گزارشی ویژه از موانع پرسپولیس و استقلال براى دریافت مجوز حرفه‌اى/ کالدرون، رمز پروژه حذف «ورشکسته‌ها» از آسیا

پرسپولیس و استقلال به دلیل مشکلات فراوان از سوی کنفدراسیون فوتبال آسیا از مسابقات لیگ قهرمانان ۲۰۲۲ کنار گذاشته شدند اما مشکل اصلی در این میان چه بود؟

به گزارش مشرق، درحالی که فدراسیون فوتبال ایران چندی پیش مجوز حرفه‌ای استقلال و پرسپولیس را به صورت مشروط صادر کرده بود ولی با اخباری که روز گذشته از  AFC رسید، فوتبال ایران به شوکی بزرگ فرو رفت. بر اساس نامه ارسالی از سوی AFC، سه باشگاه استقلال، پرسپولیس و گل‌گهر موفق به رعایت الزامات و معیارهای سطح  A قوانین و مقررات مجوز حرفه‌ای این کنفدراسیون نشدند. از همین رو AFC خواهان ابطال مجوزهای حرفه‌ای اعطا شده به این سه باشگاه ایرانی و پس‌گیری سهمیه این تیم‌ها و ارسال پرونده به کمیته انضباطی AFC برای اتخاذ تصمیم شده است.

به طور کلی پروسه دریافت مجوز حرفه‌ای مربوط به چند هفته و ماه‌های اخیر نبوده و اقدامات لازم می‌بایست از اواخر سال گذشته در این مسیر آغاز می‌شد چرا که مسائل مالیاتی، زیان انباشته، مالکیت مشترک یا حتی حسابرسی و ارائه صورت‌های مالی مواردی نیست که در یک مقطع کوتاه قابل حل باشد.

طبق اطلاعاتی که به دست خبرنگار تسنیم رسیده در ایرادهایی که AFC از دو باشگاه استقلال و پرسپولیس گرفته است، مسائل اساسی دیده می‌شود. به غیر از موضوع مالکیت مشترک و بدهی‌های سنگین مالیاتی که پیش از این یکی از مهمترین مشکلات مشترک استقلال و پرسپولیس برای دریافت صدور مجوز حرفه‌ای عنوان می‌شد، AFC در روند بررسی مدارک این باشگاه‌ها به نکاتی برخورده که قابل توجه و البته تعجب‌آور است.

در روند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه پرسپولیس، ایرادهای مبتدیانه‌ای از جمله ارسال اشتباه مدارک، عدم ارائه ترجمه‌های مورد تایید، ارسال مجدد مدارک سال‌های گذشته گرفته شده است. صورت‌های مالی و بحث سود و زیان و ترازنامه‌های مالی یکی دیگر از ایرادهای AFC  به پرسپولیس و استقلال بوده است. اوج اتفاقی که در ردِ مدارک باشگاه پرسپولیس رخ داده، «عدم پرداخت بدهی‌های قطعی» است، اتفاقی که ممکن است تبعات و تنبیهاتی برای کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای ایران و فدراسیون فوتبال به همراه داشته باشد.

باشگاه‌های دارای بدهی قطعی شرایط لازم برای اخذ مجوز حرفه‌ای را ندارند و با توجه به اینکه مهلت ثبت مدارک ۱۰ مهرماه سال ۱۴۰۰ بود پرسپولیس تا این تاریخ اقدام به پرداخت بدهی‌های قطعی خودش در پرونده گابریل کالدرون و دستیاراتش نکرده اما کمیته استیناف صدور مجوز حرفه‌ای ایران صلاحیت این باشگاه را با وجود داشتن بدهی قطعی تایید کرده و حالا این مسئله می‌تواند برای فدراسیون فوتبال هم گران تمام شود. در واقع می‌توان عدم پرداخت بدهی کالدرون آرژانتینی را رمز حذف این دو تیم از آسیا دانست.

تفاوت وضعیت باشگاه استقلال در بخش بدهی‌ها در این است که مواردی همچون پرونده استراماچونی ، دیاباته و … هنوز در وضعیت رسیدگی قرار دارند و در این مرحله بدهی قطعی به شمار نمی‌روند و استقلال در این بخش مشکلی نداشته است. با این حال در روند صدور مجوز حرفه‌ای باشگاه استقلال، نیز مشکل عدم ارائه برخی از مدارک مثل رقیب دیده می‌شود. وجود نواقصی در صورت‌های مالی و گزارش حسابرسی که می بایست در خردادماه سال ۱۴۰۰ آماده می‌شد یکی از مشکلات موجود در مدارک استقلال است. مدیرعامل فعلی این باشگاه فعالیت خودش را از ۳ مهر آغاز کرده و امکان ثبت مدارک تنها تا ۱۰ مهر وجود داشته اما مدارک مالیاتی و حسابرسی این باشگاه پیش از این آماده نشده بود.

همه نواقص و مشکلات دو باشگاه به نوعی در سال‌های گذشته نیز وجود داشته اما چشم‌پوشی در قبال بدهی قطعی از نگاه AFC حساسیت برانگیز توصیف شده و دردسر بی‌سابقه‌ای را برای پرسپولیس و استقلال رقم زده است.

هر دو باشگاه با بدهی مالیاتی معوقه مواجه هستند که از دو دهه گذشته تاکنون تعیین تکلیف نشده هر چند گفته می‌شود مشکل استقلال در این بخش به تازگی حل شده اما طبیعتاً با گذشت سه ماه از مهلت AFC این موضوع هم مورد پذیرش قرار نخواهد گرفت.

هر دو باشگاه استقلال و پرسپولیس از نظر AFC  ورشکسته تشخیص داده شده‌اند و می‌بایست نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام می‌کردند. در این بین زیان انباشته پرسپولیس چند هزار برابر سرمایه ثبتی این باشگاه عنوان شده که در نوع خودش عجیب است.

 مالکیت سهام دو باشگاه از سوی وزارت ورزش از دیگر ایرادهای اصلی وارد شده به پرسپولیس و استقلال است که بر این اساس هم امکان دریافت مجوز را پیدا نکردند.

این در حالی است که AFC به فدراسیون ایران ۵ روز فرصت داده تا دفاعیات، مدارک و مستندات‌شان را ارسال کنند اما با عمق مشکلاتی که در استقلال و پرسپولیس وجود دارد، نمی‌توان حساب زیادی روی تغییر روند و بازگشت آنها به لیگ قهرمانان باز کرد. در واقع باید گفت که این دو تیم شانس حضور در لیگ قهرمانان آسیا ۲۰۲۲ را از دست داده‌اند و فوتبال ایران با ۲ سهمیه (سپاهان و فولاد) در فصل آینده لیگ قهرمانان آسیا حضور خواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس