کد خبر 1389248
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۰۲
دولت روحانی

روحانی، دولت را پس از انباشت مشکلات و به شکل زمینی سوخته، تحویل رئیسی داد.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون ویژه های خود نوشت: روزنامه جام‌جم در سالگرد انتخابات ریاست‌جمهوری و درباره وضعیت بی‌دولتی در دوره ریاست روحانی نوشت: دولت روحانی که به نام تدبیر، اقتصاد کشور را به برجام گره زده بود با بی‌توجهی نسبت به توان داخلی، ظرفیت‌های موجود و از همه مهم‌تر اقتصاد درون‌زا برای قدرت‌آفرینی مقتدرانه، کشور را در وضعیت بی‌دولتی قرار داد.

دولت روحانی به‌جای بازگشت به راهبرد اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی، تمام وقت خود را صرف رانت ‌سازی با توزیع نابرابر ارز ۴۲۰۰ تومانی موسوم به «ارز جهانگیری» کرد و در عمل، فسادی دامنه‌دار را شکل داد. دولت پیشین، قبل از روی آوردن به سیاست‌های فسادزا در توزیع دلارهای رانتی، در موضوع حقوق‌های نجومی مدیران دولتی، نشان داده حامی نوعی اشرافیت در کشور است و با نابسامانی اقتصادی در پی افزایش قیمت دلار، این بحران را از مدیران دولتی فراتر برد و به طبقه‌ای از دلالان نزدیک به دولت تعمیم داد.نتیجه این راهبردها، نوعی شکاف طبقاتی بود که منتهی به فشار زائدالوصف به طبقه محروم شد و در عوض، عده‌ای از بازرگانان غیرمولد را به سودی سرشار رساند.

دولت قبل افزون بر این، با افزایش قیمت بنزین که با توجه به شوک قیمتی سال‌های ۹۷ و ۹۸ اعمال آن عجیب و حتی مشکوک به نظر می‌رسید، نوعی بحران امنیتی را در کشور به وجود آورد و ترامپ را تشویق کرد تا با همین فرمان، به افزایش تحریم‌ها علیه ایران بپردازد. در واقع، اتفاقات پس از افزایش قیمت بنزین، ترامپ و حامیان او را مطمئن کرد که باید سیاست فشار حداکثری را ادامه دهند.

دولت روحانی که در سال‌های نخست روی کار آمدن، مخالف یارانه نقدی بود، دولتش را در حالی به پایان می‌رساند که دو یارانه نقدی دیگر به سبد یارانه خانوارها افزوده بود اما چه سود که ارزش پول ملی به حدی رسید که هیچ یک از این یارانه‌ها، کمکی به رفع مشکلات خانواده‌های آسیب‌پذیر نمی‌کرد. دولت روحانی به جز اینها، در راستای از میان بردن زیرساخت‌های اقتصادی کشور نیز بی‌رقیب بود. در دولت او، صنعت برق کشور تضعیف شد. برنامه هسته‌ای که قرار بود پشتیبان تولید برق باشد، زمینگیر شد و مدیریت ضعیف آب، کشاورزی را به نابودی کشاند. دولت روحانی همچنین در زمینه نفت و گاز، همه راه‌ها برای مقابله با تحریم‌ها را مسدود کرد و با فشار برای تصویب اف‌ای‌تی‌اف ضربات دیگری را نیز به پیکر اقتصاد کشور وارد کرد. در زمینه تحول در سلامت نیز با شکستی معنادار روبه‌رو شد. این شکست بی‌تردید خود را در آمار قربانیان کرونا به خوبی نشان داد. مدیریت کلان کرونا تبدیل به یک سؤال عمیق شد که چرا این همه بی‌تدبیری؟ آن دولت حتی در زمینه تولید دارو، کشور را وابسته به غرب نگه داشت.

همه این مسائل به خوبی نشان می‌دهد دولت روحانی در حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز همچون اقتصاد و سیاست، زمینی سوخته را تحویل دولت بعدی داده است. تصمیم غیرکارشناسی دلار ۴۲۰۰ تومانی، اجرای غلط طرح سهمیه‌بندی بنزین، حذف کارت سوخت، بی‌عملی در ساخت مسکن و افزایش فشار به مردم، تورم نزدیک ۵۰ درصد، افزایش چندبرابری قیمت دلار، افزایش نقدینگی، بدهی دولت، رشد اقتصادی، ضریب جینی، حمایت از مدیران نجومی، توتال، تبعات قرارداد کرسنت و...تنها بخشی از زمین سوخته‌ای است که دولت روحانی در ایجاد آن زحمت فراوان کشید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 0
    اینکه نشد تقصیر کار باید محاکمه شود در دادگاه علنی وقتی انجام‌ ندادین یعنی به چیزی که تحویل گرفته شده راضی هستيد بقیش حرف مفت است برای اثبات حرفتون محاکمه کنید
    • IR ۰۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 1
      روحانی، زمینی سوخته تحویل رئیسی داد/// روحانی زمین سوخته و "مین گذاری شده" تحویل داد.چون تا 5 سال آینده رو پیشخور کرد و تا سال 1406 دولت رئیسی هر ماه باید بابت بدهی دولت اصلاح طلبان ماهی 10 هزار میلیارد تومن بپردازد.
    • IR ۰۷:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      4 1
      بگو زمین مین گذاری شده صد رحمت به زمین سوخته
  • محمدی اصل IR ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    3 1
    دولت قبل همه چی رو به برجام و اف ای تی اف وصل کرده بود
  • سلیمان سلطانی IR ۰۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    5 0
    روحانی آخر گلزار تحویل گرفته بود زمین سوخته تحویل داد
    • IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      0 0
      دولت روحانی در خور دربار قاجار و پهلوی !!!!!
  • IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 1
    حرفی برا گفتن ندارین ؟
  • DE ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    6 0
    رئیسی چرا قبول کرد ؟؟
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
      1 1
      والا آقای رییسی سال ۹۶ هم کاندیدا شدند.تمام تلاشمونو کردیم به مردم بفهمونیم ادامه کارروحانی به ترکستانه.ولی افسوس نشد.
  • IR ۰۳:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    4 1
    چنانچه مردم عزیز ایران اعم از پیرو جوان فریب نیرنگ و تزویر کلید را نمیخوردند و شعار دروغ دیوار کشی در پیاده رو ها و ربنای شجریان باور نمیکردند هشت سال از بهترین سالهای عمر خودرا در انتظار معجزه خیالی باز کردن قفل تحریم بوسیله کلید واهی شیخ بنفش هدر نمیدادند این شیخ و جریان اصلاح طلب اگر خدایی نکرده بتوانند دوباره با تزویر و دروغ فریب روی کار بیایند اقتصاد ایران به سمت فروپاشی کامل خواهد رفت و بازنده اصلی یقنا مردم ایران خواهند بود چون بعد از فروپاشی اقتصاد لیبیزاسیون منتظر ایرانیان خواهد بود .
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 4
    از ماست که بر ماست هرگاه کشور بدست جریان واداده اصلاح طلب و کاندیدهای ایشان افتاد سفره مردم کوچکتر گردید اعتبار جهانی ایران افت پیدا کرد و منافع دشمنان قسم خورده ایران ارجح بر منافع ملی ایرانیان رقم خورد .
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 5
    در هشت سال دولت نکبت حسن روحانی چنانچه دعای خیر شهدا و خانواده های شهدا پشتوانه مردم ایران نبود کشور به سمت لبه پرتگاه و سقوط کرده بود اما پروردگار از مردم رنج دیده ایران حمایت کرد اما تبعات سنگین بی تدبیری حسن روحانی حالا حالاها دست از سر مردم ایران بر نخواهد داشت
  • IR ۰۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 1
    کلید بنفش تنها در خدمت باز کردن قفل های بسته شده به روی امریکا و اروپا کاربرد داشت و برجام بعد از عهدنامه قجری ترکمانچای ننگینترین معاهده دیکته شده از طرف غربی اروپایی به تیم ایرانی بود مطمئنا هیچگاه برجام قدمی برای رفاه امنیت اسایش استقلال ایرانیان بر نخواهد داشت برجام تنها چماقیست بر سر ایرانیان تا شیطان بزرگ امریکا و کفتارهای اروپایی بتوانند حلقه محاصره ایرانیان را با کمک منافقین و خائنین داخلی تنگ تر کنند.خدا لعنت کند کسانیکه برجام را نخوانده امضا کردند وبه ان رای دادند .
  • IR ۰۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 0
    کاش فقط زمین سوخته بود با استخدام چندهزار نفر در ماه‌های آخر دولت بصورت کامیونی و آنهم با مشورت مسئولان ستادهای انتخاباتی اش تعدادی زیادی افراد نخاله را به دولت رئیسی تحمیل کرده که هرکدام سنگی جلوی پای این دولت هستند ای کاش دولت رئیسی تا دیرتر نشده اینها را پاکسازی و از پستهای مهم حذف می کرد
  • IR ۰۶:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 1
    بابا زمین سوخته نیست کویره.
  • بلال خان IR ۰۶:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    حقیقتی فوق تصور تلخ که اگر آقای روحانی و دولت ایشون اگر نبود به یقین مشکلات کشور یک دهم مشکلات الان هم نبود
  • IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    اگر دولت قبلی خطا کرده باید جواب پس بدن اما این که مرتب گرانی بشه و مردم گرفتار بشن و بعد همه چی بیفته گردن دولت قبل برای اهمال کاری دلیل نمیشه
  • IR ۰۷:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    چطور یک دولت با وجود این همه نهادهای نظارتی قدرتمند مثل مجلس و شورای نگهبان و تشخیص مصلت و غیره می تواند تمام زیر ساخت های یک کشور را به نابودی بکشاند و بقیه فقط نظارگر باشند دولت تدبیر و امید هشت سال بر مسند قدرت بود در این مدت مجلس کجا بود؟ چرا صلاحیت رئیس این دولت برای دور دوم ریاست جمهوری دوباره تایید شد؟
  • IR ۰۷:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    زمین سوخته چقدر آشناست همه دولت‌ها برای فرار از همین واژه ها استفاده می کنند. اما فرض که درست باشد برای عبور از زمین سوخته مگر نباید تیم کارآمد داشت مثلا وزیر متوهمی که با یک میلیون تومان شغل ایجاد می کرد سرنوشتش چه شد؟؟ بعد از استعفا شده مشاور !!!کل اگر طبیب بودی سر خویش دوا نمودی ، حکایت وزیر مستعفی است. وزیر صنعت، پراید ۱۲۰ میلیونی را تحویل گرفته کرده ۲۰۵ میلیون میگه ۷۰ میلیون ضرر می دهد !!!! آقا شما با کدام مجوز به خریدار خودرو از پول آن روستایی، آن کارگر می دهی؟؟؟؟ جمع کنید این بساط را وزیر نفت، وزیر مسکن،... واقعا فکر می کنید اینها توان عبور از زمین سوخته را دارند
  • ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 1
    این حرف مفتی هست
  • ماحسون IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 0
    چطور شد تا قای رئیسی همان ساعت که قبول شدن واکسن ایرانی وخارچی سرازیر شد؟؟؟؟؟ خیانت کرد واکسن بود ولی به بهانه بزچام تهیه نمیکرد، یک میلیون به عده ای از سرپرستان که معیشتی داشتن داد ولی بصورت وام 18%، شبکه خبر تو بوق و کرنا کرذه بود هروز برا این چندر غاز،
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    اگر این انتقادات بر روحانی مطرح است چه کسانی او را به عنوان کاندیدا به مردم معرفی میکند ؟
  • ایرانی IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    سلام آقای رئیسی از وضعیت خبر داشت که اومد و در مشکلات و گرانی های الان هم دخیل هستند
  • لعیا IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    رئیسی شرایط را می دانست و قول داد که با مدیریت خودش یک میلیون مسکن و شغل سالانه درست کند و ربطی به تحریم هم ندارد
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    کیهان شخم زد
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 0
    درخواست مؤکد ما از دولت و مجلس انقلابی، اعلام رسمی پایان مذاکرات، و خروج قاطعانه، مقتدرانه، آنی، مطلق و بدون شرط از برجام، پیمان عدم اشاعه (NPT) و پروتکل الحاقی آن؛ و خاتمه دادن به هرگونه همکاری و پاسخ‌گویی به جاسوسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که به بهانه‌ی بازرسی، آخرین اطلاعات نظامی و مشخصات دانشمندان کشورمان را به دست آورده و برای خرابکاری در تأسیسات هسته ای و نظامی و ترور دانشمندان کشورمان، در اختیار آمریکا و رژیم درمانده‌ی صهیونیستی قرار می‌دهند؛ و جمع‌آوری تمام دوربین‌های آنان و توسعه‌ی صنعت هسته‌ای با حداکثر سرعت و به هر میزان مورد نیاز کشور؛ و پیگیری برای تنظیم و صدور قطعنامه بر علیه آمریکا، انگلیس و فرانسه به‌خاطر تجهیز آن رژیم پوسیده، جعلی و موقتی به تسلیحات هسته‌ای بر خلاف ماده‌ی 2 پیمان عدم اشاعه است، که ان‌شاءالله منتظر تحقق آن در آینده‌ی بسیار نزدیک هستیم.
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    با این وضع تورم و افزایش حقوق 10 درصدی آقای رییسی هم زمین جزغاله تحویل مردم می دهد.
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    چرا بانیان وضع موجود را محاکمه نمی کنید پس چرا در بعضی دیدارهای رهبری حسن روحانی حضور دارد از جمله درسالگرد ارتحال امام
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    1 0
    چرا بانیان وضع موجود را محاکمه نمی کنید پس چرا در بعضی دیدارهای رهبری حسن روحانی حضور دارد از جمله درسالگرد ارتحال امام
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    0 0
    چرا بانیان وضع موجود را محاکمه نمی کنید پس چرا در بعضی دیدارهای رهبری حسن روحانی حضور دارد از جمله درسالگرد ارتحال امام
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۳/۳۰
    2 0
    تجربه نشون داده هر وقت یه دولتی شروع کرد به بدگویی از وضعیت و نسبت دادن شرایط حال حاضر به اقدامات دول گذشته یعنی من شعارام دروغ بوده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس