کد خبر 1352005
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۷
بهره‌مندی 4 برابری ثروتمندان از ارز دولتی/کالای یارانه‌دار قاچاق می‌شود

به گفته کارشناسان، بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی که به کالاهای اساسی اختصاص یافته، در قالب قاچاق سوخت، گندم، دام زنده و غیره به کشورهای همسایه منتقل می‌شود.

به گزارش مشرق، افزایش نرخ ارز در اواخر سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ باعث شد که دولت وقت تصمیم بگیرد که ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی با هدف مدیریت قیمت کالاهای اساسی  به واردات اختصاص دهد، اما به علت عدم اصابت این ارز به جامعه هدف، اختصاص این ارز رانتی نزدیک به ۶۰۰ هزار میلیارد تومان در اختیار حدود ۱۰ هزار نفر قرار داد و در مقابل منابع مذکور به اقشار آسیب پذیر که بخشی از جامعه هدف این ارز بود، نرسید. 

دولت سالانه حدود ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تامین کالای اساسی و خوراک دام و دارو پرداخت می‌کرد و اگرچه مقرر بود تا دهک‌های پایین درآمدی از این ارز بهره مندی بیشتری داشته باشند، اما بهره مندی دهک های با درآمد بالا از یارانه ارزی حدود ۴ برابر دهک پایین درآمدی بود. 

نکته قابل توجه در مورد اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی و اصابت نکردن آن به جامعه هدف مساله نشت ارز است، به طوری که بخشی از ارز ۴۲۰۰ تومانی که به کالاهای اساسی اختصاص یافته، در قالب قاچاق سوخت، گندم و دام زنده به کشورهای همسایه منتقل می‌شود! و این یارانه ارزی به جای مردم ایران، توسط کشورهای همسایه مورد استفاده قرار می‌گیرد. 

براساس برآوردها میزان قاچاق سالانه گندم ۳ میلیون تن، میزان قاچاق سالانه دام یک میلیون تن و میزان قاچاق روزانه سوخت ۹ میلیون لیتر است. 

بهره‌مندی ۴ برابری ثروتمندان از ارز دولتی

بنابراین میزان یارانه نشتی به کشورهای همسایه در هر لیتر بنزین ۱۷ هزار تومان، میزان هدر رفت سالانه در حوزه نهاده‌های دامی ۱.۵ میلیارد دلار و عمق نشت یارانه ارزی در کشورهای همسایه ۴۰۰ کیلومتر است. 

مقصد قاچاق این قبیل کالاها نیزها پاکستان، کویت، امارات، قطر، عراق و ... است. 

بهره‌مندی ۴ برابری ثروتمندان از ارز دولتی

بنابراین  با توجه به قاچاق معکوس و سایر مسائل حذف ارز ترجیحی یک انتخاب نیست، بلکه ضرورتی اجتناب ناپذیر است. 

بهره‌مندی ۴ برابری ثروتمندان از ارز دولتی

با توقف پرداخت ارز ۴۲۰۰ تومانی برای واردات کالاهای اساسی، دولت می‌تواند این یارانه ارزی را به تولیدکنندگان داخلی اختصاص داده و به رونق بازار آن‌ها کمک کند. 

بهره‌مندی ۴ برابری ثروتمندان از ارز دولتی

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    رهبری هم جزوثرمتندان است
  • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    0 0
    ورژن رفتاری دولتها هم جالب توجه هست دولت قبلی ارز رو در اختیار هرکس و ناکسی گذاشت و خیلی ها هم متنعم شدن این دولت به این بهانه داره نوعی سد درست میکنه تا از بهره مندی هر کسی غیر از خودش جلوگیری کنه منتهی با پوشش حذف 4200 تومنی
  • ح ر IR ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۳
    10 0
    باید تمام یارانه های آب و برق و گاز و بنزین و یارانه نقدی وووو ثروتمندان قطع و به صورت وام های چند میلیاردی بلاعوض جهت ازدواج و تامین مسکن در اختیار جوانان و کارگران و ضعفا قرار گیرد
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۲/۲۴
      0 0
      به ما نمیخواد بدن سیستم فرسوده آب و برق را به روز کنند هدر رفت کم شود

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس