6 0
    هنر روحانی و جهانگیری این بود که مردم ایران را درگیر فقر و فلاکت و گرسنگی کردند خدا ازشون نگذرد.
  • حمید IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    7 0
    دولت روحانی با اجرای غلط ارز 4200 تومانی بیش از 60 میلیارد دلار به جیب دلالان ریخت و سنگ پا و دسته بیل و غذای سگ و گربه وارد شد اما کالاهای اساسی با نرخ ارز آزاد بدست مردم می رسید.
  • علی IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    3 0
    میدونید اشکال مهم کار کجاست اینه که بانک ها خصوصی سی برابر انچه بانک مرکزی اجازه داده وام داده است که بر اساس ذخایر قانوتی میزان وام بدست می اید انهم به شرکتهاز خودش و حالا ما باید تاوان گرانی دلار و مسکن و برنج رو بدیم همینطور سایر بانکها به خصوص بانکهای خصوصی.بدتر اینکه بانک‌مرکزی و مجلس انگار نه انگار آقای همتی فیگور مردم دوستی رو میگیره و این رویه ادامه داره و الا خود ایران مال که اشکالی نداره مثل بازار اراکه در دویست سال پیش.مجلس باید دخالت کنه و این بساط رو جمع کنه یک راه اون ملی کردن بانکهای خصوصیه.از اون موقع که بانکهای خصوصی یعنی حدود سال ۸۵ تورم افسار گسیخته شد
  • FI ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    8 0
    وقتی این خائنین قراره محاکمه و بازخواست نشوند پس با این خبرها زخم ملت را تازه نکنید.
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۶
    1 0
    اون صادق زیبا کلام و نقویان با چه رویی تو فضای مجازی ظاهر می شن از شراب خواری می گن باز به خدا تقصیر خودم ما مردمه
  • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 0
    قابل توجه ، روحانی ، جهانگیری و تمامی اصلاح طلبان و رانت خواران ، امیدوارم تمام پول هایی را که از ملت خوردید ،سرطان بدخیم بشه برای خودتان و خانواده تان ، امین
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 0
    چرا حسن روحانی را بجرم : هزاران مورد ترک فعل و ضرر و زیان به مردم و کشور محاکمه نمی کنید ؟؟؟؟؟؟
  • دست خدا IR ۱۶:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۲
    0 0
    اگه همین ارز ۴۲۰۰ تومانی نبود الان تخم مرغ و گوشت و هزاران قلم دیگر هم ۵ برابر قیمت داشت لطفا به فهم و شعور مردم بخاطر اهداف مالی و سیاسیتون توهین نکنین ، این ارز ارتباطی به روحانی و جهانگیری و از این دست ادعاها نداره چراکه مشکل جای دیگر است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس