ناتوانی پدافند اسرائیل در رهگیری موشک‌های پیشرفته ایران

مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی انگلیس در یادداشتی به ارزیابی مانور نظامی اخیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پرداخته است.

به گزارش مشرق، روزنامه ایران در گزارشی به نقل از مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی انگلیس در تحلیلی به بررسی رزمایش اخیر پیامبر اکرم (ص) پرداخته و یادآور شده که این رزمایش این واقعیت را نشان داد که تجهیزات موشکی و عملیات‌های نظامی ایران به طور چشمگیری ارتقا پیدا کرده است. در این یادداشت آمده است: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دسامبر ۲۰۲۱، یک رزمایش نظامی پنج روزه را با نام پیامبر اعظم ۱۷ برگزار کرد. روز چهارم این رزمایش شامل شلیک مهمات حمله مستقیم، راکت‌های هدایت شونده و موشک‌های بالستیک کوتاه و میان‌برد (SRBM/MRBM) بود که از دو نقطه علیه یک هدف پرتاب می‌شد. ظاهراً این مانور نشان می‌دهد که ایران و همپیمانان غیردولتی‌اش حزب‌الله و انصارالله یا دارای سلاح‌های مقابله با برد دقیق هستند یا ممکن است به آن‌ها دسترسی پیدا کند.»

این مؤسسه در ادامه می‌گوید: «تصاویر ویدئویی این رزمایش، انجام پنج حمله مستقیم از سایت آزمایش موشکی قم را نشان می‌دهد. فرماندهی مرکزی ایالات متحده شواهدی را منتشر کرده است که نشان می‌دهد انصارالله یمن در حمله ۲۹ ژوئیه ۲۰۲۱ به نفتکش MV Mercer از موشک‌هایی استفاده کرده که در حملات دیگر به عربستان سعودی از مدل مشابه آن استفاده کرده بود. سپاه همچنین ۸ فروند موشک بالستیک «ذوالفقار» دارای قابلیت سوخت جامد را نزدیک به نقطه هدف پرتاب کرد. موشک «ذوالفقار» که در حمله ژانویه ۲۰۲۰ به پایگاه هوایی عین‌الاسد در عراق مورد استفاده قرار گرفت، تقریباً ۷۰۰ کیلومتر برد دارد، در حالی که موشک دزفول دارای برد ادعایی هزار کیلومتر است که اسماً می‌توان آن را موشک بالستیک MRBM دانست.»

در ادامه تحلیل آمده است: «سپاه همچنین ۷ فروند موشک MRBM دوربردتر از جمله موشک سوخت جامد «سجاد» و «قدر» و «عماد» با سوخت مایع را برای پرتاب وارد صحنه رزمایش کرد. ایران تاکنون هیچ تصویری از اصابت این موشک‌ها به اهداف خود منتشر نکرده و مشخص نشده چه تعداد از این موشک‌ها پرتاب شده‌اند. علاوه بر این، سپاه پاسداران از مکان دوم، ۴ موشک توپخانه‌ای را که موسوم به «زلزال ۲» بوده و مجهز به کیت‌های هدایت دقیق است، پرتاب کرد. این موشک‌های آزمایشی به یک هدف شبیه سازی شده در شرق کشور اصابت کرد. حزب‌الله لبنان دارای زرادخانه بزرگی از راکت‌های هدایت نشده «زلزال ۲» است که گفته شده تعداد آن‌ها به ۱۴ هزار فروند می‌رسد. گزارش‌ها حاکی از آن است که ایران چندین سال است که کیت‌های هدایت شده را با هدف ارتقای این موشک‌ها برای حزب‌الله فرستاده است.»

مؤسسه بین‌المللی مطالعات راهبردی انگلیس در ادامه این تحلیل که به قلم یک محقق مسائل استراتژیک نگاشته شده است، اظهار داشت: «هدف یکی از ماکت‌های آزمایشی در رزمایش پیامبر اکرم سایت رآکتور هسته‌ای اسرائیل در «دیمونا» بود که احتمالاً واکنشی به گزارش‌های اخیر مبنی بر آماده سازی اسرائیل برای حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران بود. فیلم‌های ویدئویی این رزمایش نشان می‌دهد که در ۵ حمله مستقیم، ۸ موشک بالستیک و ۴ موشک به هدف اصابت شده است. موشک‌های بالستیک تقریباً ۶۲۵ کیلومتر را طی می‌کردند تا به هدف برسند، در حالی که موشک‌های هدایت‌شونده دقیق چیزی بیش از ۲۰۰ کیلومتر را طی کردند.»

این مقاله در انتها مدعی شد: «گرچه رزمایش پیامبر اکرم (ص) برنامه‌ریزی شده بود و موشک‌های «ذوالفقار» و «دزفول» برد کافی برای حمله به اسرائیل از خاک ایران را ندارند، اما این عملیات نشان داد که تجهیزات موشکی ایران از دقت بسیار بیشتری برخوردار شده و همچنین توانایی ایران برای انجام یک عملیات هماهنگ و برنامه‌ریزی شده افزایش یافته است. با این حال، نکته قابل توجه در این رزمایش عدم وجود موشک‌های کروز (LACM) در تصاویر و فیلم‌های منتشر شده بود. تهران احتمالاً حداقل دو فروند موشک‌های کروز (LACM) را که یکی از اعضای خانواده موشک کروز «سومار» است، در فهرست موجودی خود دارد و نیروی قدس یک نمونه از آن را در اختیار انصارالله یمن قرار داده است.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    5 1
    وقتی با موشک دزفول سواحل اسرائیل زدیم یکم معلوم میشه
    • افشین IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
      2 0
      برای زدن اسقاطيل مدلهای زیادی داریم که تولید انبوه هم شدن.ولی خوشبختانه دیگه نیازی به استفاده از موشکهای برد دو هزار کیلومتر برای زدن اسقاطيل نیست چرا که دوستان با راکتهای هدایت شونده که تعدادشون بالا هم هست رحمتش رو ميکشند.
  • افشین IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۹
    2 0
    سه اولویت اول دفاعی ما که باعث بازدارندگی میشه در سطحی قرار دارند که جزو چند کشور اول بحساب میان. البته این فقط شامل بخش رونمایی شده میشه.توان موشکی و پهپادي و پدافندي و راداری ما در وضعييت بسیار مطلوبي هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس