تانک کرار نمایه

در خلال اجرای بخش رزم زمینی هفدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) شاهد بکارگیری تعدادی از سامانه‌های جدید رزمی در نیروی زمینی سپاه بودیم که شامل تانک‌های مدرن، پهپادهای انتحاری جدید و مهمات Air Burst است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، همانطور که در گزارش های قبلی پیرامون دستاوردها و اهمیت هفدهمین رزمایش پیامبر اعظم (ص) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اشاره شد، این تمرین مهم از لحاظ حضور پرتعداد و قدرتمند سامانه های موشکی و پهپادی، جزو شاخص ترین رزمایش های سالهای اخیر محسوب می شود. اما این همه ماجرا نبود و رزمایش اخیر در حوزه ای مثل زرهی و تسلیحات انفرادی نیز دارای نکات جالب و قابل توجهی است. شاید بتوان گفت بخش زرهی این رزمایش و پایان انتظارها درباره یکی از مهم ترین پروژه های کشور در این حوزه به قدری حائز اهمیت بود که باید به صورت جداگانه به آن پرداخت.

در این گزارش به برخی موضوعات مهم در حوزه دستاوردهای به نمایش درآمده توسط نیروی زمینی سپاه در رزمایش مذکور خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید:

جهش بزرگ مهندسان ایرانی برای ارتقاء تانک‌های نیروهای مسلح/ قلب T-۹۰ آماده نصب روی «کرّار» شد +عکس

تمرین دفاع مستحکم یگان‌های نیروی زمینی سپاه از سواحل و جزایر/ "کرار" ایرانی به میدان رزم وارد شد+عکس

تانک‌های سپاه آماده «مقابله نرم» با موشک‌های ضد زره دشمن شدند/ تست موفق نسل جدید سامانه‌های حفاظت فعال در ایران +فیلم

کرار ایرانی بالاخره وارد میدان شد

پروژه کرار که در حقیقت یک بسته ارتقاء مهم و مدرن برای تانک های سری تی ۷۲ به حساب می آید که در سال ۱۳۹۵ توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح به نمایش درآمد. این ارتقاء سنگین در حوزه های مختلفی مثل سیستم های حفاظتی و نظارتی در کنار سیستم های هدف گیری و کنترل آتش جدید رخ داده که حقیقتا می توان گفت یک گام مهم و جهشی رو به جلو در صنایع دفاعی کشور در حوزه زرهی به حساب می آید. مصادیقی مثل نصب سیستم دفاع فعال با قابلیت مقابله نرم یا Soft Kill، سیستم های هشدار دهنده لیزری، پوشش های نصب شده روی تانک به مانند یک لباس برای کاهش تشعشعات فروسرخ، سامانه کنترل از راه دور سلاح برای تیربار سنگین، نسل جدیدی از زره های واکنشی انفجاری و ... همه از جمله دستاوردهای مهم این پروژه کلان ملی بوده اند.

پیام‌های مهم حضور «کرار» و «تی-۷۲ مدرنیزه شده» در میدان رزم سپاه/ نسل جدید پهپادهای انتحاری و مهمات Air Burst در خدمت یگان‌های عملیاتی نزسا +عکس و فیلم

تانک کرار در رزمایش اخیر سپاه - پوشش نصب شده روی این تانک برای کاهش تشعشع فروسرخ کاربرد دارد

نکته قابل توجه دیگر مربوط به حوزه پیشران است. اصولا موتور یا سیستم پیشران برای هر تانک یا به صورت کلی تر یک وسیله نقلیه قلب تپنده و شاید مهم ترین جزء به حساب آید. در خانواده تی ۷۲ های تحویلی به کشور ما عمدتا و به صورت استاندارد از موتورهای سری وی ۸۴ با قدرت ۸۴۰ اسب بخار استفاده می کنند. اخیرا بر اساس تصاویر منتشر شده توسعه یک دستگاه موتور با توان هزار اسب بخار در کشور انجام شده و برای ارتقاء تانک های تی ۷۲ مورد استقاده قرار گرفته که به نظر می رسد در استاندارد کرار نیز می تواند مورد استفاده قرار گرفته باشد. این ۱۶۰ اسب بخار اضافه شده به توان پیشران یک مسئله بسیار مهم برای حفظ توان تحرک تانک با وجود افزایش زره و بهره گیری از سیستم های الکترونیکی و اپتیکی جدید است.

در حقیقت بسیاری از نیازمندی های کشور برای توسعه توان زرهی در طرح هایی بعد از کرار نیز به وسیله این پروژه انجام و یک پایه قوی علمی و صنعتی برای کشور ایجاد کرده است.

خبر مهم درباره تی ۷۲ های سپاه

اما حضور کرار شاید اگر مهم ترین خبر این رزمایش بود، در عین حال یک نکته بسیار مهم دیگر نیز توسط فرمانده نیروی زمینی سپاه در خصوص ناوگان تانک های تی ۷۲ سپاه اعلام شد که جای توجه خاصی دارد. سردار پاکپور اعلام کرد که سیستم کنترل آتش تانک های سری تی ۹۰ روسی  روی تانک های تی ۷۲ نیروی زمینی سپاه نصب شده است. با توجه به عدم اعلام مدل خاص، نمی توان به مصداقی به صورت ویژه اشاره کرد چرا که در تانک های تی ۹۰ بسته به نوع مدل چندین سیستم کنترل آتش طراحی و تولید شده اما آنچه می توان با اطمینان اعلام کرد این است که با نصب سیستم کنترل آتش جدید، اولا توانایی رزم شبانه تانک های تی ۷۲ سپاه ارتقاء پیدا کرده و در عین حال برد کشف و دیگری آنها نیز اضافه شده است.

توضیحات سردار پاکپور در خصوص ارتقاء تانک های T-۷۲

برای فهم بهتر باید به این مسئله اشاره کرد که تانک تی ۹۰ در حقیقت یک طرح بر اساس ارتقاء عمیق و ریشه ای تانک تی ۷۲ به حساب آمده و نصب سیستم های توسعه یافته برای سری تی ۹۰ روی خانواده تی ۷۲ امری است که با سهولت امکانپذیر است. همچنین در صحبت های سردار پاکپور به این مسئله اشاره شده که این اقدام توسط کارشناسان داخلی انجام شده و با این حساب می توان گفت که سیستم کنترل آتش تانک تی ۹۰ نیز به نوعی بومی سازی و در داخل کشور تولید شده است.

پهپاد مرموز سپاه دوباره رخ نشان داد

در جریان رزمایش پیامبر اعظم(ص) ۱۵ بود که یک فروند پهپاد انتحاری با طراحی بال مثلثی به نمایش درآمد که یک نمونه ابعاد اصلی از سیستم دفاع هوایی سام ۶ را هدف قرار داد. بر اساس اطلاعات موجود یگان های پهپادی حاضر در این تمرین صرفا از نیروی دریایی و زمینی سپاه بودند و می‌توان این گونه نتیجه گرفت که احتمالا یگان های پهپاد نیروی زمینی سپاه نیز به این پرنده بدون سرنشین مجهز شده اند.

پیام‌های مهم حضور «کرار» و «تی-۷۲ مدرنیزه شده» در میدان رزم سپاه/ نسل جدید پهپادهای انتحاری و مهمات Air Burst در خدمت یگان‌های عملیاتی نزسا +عکس و فیلم

پهپاد انتحاری در حال شیرجه نهایی روی هدف در تمرین نظامی اخیر

اصولا بحث پرنده های بدون سرنشین انتحاری در سالهای اخیر بدل به یک نیاز مهم برای نیروهای نظامی هوایی، دریایی و زمینی در اکثر نقاط جهان شدند. تحویل این سلاح راهبردی به نیروی زمینی سپاه را می توان یک گام مهم برای افزایش توانایی رزمی این نیرو به حساب آورد.

یک راکت انداز جدید برای یگان صابرین سپاه

تصاویر مربوط به حضور یگان عملیات ویژه نیروی زمینی سپاه موسوم به "صابرین" در این رزمایش حاوی یک نکته جالب بود و آن هم این که به نظر می رسد راکت انداز قارعه از محصولات مجموعه جهاد خودکفایی نیروی زمینی سپاه، به تولید انبوه رسیده و در اختیار این یگان قرار گرفته است.

پیام‌های مهم حضور «کرار» و «تی-۷۲ مدرنیزه شده» در میدان رزم سپاه/ نسل جدید پهپادهای انتحاری و مهمات Air Burst در خدمت یگان‌های عملیاتی نزسا +عکس و فیلم

راکت انداز جدید در اختیار نیروی های پیاده نظام سپاه

طبق اعلام، راکت انداز قارعه یک سلاح یک بار مصرف با کالیبر ۸۰ میلی متر و برد نهایی ۳۰۰  متر است که از جنس کامپوزیت ساخته شده و وزن کل سامانه ۸ کیلوگرم است. دو نکته بسیار مهم و تاکتیکی در خصوص سامانه قارعه وجود دارد که آن را تبدیل به یکی از دستاوردهای بسیار خوب سپاه در سالهای اخیر -در حوزه رزم زمینی- می کند.

پیام‌های مهم حضور «کرار» و «تی-۷۲ مدرنیزه شده» در میدان رزم سپاه/ نسل جدید پهپادهای انتحاری و مهمات Air Burst در خدمت یگان‌های عملیاتی نزسا +عکس و فیلم

راکت‌انداز قارعه

اول، بحث توانایی این سلاح برای شلیک از فضای بسته و داشتن قابلیت پرتاب آرام یا سافت لانچ است. تصاویر آزمایش نیروی زمینی سپاه نیز نشان دهنده وجود این قابلیت در این راکت است. قابلیت شلیک راکت از فضای بسته از جمله توانایی های بسیار مهم در حوزه رزم پیاده نظام است که کشورهای بسیار محدودی در دنیا به دانش آن دسترسی دارند و برای نمونه حتی آمریکا نیز امروز راکت‌های سری ای تی ۴ را به صورت تحت لیسانس کشور سوئد تولید می کند.

پیام‌های مهم حضور «کرار» و «تی-۷۲ مدرنیزه شده» در میدان رزم سپاه/ نسل جدید پهپادهای انتحاری و مهمات Air Burst در خدمت یگان‌های عملیاتی نزسا +عکس و فیلم

آزمایش راکت انداز قارعه و شلیک از فضای بسته

پیام‌های مهم حضور «کرار» و «تی-۷۲ مدرنیزه شده» در میدان رزم سپاه/ نسل جدید پهپادهای انتحاری و مهمات Air Burst در خدمت یگان‌های عملیاتی نزسا +عکس و فیلم

دایره مشکی نفوذ مرحله اول و دایره قرمز انفجار ثانویه توسط راکت شلیک شده از سامانه قارعه

دیگر قابلیت بسیار مهم این راکت انداز، سر جنگی دو زمانه آن است. در این حالت سرجنگی بعد از نفوذ اولیه به درون یک هدف - مثل یک فضای بسته - منفجر شده و تخریب حداکثری را در فضای مورد نظر ایجاد می کند. این مسئله برای نیروهای پیاده نظام امروزی یک امتیاز فوق العاده محسوب می شود.

در گونه های مجهز به سرجنگی تک مرحله ای یا باید راکت آنقدر قدرتمند باشد که بتواند موج انفجاری زیادی را ایجاد و هدف را در پشت سازه نابود کند که معمولا این گزینه ها سنگین وزن و گران قیمت هستند اما راکت دو زمانه مورد استفاده در سامانه قارعه به کاربر این امکان را می دهد که از زوایای مختلف و بدون لزوما رویارویی مستقیم با هدف آن را هدف قرار داده و سر جنگی دوم هدف را نابود خواهد کرد.

مهمات با قابلیت Air Burst برای سپاه

مورد جالب دیگری که در این رزمایش شاهد بودیم استفاده از قابلیت Air Burst برای مهمات توپخانه ای سپاه بود. مهمات با این قابلیت که در کالیبرهای مختلفی در دسترسی هستند برای انفجار در ارتفاع مشخصی از سطح آب یا زمین تنظیم می شوند و با منفجر شدن در آن ارتفاع مشخص، حجم مشخصی از ترکش را در فضای پایین خود ایجاد می کنند. این کلاس از مهمات برای استفاده علیه قایق های تندرو، نیروهای پیاده دشمن در فضای باز یا نیروهای پنهان شده در سنگرها بسیار موثر هستند. در رزمایش اخیر البته سپاه از این مهمات برای شبیه سازی مقابله با اهداف دریایی استفاده کرد که باید گفت اثر این مهمات علیه اهداف دریایی سبک بسیار مخرب و مرگبار است.

انفجار گلوله های Air Burst بر بالای سطح آب در رزمایش اخیر سپاه

رزمایش اخیر نیروی زمینی سپاه نشان داد سامانه های جدید که در سالهای گذشته، به صورت آزمایشی و محدود تولید شده و حاصل سالها تحقیق و توسعه کارشناسان دفاعی کشورمان بوده، با سرعتی قابل توجه به صورت علنی و عملیاتی وارد سازمان رزم و میدان عمل شده اند تا نیروی زمینی نیز در مدرن سازی و دستیابی به سلاح ها و سامانه های جدید، حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 45
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 31
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    19 10
    درسته برای اخطار به دشمن اطلاع رسانی لازمه ولی همه تاکتیک ها رو لو ندید!
    • Ali IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      8 8
      درسته. حتا ممکنه اون تهدیدهای رژیم زیونیستی یک نقشه بود تا ما رزمایش موشکی برگزار کنیم و اونا از طریق دوربین ماهواره، ورودی شهر موشکی ما رو پیدا کنند.
    • محمدرضا IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      8 1
      همه چیزا که نمیشه نگفت اتفاقا باید رسانه ای کرد در جامعه جهانی
    • IR ۲۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      9 11
      اینها مال چندسال پیشه، الان معلوم نیست چه فناوری ها و تجهیزاتی درحال توسعه و تولید هستن.
    • رحمت عیدی IR ۰۵:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      2 1
      برادر من اصلا و ابدا نگران نباش و همیشه در چنین مواردی این اصل رو در نظر داشته باش که قطعا فرماندهان ارشد نظامی و استراتژیستهای نظامی ما بهتر از هرکسی میدانند که جهت اخطار و ایجاد بازدارندگی و برآورد دقیق تر برای دشمن چگونه و در چه سطحی رزمایشها را طراحی و اجرا کنند و چه تسلیحات و تجهیزات و تاکتیکهای را در این زمینه به کار گرفته و نمایش دهند و اینکه در این رابطه یک قانون خاص در راستای عدم اطلاع دقیق دشمن از میزان توانایی نظامی کشور وجود دارد که طبق آن با توجه به شرایط و اقتضای زمان طراحی و نوع و مدل و زمان عملیاتی شدن، تسلیحاتِ مربوطه نمایش داده میشود
  • IR ۰۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    11 14
    الان چه تعداد تانک کرار و ذولفقار و جنگنده آذرخش و صاعقه و قاهر در خدمت نیروهای مسلح هست !؟
    • IR ۱۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      28 9
      اینقدر هست که با یک رزمایش رزمی ایران، اسقاطیلی ها خودشون را خیس میکنند.
    • محمد IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      13 2
      دوست عزیز اینا که اسم بردی ، عملا وجود خارجی ندارن . یعنی هیچ کدوم تولید انبوه نشدن و در اختیار نیرو ها نیستن . فقط نمونه هستن
    • افشین IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 2
      تعداد محرمانه هست.البته قبلا سالی ۸۰ عراده گفته شد که این معلوم نیست بحث ارتقا بود یا ساخت .اما اینکه بعد از پنج سال کارایی نداره جوک خوبی هست. درسته سرعت بالا رفتن سطح فناوری زیاد هست ولی نه تا این اندازه. به کشورهای دیگه نگاه کنید تا متوجه بشید.ضمن اینکه همیشه میشه در صورت نیاز ارتقا بالاتری داد.ولی تانک رو ار رده خارج نمیکنند.
    • کاوه IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 1
      به اندازه کافی
    • IR ۲۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      2 0
      آقا ما زمان جنگ تی ۷۲ اس داشتیم؟چند تا دونه تی ۷۲بی عراقی که جزو سازمان رزم ماهم نبود.
  • سعادت IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    13 19
    مدرن ترین تانک جهان. مرکاوا را پودر میکند.
    • IR ۲۲:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      6 0
      موشکهای ضدزره طوفان ایرانی به صورت عمودی با تانک مرکاوابرخوردمیکنه که باسیستم فعال (تروفی) مرکاوا منفجر نشه. بخاطرهمین ایران گفته زدن مرکاوا برای ایران ساده شده
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    15 0
    ان شاالله موفق باشید
  • هادی IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    12 0
    احسنت
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    8 1
    خیلی حال کردم مخصوصا با این مهمات مرسی .
  • ماحسون IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    7 2
    خدایا شکرت اللهم صلی علی محمد وآله محمد وعجل فرجهم
  • سید مرتضی IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    2 0
    از جمله مشکلاتی که باعث شد کرار به صورت گسترده به خدمت گرفته نشه کمبود بودجه هست بااین بودجه نظامی نمیشه هم به صنایع موشکی پدافندی که حوزه استراتژیک نیروهای نظامی ما هستن رسید هم به نیروهای کلاسیک برای همین نیروها مجبورن از تاکتیک بگذرن وسرمایشون رو معطوف صنایع راهبردی بکنن که طبیعیه برای ارتقای کیت کرار باید در وزارت دفاع مجلس وسیستم برنامه ریزی کشور یک بسته بودجه خاص داده بشه ومشخص شه که چقدر پول نیازه برای ارتقای تمام تی۷۲سپاه وارتش مثل مجالس کشورهای دیگه البته تانک کرار هم مشکلاتی داره مثل توپ ضعیف اون نسبت به توپ تانکهای لئوپار چلنجر که همسای های ما دارن این تانکهارو ودر اینده حتما یک تانکی باید تولید بشه که جایگزین تمام تانکهای موجود ارتش وسپاه شه تی۵۵تی۶۴تانکاهی انگلیسی وامریکایی موجود پروژه ذولفقار واقعا پروژه خوبی بود نمیدونم چرا اونو ول کردن ما دهه۷۰اون تانک رو تولید کردیم یعنی۲۰سال پیش الان اگر اون رو تولید میکردیم وارتقا میدادیم واقعا یک تانک خوبی میشد که در تمام نیروهای مسلح خدمت کنه وجایگزین تمام تانکهای موجود بود حیفه این تانک خوب در اون زمان که فرصتی بود برای نیروهای مسلح تولید نشد در تمام کشورهای پیشرفته نمونه اف۳۵جی۲۰یا سوخو۵۷وسیله تولید انبوه میشه به مرور مشکلاتش رفع میشه الان چند سال هست چیفتن تولید شد بعد تبدیل شد به چلنجر یا تی۷۲یا تی۶۴و...
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    12 1
    ممنونیم دستتون درد نکنه .........ولی قدرت انفجار و تخریب مواد منفجره داخل بمب ها و پهپاد ها کم است از مواد منفجره بسیار قوی تولید کنید
    • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      2 0
      گل گفتی
    • افشین IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      1 8
      این کلاهکهای اصلی نیست و برای مانور قدرتش کمتر میشه.در مانور مهم دقت هست.قدرت تخریب نتنها محرمانه هست بلکه بعد از دقت قرار داره. قدرت واقعی رو در کلاهکهای برخوردی به عین الاسد باید بررسی کرد.
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    14 1
    در تصویر تانک، تانک کناری که از نمونه معمولی تی 72 هست، چه تعداد تی 72 به ارتقا کرار رسیده، سالی چند عدد، این خیلی مهمه چون 1 تانک بعد از 5 سال واقعا کارای نداره
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    15 0
    هم شهری قاسم سلیمانی هستم .ای کاش چند تا موشک به قاچاقچیان مواد مخدر می زدید .دارند همه مردم را معتاد می کنند .
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 0
    رسیدن به قدرت 1000 اسب بخار خبر خوبیه اما بهترین تانک های جهان دارای قدرت موتور 1500 اسب بخار هستند ما باید به چنین قدرت موتوری برسیم بعد قطعا خواهیم گفت تانکی داریم که می تواند رتبه 2 تا 5 جهانی بایستد .
    • IR ۱۵:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      4 0
      عزیزم به این نکته توجه داشته باش که تانک‌های شرقی و ایضا کرار وزن ۵۰تن یا سبکتر دارند، و با تقسیم قدرت بر تناژ نسبت وزن به قدرت به دست میاد که برای تانک‌های مثل کرار و ت۹۰ کفایت میکنه، اما تانک‌های غربی مثل آبرامز وزنی بالای ۶۰تن دارند و نیاز مبرم به موتورهایی با قدرت بالای ۱۴۰۰ اسب بخار. « نتیجه اینکه نسبت وزن به قدرت کرار متعادل و خوب است، و صد البته اگر بخواهیم ضخامت زره و یه سری ویژگی‌های دیگر به تانک‌های کشور اضافه کنیم که موجب بالارفتن وزن تانک میشه، باید به فکر موتور با قدرت بیشتر بود »
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    4 0
    باید کرار رو در بالاترین استاندارد تولید انبوه کنیم! عدد تولیدش خیلی بالا باید باشه تا نیروی زمینی یه جون بگیره
  • US ۱۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    9 5
    به نظر میاد پهپاد بیرقدار ترکیه با استفاده از هوش مصنوعی وسکوت رادیویی و اطلاعات محلی و ماهواره ای پدافند هوایی ارمنستان را زده ....اونم با دستاوردهای ایران در زمان جنگ که پهپادها را برای پرواز کور پرواز میدادن ......حالا چندتا دیگه دست گل مثل مسعود مولوی متخصص هوش مصنوعی دارید که ما ازش خبر نداریم.....
    • افشین IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      3 2
      شما غصه نخور.متخصص هوش مصنوعی به اندازه هست. دعا کن وضعييت اقتصادی بهتر بشه تا بودجه دفاعی هم در کنارش جان بگیره و هم معييشت پرسنل وظیفه و کادر و همچنین تجهييزات ارتقا پیدا کنه.
    • AT ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۲
      4 1
      درسته»با دانش هوش مصنوعی و ... که مسعود مولوی داشت،حتما تورکیه از این اطلاعات بهره گرفته و در تولید پهپاد و دیگر جنگ افزارها استفاده کرده و خواهد کرد»»یک فرد اگر هم رژیم ایران رو قبول نداشته باشه،»نباید به هیچ وجه به میهن خیانت کنه و اطلاعات نظامی و فناوری کشور رو به بیگانگان بده»مثل کاری که فرقه ی رجوی(مجاهدین خلق) سالهاست انجام داده و میده»مسعود مولوی و مسعود رجوی به کیفر خیانت به وطن رسیدند.
  • RU ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    3 5
    یعنی یه تانک عتیقه با کشیدن تایوان روی بدنه تبدیل به تانک مدرن میشه؟پس حتما اگر بجای نایلون یا برزنت پوشانده بشه دیگه میشه تانک فوق مدرن
    • افشین IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      2 0
      کم عقلی هم اندازه داره. با گفتن اراجیف حداقل بخودت توهین نکن. اولا خود تانک هنوز متعلق به آخر دهه نود میلادی هست. دوما تمام تجهييزات این تانک مورد ارتقا قرار گرفته و آدم باید ناتوان ذهنی باشه که نبينه. اون توری هم که روش هست بومی هست و بخاطر کمتر کردن تششعات حرارتی هست و ساختش کار هر کشوری نیست و فناوری خودش رو ميطلبه. کلا امثال شما از هفت عالم فارغ هستید و در نهایت کاری ندارید جز نابکاری.
  • IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 1
    عالی خیلی عالی.بزار ببینن یوفا یابو ورشون ندار .مخصوصا کشورهای عربی که دارن سلاح میخرم و او غده سرطان اسراییل کثافت.عالیه دمتون گرم
  • IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 0
    عین العسد را زدیم ... یه عکس دیدم که 3 تا کانتینر یا 3 تا چادر بغل هم بودند موشک ما درست و دقیق زده بود کانتینر وسط را ترکونده بود ولی به کانتیر بغل دستیش هیچ اتفاقی نیفتاده بود فاصله کانتینر ها چند متر بود در حد 5 متر . شاید همه تون این عکسشو دیده باشید موشک 6 یا 9 یا 12 متری ما قدرت تخریبش کمه
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 1
      آقای محترم، تصا ویر اسد تو سط پنتا گن بعد از ویرایش به رسا نه ها داده شد، تصا ویر در هر مر حله فرق داشت، عکس های تخریب در سا عات اولیه، ودر روز های بعد کا ملا نشان از دو فضا جدا دارد!
    • افشین IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      اون گودال عمیق رو نديدي؟؟ اصلا اگه اینجوری هستکه شما میگی این تعداد که نزدیک شدن خورده ای هستند چجوری آسیب مغزی ديدن؟؟ اونم با توجه به فاصله زیاد و استقرار در پناهگاه ؟؟؟ کلاهک فاتح بین پانصد تا ششصد و پنجاه کیلو هست.یک نارنجک ۴۰۰ گرم وزن داره. پنج متر حوزه انفجار یک نارنجک هست. مجبورید مگه نظرهای عجیب و غریب بدید.؟؟
  • آرمان IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    دمتون گرم. دست خوش
  • عبداله IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    0 0
    ایران می تونن با تولید تانک و هواپیما و پهپاد و موشک و... با صادرات آن کلی ارز وارد کشور بکنه! اکثر کشور های تولید کننده اسلحه های مختلف دنیا در مجله های خارجی و داخلی مشخصات فنی را بطور کلی برای بازار یابی منتشر می کنند! ولی من در مجله هاندیم و در یا نمایشگاه چه هوایی و زمینی ایران تولیدات داخلی مانند پرواز هواپیما قاهر ، آذرخش،کوثر و.... وتولید انبوه تانک ندیم ! به هر حال اآرزوی موفقیت برای صنایع نظامی کشورم در این شرایط بحرانی و تحریم را دارم.
    • افشین IR ۲۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 0
      اخوی آمریکا هرکشوري رو از روسیه سلاح بهره تحریم میکنه و میگه یا نخرید یا فقط از من بخرید.آنوقت شما توقع داری ما سلاح صادر کنيم؟؟ همینکه محتاج خرید نیستیم و حداقل نوددرصد تجهييزاتمون داخلی هست خودش يکعجزه هست.
  • سعدی شماخی IR ۲۲:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 2
    الله اکبر الله اکبر الله اکبر خدا یار و یاور تان باد ای سروقامتان و سبز پوشان حریم ولایت یاد و خاطره ی شهیدان اسلام خصوصاً شهید حاج قاسم سلیمانی (ره) را گرامی میداریم . شادی ارواح مطهرشان ، الفاتحة مع الصلوات
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    1 1
    خیلی عالی بود. تانکهای امریکایی واسرائیلی موشکهای ضدزره رو روهوا منفجرمیکنه ولی دفاع فعال ایرانی فکرکنم بهتره چون موشک منحرف میشه وآسیبی ویا ترکشی به کسی نمیخوره
    • افشین IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
      0 1
      اونا هم نقطه ضعفهايي دارند و همیشه نميتونند موشکها رو بزنند. سامانه پیروز ساخت داخل برای همین سامانه طراحی شده و براحتی از تروفي رد میشه.
  • م ب IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۸
    0 1
    خدا قوت . خدا حفظ کنه این دلیر مردان . خدا حفظ کنه این مرز و بوم . حس غرور داره امنیت این مرز و بوم . مرگ بر آمریکا عربستان اسرائیل
  • مهدی IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
    1 0
    ما می توانیم
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۵
    0 0
    مخاطبين پيام افراد داخل هم هستند كه درتلاشند به اسم برجام سلاح را از دست حافظين وطن بگيرند وتمويل كسانيكه با موجوديت ايران سرناسازگارى دارند بدهند معنى پيام اينست اربابتان را ادب كرده ايم شما جاى خود داريد حواستان باشد
  • DE ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۸
    1 2
    قارعه دیگه چه صیغه ایه؟ موشک هوا سوخت اشمل روسی وارد کردید اسم اونو تغییر دادید به قارعه؟؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس